גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ילין לפידות: "ביקשנו דחייה של ההצבעה בדלק כדי לשקול לעומק"

לדברי נאמני האג"ח, ההחלטה על דחיית ההצבעה על פירעון מיידי ליום חמישי התקבלה כדי לאפשר את מיצוי המשא ומתן מול החברה ● פסגות הודיעה על פרישה מנציגות מחזיקי אג"ח דלק ● גורם מעורה: "המהלך של פסגות תמוה, המו"מ יימשך והמוסדיים מקשיחים עמדות"

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: תמר מצפי

ההצבעה של מחזיק אג"ח קבוצת דלק, על הצעת החלטה להעמיד את יתרת החוב כלפיהם לפירעון מיידי, נדחתה ליום חמישי. לדברי נאמני האג"ח, ההחלטה על הדחייה התקבלה כדי לאפשר את מיצוי המשא ומתן מול החברה. 

מטעם ילין לפידות נמסר, כי "ההצעה החדשה של החברה דווחה בשעה 14:30. כדי לשקול לעומק וברצינות את ההצעה ביקשנו דחייה טכנית של כמה שעות שבה תנותח ההצעה באופן מקצועי, תעבור בוועדות הרגולטוריות ותתקבל ההחלטה הטובה לדעתנו לעמיתים". בסביבת בית ההשקעות אמרו הערב כי בעקבות בקשתם ל"כמה שעות", הנאמן החליט על פרק הזמן של 48 שעות.

קודם לכן שלחה קבוצת דלק מכתב לנאמני האג"ח ובו הצעות מחייבות בנוגע לגיוס הון לחברה ולשיעבוד הנכסים החופשיים לבנקים. אם תאושר ההצעה, היא עלולה להוביל את החברה לסחרור משפטי, שממנו תתקשה להתאושש. 

לאחר הדחייה, חברת פסגות הודיעה על פרישה מנציגות מחזיקי האג"ח. מפסגות נמסר, כי "בהמשך לדיונים בימים האחרונים ולאור הודעת החברה המפתיעה כי בכוונתה לשעבד יחידות השתתפות נוספות של דלק קידוחים לטובת הבנקים המלווים, פסגות הודיעה לנאמנים כי היא מתנגדת לדחיית ההצבעה להעמדת החוב לפירעון מידי. לדעת פסגות פעולה זו נותנת יד לגרירת רגליים והסחות הדעת של קבוצת דלק.

"להפתעתנו, בניגוד לעמדתנו כחברי נציגות, הוחלט לדחות את ההצבעה. בהתאם להודעת פסגות, בנסיבות אלו, לא נותר לה ברירה אלא להודיע על פרישתה מהנציגות".

מחברת הראל נמסר כי היא לא תמכה בהחלטת נאמני האג"ח על דחיית ההצבעה ב-48 שעות, וזאת מכיוון שלא פנו אליה בנדון. "ועדת השקעות של הראל החליטה היום לתמוך בהחלטה על פירעון מיידי. בעקבות דחיית ההצבעה ב-48 שעות, ובכפוף לנתונים חדשים, אם יהיו, ההחלטה תעלה שוב מול הוועדה בעוד 48 שעות", נמסר מהראל.

גורם בשוק המוסדי ביקר הערב את הצעד של פסגות שלדבריו "יצאו החוצה ולמעשה מאבדים בכך יכולת השפעה". לדברי אותו גורם מעורה, "המהלך של פסגות תמוה כי המו"מ יימשך והמוסדיים מקשיחים עמדות ותשובה יצטרך להביא ביומיים האלה עוד ביטחונות על מנת שהאג"ח לא יועמדו לפירעון מיידי. האווירה היא מיליטנטית מאוד גם עכשיו אבל הייתה הסכמה לא לשבור את הכלים היום, ונכון להיעתר לבקשה של הגוף המוסדי".

דלק מציעה להתחייב לגיוס הון, אי מתן שיעבודים ואיסור הקדמת תשלומים לנושים

לקבוצת דלק , שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, חובות של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, ושל עוד כ-1.8 מיליארד שקל לבנקים בישראל ובחו"ל. על פי נוסח ההחלטה העומד להצבעה, מוצע להעמיד לפירעון מיידי את מלוא חוב החברה כלפי מחזיקי האג"ח, וכן להורות לנאמנים לנקוט הליכים משפטיים נדרשים, לרבות צו לפתיחת הליכים וסעדים זמניים לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

לקראת סיום ההצבעות, פרסמה קבוצת דלק מכתב ששלחה לנאמני סדרות האג"ח שלה, ובו התחייבות לגיוס הון בהיקף של 400 מיליון שקל, לאי מתן שיעבודים ולאיסור הקדמת תשלומים לנושים כלשהם. לפי הצעת החברה, יגויסו 200 מיליון שקל עד לסוף מאי, 100 מיליון שקל נוספים עד לאמצע יולי ו-100 מיליון שקל נוספים עד לסוף דצמבר השנה.

עם זאת, החברה מדגישה כי אם במהלך מאי יגויס סכום של 100 מיליון שקל בלבד, ועד לאמצע יולי יגויסו עוד 200 מיליון שקל, הרי שלמחזיקים לא תקום עילת פירעון מיידי. בנוגע לשיעבודים מציינת החברה כי לא תשעבד נכסים ללא אישור מחזיקי האג"ח, אבל מדגישה כי סעיף זה לא יחול על שיעבודים שהיא תידרש להוסיף מכוח הסכמי מימון קודמים לבנקים דיסקונט, הפועלים, מזרחי טפחות ו-HSBC.

בעקבות חששם של כמה מהמחזיקים מהשפעת ההחלטה על התנהגות הבנקים הנושים, צירפו אמש הנאמנים תוספת להצעת ההחלטה. נוסח התוספת קובע כי "כחלק בלתי נפרד מהחלטה זו, להסכים כי בגדר ההליכים המשפטיים כאמור יוצע להעניק לנושים המובטחים (כלומר, הבנקים; ע"כ) של קבוצת דלק הגנה הולמת, שעשויה לאפשר להם להיפרע מנכסי החברה שאינם משועבדים להם, בעדיפות על מחזיקי איגרות החוב, כדי למנוע מימוש שיעבודים על ידי הנושים המובטחים האמורים.

"מובהר כי ככל שיינקטו הליכים על פי החוק, ובית המשפט יורה על מתן צו לפתיחת הליכים, אזי תוצאות הצו לפתיחת הליכים הינן בין היתר - צו הקפאת הליכים נגד החברה ומינוי נאמן על פי החוק לשם יישום הליכי חדלות הפירעון", נכתב בתוספת להצעה.

יש לציין כי הרוב הדרוש לאישור ההחלטה הוא רוב של 75% מהמשתתפים בהצבעה (למעט הנמנעים) בכל סדרת אג"ח, כך שכלל לא ברור אם תזכה ההצעה לרוב בשלב זה.

דילמה מורכבת למחזיקי האג"ח

הסוגיה שעמה נדרשו מחזיקי האג"ח להתמודד היום - פשוטה לכאורה. האם להעניק לתשובה זמן ולהמתין להתאוששות בעסקי החברה, או לפעול כבר כעת בניסיון להשתלט על נכסיה. מדובר בדילמה מורכבת ביותר, מכיוון שמחזיקי האג"ח אינם ראשונים בסדר הנשייה, אלא שניים בלבד - אחרי הבנקים.

כל שבע סדרות האג"ח של קבוצת דלק הונפקו בעבר ללא ביטחונות, בעוד שלטובת הבטחת ההלוואות שנטלה מהבנקים השונים, שיעבדה קבוצת דלק בעבר את מרבית נכסיה. לפיכך, במקרה של קבלת החלטה על העמדת החוב כלפיהם לפירעון מידי, מסתכנים מחזיקי האג"ח בהשתלטות של הבנקים על מרבית נכסי קבוצת דלק ובמכירתם במחירים נמוכים, שיכסו רק את החובות כלפי הבנקים.

לא לחינם אמר תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, באסיפת מחזיקי האג"ח שהתקיימה בשבוע שעבר, כי "הבנקים בלחץ. אסור לנו להישאר במצב הזה עם הבנקים, חייבים להגיע במהירות המירבית להבנות. אנחנו נעשה כל שניתן לעשות שאתם לא תפגעו". תשובה עצמו, נזכיר, חייב, ככל הידוע, כ-1.5 מיליארד שקל לבנקים בישראל, והוא נדרש כיום למימוש נכסים פרטיים לצורך הקטנת החוב.

לטובת הבנקים המלווים, ובהם בנק BNP פאריבה הצרפתי ובנק לאומי הישראלי, שעבדה קבוצת דלק בעבר את מלוא החזקתה בחברת חיפושי הנפק והגז איתקה, הפועלת בים הצפוני, את עיקר החזקתה בשותפות הגז דלק קידוחים, וכן העמידה לטובתם פיקדונות מוגבלים. לפיכך, עיקר הנכסים הלא-משועבדים של קבוצת דלק הם מניות החברה הבת דלק ישראל, תמלוגי-העל ממאגרי הגז בים התיכון והמזומנים החופשיים שבקופתה.

מחזיקי האג"ח דרשו בשבועות האחרונים מקבוצת דלק ומבעל השליטה תשובה שתי התחייבויות ברורות. הראשונה דרשה מהחברה לגייס הון בהיקף של 400 מיליון שקל במהלך 2020, ומתוכו 300 מיליון שקל כבר בחודש מאי. השנייה דרשה מהחברה להתחייב שלא לשעבד נכסים נוספים לטובת הבנקים, ובראשם את מניות החברה הבת דלק ישראל.

דרישה זו מתנגשת עם רצון החברה לשעבד את מלוא מניות דלק ישראל לבנקים, עד להשלמת מכירתה של החברה הבת ופירעון כלל החוב לבנקים. בנק לאומי, שלו חייבת קבוצת דלק כ-100 מיליון שקל, כבר קיבל את אישורו של בית המשפט המחוזי בתל אביב לממש את הבטוחות שבידיו לצורך פירעון החוב, לאחר שהחברה לא הסכימה לדרישתו לשעבד לטובתו 12% מדלק ישראל.

עם זאת, ההחלטה עדיין לא בוצעה, לאור כוונתה של קבוצת דלק לערער עליה לבית המשפט העליון. לפי התוכנית של קבוצת דלק, פירעון החוב הבנקאי ישחרר משיעבוד את יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, ויאפשר לשעבדן מחדש לטובת מחזיקי האג"ח.

"טרם נקבע מועד לביצוע הגיוס"

בינתיים פרסמה היום הבורסה אישור כללי לרישום ניירות ערך של קבוצת דלק למסחר, שממנו עלה לכאורה כי בכוונת דלק לבצע גיוס הון באמצעות הנפקת אופציות מסדרות האג"ח 7-9. באישור נכתב כי תמורת ההנפקה המיידית הצפויה מההנפקה היא בין 40.2 מיליון שקל ל-88.7 מיליון שקל, וכי התמורה הצפויה ממימוש האופציות היא בין 69.4 מיליון שקל ל-151.7 מיליון שקל.

מדובר בסכומים נמוכים יחסית לדרישת מחזיקי האג"ח. עם זאת, בהמשך הודיעה קבוצת דלק כי "טרם התקבלו כל האישורים והושלמו התהליכים הדרושים לביצוע גיוס ההון כאמור, ומשכך גם טרם נקבע מועד לביצוע הגיוס. הנוסח המחייב שעל פיו יגויס הון לחברה (אם וככל שיגויס), יהיה על פי דוח הצעת מדף שיפורסם, ככל שיפורסם, מכוח תשקיף המדף של החברה.

"כן מבקשת החברה להבהיר כי אין באמור לעיל כדי ליצור התחייבות כלשהי מצד החברה להנפקת ניירות ערך כאמור, וכי ביצוע ההנפקה, לרבות מועד והיקף הגיוס הרלוונטי, כפוף לשיקול דעת החברה ולקבלת כל האישורים הנדרשים על פי דין. למען הסר ספק, דוח מיידי זה אינו מהווה הצעה לציבור ו/או הזמנה לרכישת ניירות ערך של החברה ואין לרכוש או להתחייב לרכוש ניירות ערך של החברה על פי דוח זה", ציינה דלק. 

עוד כתבות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת מסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת 9.28 מיליארד דולר שציפו האנליסטים ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים גלובליים במהלך הרבעון, לעומת צפי של 5.1 מיליון

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה