מירי רגב | ניתוח

האם שרת הספורט מימנה איצטדיונים ומגרשים במיליארד שקל בשנה?

רגב הגדילה השקעות באולמות ומגרשים, אבל מיליארד שקל בשנה? עשינו סדר • המשרוקית של גלובס

מירי רגב, הליכוד / צילום: תמר מצפי, גלובס
מירי רגב, הליכוד / צילום: תמר מצפי, גלובס

שרת התרבות והספורט מירי רגב מרבה להתפאר ביכולת להשיג תקציבים ממשלתיים. הפעם היא סיפרה על השקעות עתק בהקמת אצטדיונים, מגרשי כדורגל, בריכות ואולמות. בראיון לערוץ הספורט תהה באוזניה העיתונאי מוטי פשכצקי שמא אפשר לנצל את כספי הקרן למתקני ספורט כדי להציל את הספורט. "נראה לך?!" היא ענתה, "עד שהשגתי כסף לקרן?". פשכצקי שאל מה עושים בכל הכסף הזה. "בונים אולמות, מתקנים, מגרשי כדורגל", אמרה רגב. "רק בשנה שעברה הוצאנו יותר ממיליארד שקל עבור מתקנים".

נתחיל מהסוף: משרד התרבות והספורט לא שילם בשנה שעברה מיליארד שקל כדי להקים מתקני ספורט חדשים. זה לא אומר שרגב מתגאה לשווא. היא אכן הצליחה להגדיל את התקציבים האלה. אבל הסכומים התבלבלו לה. פי ארבעה בערך. 

"קרן המתקנים" היא תוכנית רב-שנתית לתמיכה בהקמת תשתיות לספורט עממי ותחרותי שנולדה ב-2010, והייתה אמורה לחלק 5.5 מיליארד שקל עד 2020. הכסף מגיע מהרשויות המקומיות, מהממשלה ומהטוטו. בשנת 2016, אחרי שרגב נכנסה למשרד התרבות והספורט, היא סיכמה עם שר האוצר משה כחלון על כמה שיפורים. התוכנית תוארך עד 2027; ההשקעה של הטוטו, שהיה אחראי לשליש מהמימון, תגדל ב-25%; והדרישה למצ'ינג מצד הרשויות, שהקשתה על רשויות חלשות לקבל סיוע, תרוכך (אם כי לא תבוטל).

ב-2018 ערכה רגב רפורמה נוספת שהשפיעה בעקיפין על קרן המתקנים. הטוטו הפסיק לחלק תמיכות בעצמו מתוך רווחי ההימורים בספורט, ובמקום זאת העביר את הכסף למשרד התרבות והספורט. מעכשיו, חלקו של הטוטו בקרן המתקנים הגיע ישירות ממינהל הספורט שבאחריות רגב.  

כמה כסף חילקה הקרן בשנה שעברה? נתוני האוצר מראים שב-2019 היא העניקה הרשאות לבניית מתקני ספורט ב-1.8 מיליארד שקל. אבל הסכום הזה מטעה: ראשית, הרשאות הן לא הוצאה בפועל, אלא התחייבות עתידית לכסות עלות של מפעלי בנייה שחלקם יושלמו בעוד שנים רבות. שנית, אנשי מינהל הספורט אמרו לנו שרוב ההרשאות האלה לא ניתנו באמת ב-2019: אלה הבטחות ישנות של הטוטו שמינהל הספורט אימץ עכשיו, בעקבות הרפורמה. המינהל עצמו התחייב ב-2019 רק ל-327 מיליון שקל. 

ולשאלת מיליארד השקלים: כמה באמת חילקה קרן המתקנים ב-2019? התשובה שקיבלנו ממשרד התרבות והספורט: 280 מיליון שקל. מאז הארכת התוכנית ב-2016 אכן הועברו בפועל לבניית מתקנים יותר ממיליארד שקל. 

בשורה התחתונה: דברי רגב לא נכונים ברובם. תקציבי קרן המתקנים אומנם גדלו בתקופתה, אבל בשנה שעברה היא הוציאה רק 280 מיליון שקל. מיליארד שקל הוא הסכום שהקרן הוציאה מאז 2016, כשרגב החליטה להאריך את פעילותה.