מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, פורש: "גאה בהתמודדות עם משבר הקורונה"

משה בר סימן טוב, היחיד ששימש בתפקיד אף שאינו רופא, פורש אחרי כהונה שנויה במחלוקת שבמהלכה הואשם בריכוזיות, ובמיוחד במשבר הנוכחי • לפי גורמים במשרד הבריאות, בעבר הוא לטש עיניים לתפקיד ניהול של אחת מקופות החולים

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב פורש מתפקידו. "הודעתי היום לראש הממשלה ולשר הבריאות על רצוני לפרוש מתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות.

"אני גאה בשנותי כמנכ"ל, ובפרט בהתמודדות עם משבר הקורונה. אני אשאר את הזמן הנדרש לצורך העברת מקל מסודרת ומאחל הצלחה לשר/ה ולמנכ"ל/ית הבאים", כתב בר סימן טוב.

בר סימן טוב מונה לתפקידו בשנת 2015 על ידי שר הבריאות היוצא, יעקב ליצמן, למרות ביקורת נוקבת בתוך המערכת על כך שלא במינוי מקצועי. לבר סימן טוב אין רקע הנוגע למערכת הבריאות, והוא כלכלן בהכשרתו. הוא למעשה המנכ"ל הראשון שאיננו רופא וששימש באחד התפקידים הבכירים במערכת הבריאות. לאחר אישור המינוי הגישה ההסתדרות הרפואית עתירה לבג"ץ נגד מינויו, אך העתירה נדחתה.

כעת פורש בר סימן טוב לאחר כהונה שנויה במחלוקת, וביקורת פנימית נוקבת של גורמים במערכת הבריאות על התנהלותו הריכוזית לאורך השנים, שאיננה דוגלת בשיתוף רחב של אנשים מדיסציפלינות ודעות שונות, וביתר שאת בתקופת משבר הקורונה.

בר סימן טוב היה לאורך החודשיים האחרונים הפנים של משבר הקורונה, ושותף מלא להחלטות הממשלה בנושא, ונהנה מגיבוי מלא של שר הבריאות, יעקב ליצמן. הקו שהוביל בר סימן טוב בנוגע להתמודדות עם משבר הקורונה לאורך הדרך הוא קו מחמיר הדוחף לסגירת המשק ולצעדי בידוד חברתי רחבים, באופן שיאפשר למערכת הבריאות להתמודד עם גלי התחלואה העולים מבלי לקרוס תחת הנטל.

המנכ"ל היוצא לא רק ניהל את המו"מ מול הרופאים כסגן הממונה על התקציבים בתפקידו הקודם במשרד האוצר, אלא היה אחראי על תקצוב מערכת הבריאות, ובאוצר הוא בלט כמי שלחץ על המערכת להתייעל - ולדברי המקרים נחשב למי שאחראי על "הרעבת" מערכת הבריאות.

הפרישה של משה בר סימן טוב היא אך טבעית, כאשר שר הבריאות יעקב ליצמן עצמו - איש שנתן בו את אמונו לאורך הדרך - עתיד לכהן כשר השיכון בממשלה הבאה, שתושבע עוד השבוע.

לא מדובר בצעד חריג: שרים מתעדפים על דעת עצמם מנכ"לים, היות שמדובר משרת אמון. "שירות מדינת ישראל היא הזכות הגדולה ביותר שיש. לאחר כמעט 20 שנה בשירות הציבורי (בתפקידים במשרד האוצר, ש"א), מהן 5 שנים כמנכ"ל משרד הבריאות, הגיעה העת להמשיך הלאה", כתב בר סימן טוב במכתב הפרישה שלו.

"עמדנו ביעדים שהצבנו בעת המשבר, מדינת ישראל הוכיחה חוסן לאומי רב בהתמודדות עם המשבר ובתוכה, מערכת הבריאות הישראלית הפגינה את מצוינותה ויכולותיה יוצאות הדופן".

במערכת הפוליטית עולה האפשרות כי בר סימן טוב יתמנה בהמשך לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, לאחר שבמשך משבר הקורונה עבד בצמוד עם ראש הממשלה. כיום, משרת מנכ"ל משרד ראש הממשלה מאוישת באופן זמני על ידי רונן פרץ. אם האופציה הזו לא תתממש עבור בר סימן טוב, בשל היחסים הקרובים עם ליצמן, לא מן הנמנע שיופקד גם על המשרד הבא בניצוחו של השר. אפשרות נוספת היא שבר סימן טוב ינהל את אחת מקופות החולים.