ארה"ב: האקרים מסין ומאיראן מנסים לגנוב מידע על חיסונים וטיפולים לקורונה

לדברי פקידים אמריקאיים, מתקפות הסייבר על אוניבריסיטאות וחברות תרופות, שהחלו כבר ב-3 בינואר, עלולים לעכב את התקדמות המחקר המדעי

חוקר במעבדת ביוטכנולוגיה בארה"ב עובד במסגרת חיפוש אחר חיסון לנגיף הקורונה / צילום: Jessica Hill, Associated Press
חוקר במעבדת ביוטכנולוגיה בארה"ב עובד במסגרת חיפוש אחר חיסון לנגיף הקורונה / צילום: Jessica Hill, Associated Press

האקרים סינים ואיראנים תוקפים אוניברסיטאות וחברות תרופות בארה"ב בניסיון לגנוב קניין רוחני שקשור לטיפולי קורונה וחיסונים, והחדירות הללו מעכבות אולי את התקדמות המחקר הרפואי. כך הזהירו פקידים אמריקאים. לדבריהם, סין היא היריבה העיקרית שעורכת התקפות סייבר על רקע מגפת הקורונה, וההתקפות שלה נרחבות ושכיחות יותר.

ההודעה לא זיהתה את קורבנות ניסיונות הפריצה, ולא הסבירה איך הממשל הגיע למסקנה שבייג'ינג אחראית לריגול שקשור לקורונה נגד ארה"ב. מידע טכני נוסף על הפריצות עשוי להתפרסם בימים הקרובים, נאמר בהודעה. כמו כן, האזהרה לא הזכירה את איראן, אך פקידי ממשל ציטטו גם חומר מודיעיני שלדבריהם הצביע על כך שטהרן או גופים מטעמה תוקפים כמה מוסדות כאלו.

האזהרה הגיעה כאשר דוברים אמריקאים רשמיים מאשימים את סין ואיראן בפריצה שהחלה ב־3 בינואר ואולי מוקדם יותר. לדברי הגורמים האמריקאים, הן מנהלות מתקפות סייבר נגד חברות ומוסדות אמריקאים שעובדים על איתור חיסון ל-COVID-19, המחלה שגורם נגיף הקורונה.

בממשל קיימת אפילו הערכה שההתקפות נועדו לשבש את המחקר האמריקאי ולפגוע בבריאות הציבור, מפני שההתקפות אכן פגעו במחקר בכמה מקרים. פרשנות כזו תהיה הסלמה בעמדת ארה"ב נגד התקפות סייבר עליה.

אתמול הודיעה הלשכה הפדרלית לחקירות ואבטחת תשתיות וסייבר במשרד לביטחון המולדת ש"שחקני סייבר שקשורים לסין" זוהו בניסיון לגנוב קניין רוחני ונתוני בריאות ציבור שקשורים לחיסוני COVID-19, לטיפולים ולבדיקות.

הפעילות הזו לכאורה מהווה איום משמעותי על תגובת ארה"ב לנגיף החדש, נאמר באזהרה. "פוטנציאל הגניבה של המידע הזה מטרפד את השגת אופציות טיפול בטוחות, יעילות ואפקטיביות", הוסיפה ההודעה. לפי פקידי הממשל, טכניקה אחת שאיראן אוהבת היא "ריסוס סיסמה", שיטה לא מתוחכמת יחסית שמנסה לחדור לארגון על ידי ניחושים מהירים של סיסמאות כניסה לאתרים שלהם.

בין היעדים האחרונים של איראן, לפי מומחי אבטחת סייבר, הייתה חברת התרופות גיליאד סינסז, שמייצרת את התרופה האנטי־ויראלית רמדסיביר, שקיבלה לאחרונה אישור חירום של מנהל המזון והתרופות לטיפול בחולי קורונה.

פקידים אמריקאים מסרו שקשה לכמת את ההשלכות של התקיפות הסיניות והאיראניות על המאמצים לפתח חיסון למחלה, והם לא סיפקו ראיות או מודיעין שעליהם התבססו ההערכות שלהם. הפקידים מסרו רק שההערכות מתבססות על מודיעין שהצטבר בשבועות האחרונים.

ההתקפות שיבשו בכמה מקרים את מאמצי מוסדות המחקר האמריקאים לפתח חיסון לקורונה, לפי פקידי הממשל. לא ברור אם הנזק שנגרם לחלק מהמחקר היה מכוון. הם השוו את ההתקפות לפריצה פיזית של פורצים לבית שגורמת לו נזק שלא בכוונה. גם טעות הקלדה של האקר שמנסה לחדור למוסד מחקר רפואי עלולה לפגוע במאמצים לאתר חיסון, הם אמרו.

"קשה ולעיתים בלתי אפשרי לדעת מה מניע התנהגות קלוקלת כזו, אבל כל התנהגות כזו נושאת איתה את הסכנה של יצירת אפקט לא מכוון של שיבושים", אמר פקיד בכיר בממשל.

דובר משרד החוץ הסיני ז'או ליג'יאן אמר מוקדם יותר השבוע שסין מתנגדת להתקפות סייבר מכל סוג, ומובילה במחקר לפיתוח חיסון וטיפולים בקורונה.

על רקע הרטוריקה העוינת של ממשל טראמפ נגד סין, כמה מומחים ופקידי ממשל לשעבר קראו לגישה שקטה יותר כלפי בייג'יניג גם כדי לגנות את התקפות הסייבר וגם בניסיון לעודד שיתופי פעולה מחקריים בין שתי המדינות.

"בעולם אופטימלי, כל הקהילה המדעית הייתה משתפת פעולה כדי למצוא חיסון", אמר כריס פיינטר, דיפלומט סייבר בכיר במשרד החוץ בממשל אובמה. "אבל אנחנו לא חיים בעולם אופטימלי".