גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוקטור למדעי המכולת: שילוב יצרתי של מסעדה ומכולת, ויש גם מתכון

במסגרת הניסיונות של שפים ומסעדנים לשרוד את התקופה הקשה, יש רבים שנאלצים להמציא את עצמם מחדש ● כאלה למשל הם האחים אסף ויותם דוקטור, שגיבשו מודל יצירתי שמשלב מסעדה ומכולת

צילום: אורי קרול
צילום: אורי קרול

אלו אינם זמנים רגילים. עדיין. המשק חוזר אומנם לאט-לאט לשגרה, לפחות בעת כתיבת שורות אלו, אבל יש כמה ענפים שיחכו עוד זמן מה - שוב, נכון לשעת הכתיבה. המסעדות למשל. גם כשיהיה מותר, לא בטוח שיהיה חשק, אומץ או השד יודע מה. שלא לדבר על כך שלא בטוח שיהיה להן איך לחזור. הקריסה הכלכלית היא קשה ולפעמים בלתי אפשרית. רבים ייסגרו כנראה לנצח. ולכן זה גם לא זמן לבקר מסעדות. זה זמן לתמיכה, פרגון, עידוד. אצל כולנו.

שפים ובעלי המסעדות מחפשים דרך. כל דרך. משלוחים וטייק אווי, כמובן, אבל גם דברים אחרים. יש כאלה שעובדים מהבית, יש כאלה שממציאים את עצמם מחדש לגמרי. אחד הבולטים שבהם הוא אסף דוקטור, בעליהן (יחד עם אחיו יותם) של מסעדות דוק, אייבי והאחים. דוק ואייבי מחכות לזמנים טובים יותר.

באחים, הגדולה, המצליחה וה"עממית" שבהן, הוא מפעיל "מכולת". כן, אשכרה מכולת. אז נכון, זו עדיין מכולת של מסעדה, אבל יש בה אפילו חלב וקוטג’ וביצים אורגניות וחלת ויז’ניץ ולחם של שרויטמן, אגוזים ושקדים למיניהם וגרנולה מוכנה מהם לעצלנים. וגם קמח, שמן זית, קטניות שונות וגבינות איכות, אבל לא משהו אקזוטי או לא מוכר. ברקנית ומשק יעקבס יש גם בסופרמרקטים, ואצל האחים דוקטור יש גם יוגורט שלהם, כמו בסופר. אבל בשביל בולגרית של המאירי צריך הרי לנדוד לשוק לוינסקי בדרך כלל ואבן יוגורט לא תשיגו בשום מקום אחר כמעט.

יש פירות וירקות שכולם מכירים וצורכים כמו מלפפונים, עגבניות ובצל, וגם מתכונים ממש בתוך "תפריט" המכולת (ראו מסגרת מתכון לדוגמה), תפוחי אדמה, לימונים, חצילים, גזר, כרובית, תפוחים, בננות, אגסים ושאר ירקות ופירות.

ייחודיים ולא תעשייתיים

האחים יותם ואסף דוקטור עוסקים בימים כתיקונם במקומיות, ולכן תמצאו כאן גם ירקות נדירים הרבה יותר, מליקוט או גידול בלאדי כמו "מלפפוני" פאקוס, שום טרי, כרוב ערבי, שקדים ירוקים, שעועית מיריחו, קישוא בלאדי והיה אפילו חומוס ירוק טרי ונדיר, לפי העונה והמצאי. אסף דוקטור מקווה שבעתיד אפילו החלב והביצים יהיו ייחודיים ולא תעשייתיים.

מכיוון שזו בכל זאת המכולת של שיפודייה מקומית מוכרת ואהובה, יש כאן גם בשרים טריים או חצי מוכנים לצלייה ביתית כמו המבורגר, נקניקיות מרגז, אנטרקוט מיושן טרי וקבב. לצד כל אלו, לעידוד מצב הרוח, יינות ותזקיקים מקומיים מיקבי בוטיק קטנים כמו גראז’ דה פאפא, נווה ירק, כרם שבו, שאטו גולן, פלדשטיין, פלטר ואפילו עוד יותר כמו יעקב אוריה, אשקר וטולדו שעוד אכתוב עליהם בעתיד במדור היין. וכמובן, גראפות ושאר תזקיקים ממזקקת יוליוס של יובל (ג’וב) הרגיל. כמעט כל מה שאדם צריך כדי לשרוד פיזית ולא פחות חשוב, נפשית.

צילום: אורי קרול

זה אומנם קצת יותר יקר מהמכולת השכונתית, אבל לא מאוד ולפעמים בכלל לא. ויש כאן דברים שאי אפשר להשיג במרכול ליד הבית או בכל מקום אחר. לצד המצרכים יש בכל זאת גם אוכל מוכן כמו סופריטו עוף, קוסקוס, סינייה, קציצות ומגוון מהסלטים האהובים והמוצלחים של האחים כמו חומוס מוכן, טחינה עם עמבה וסחוג, סלט תפוחי אדמה עם שמנת חזרת, טאבולה סלק, לבאנה, סחוג ועוד, ואפילו קצת קינוחים - טארט ליים, עוגת טופי, טארט פקאן ואחרים.

מחשבות על היום שאחרי

פגשתי את אסף דוקטור (בטלפון, בטלפון...) לשיחה קצרה על המכולת שלו ושל אחיו, על המצב ועל העתיד, עד כמה שאפשר לחזות אותו. לפני הכול, חשוב לאסף להדגיש שלא רק על עצמו ועובדיו הוא חושב, אלא גם על הספקים שלו. הוא חושב על היום שאחרי, ורוצה שגם הם יצליחו להתפרנס ולשרוד. והוא צודק. אם הם יקרסו, גם למסעדות לא יהיה איך ולאן לחזור, אם יהיה מי שירצה בהן.

כמה חזק זה פגע, המשבר הזה?
"נורא חזק. אבל מה שקורה זה שכל שבוע הצורך של הקהל משתנה, ולכן זה לא יציב. אבל אנחנו נמשיך עם זה גם אחרי הקורונה. המכולת תישאר איתנו. אני חושב שיש לזה פוטנציאל אדיר. אנחנו חודש וקצת בזה, ואנחנו לומדים.

"רצינו, כרגיל, להיות מיוחדים, אבל גם רצינו שיהיה לזה צידוק, ומסתבר שאנשים באמת רוצים ירקות מיוחדים ואכפת להם מאיפה זה מגיע, גם עכשיו. והם שמחים שמישהו עוזר להם לבשל את מה שהם קונים ונותן מתכונים.

"אני אמשיך עם זה לא בגלל שאני רואה מזה הרבה כסף עכשיו, כי אני לא, אלא כי אני מאמין בזה. אני רוצה להביא את המכולת של פעם ל-2020, עם ערך מוסף של מקומיות. וזה נותן ללקוחות הזדמנות פז להיות חלק ממה שקודם רק אני יכולתי להכין להם, אבל הם לא יכלו להכין לעצמם".

אם לא היה לכם את "האחים", כנראה שדוק ואייבי היו בסכנה?
"אני חושב שהייתי אולי מצליח לשרוד אבל גם חושש שזה לא מייצג. אני כבר יודע על לא מעט סגירות עתידיות מצערות. אני מנהל את המסעדות שלי 13 שנה ולכן יודע כבר להיות זהיר. מי שפתח לפני שנה-שנתיים מצבו כנראה קשה מאוד. אנחנו חרדתיים ולכן נכנסתי למשבר הזה כבר זהיר, חיכיתי בכלל לעבודות הרכבת הקלה שיחנקו אותנו ולכן הייתי יחסית מוכן לקטסטרופות".

מה יקרה לדעתך בעתיד למסעדות? אנשים יבואו?
"היינו בתחושות לא קלות לפני כמה שבועות, וזה די התהפך. אני מרגיש שלא נוכל להוציא מהקהל את הישראליות ואי אפשר יהיה לכבות אותה, וטוב שכך. אז כן, הם יבואו. אני חושב ומקווה. הייתה פה משלחת מהעירייה מאגף ההיתרים והעסקים. העירייה אשכרה החזירה כסף ששילמנו קודם על כל מיני היתרים, והתחילו לתכנן איתנו איך זה יוכל לעבוד כשיהיה מותר, באיזה רווחים בין שולחן לשולחן וכדומה.

"נראה שלפחות עיריית תל אביב, שאותה אני מכיר, חושבת על היום שאחרי לטובת הענף כולו. זה אינטרס משותף. שלהם ושלנו. אבל האופטימיות שלי לא מייצגת לצערי את הענף. ואולי הפסימיים צודקים. אני לא יודע איך להיות פסימי, אבל לגמרי מבין ויודע שיש סיבות".

עובדים נפגעו קשה, לא? עובדים זרים למשל?
"אנחנו דאגנו לאוכל לעובדים הזרים שלנו, חמישית מהעובדים שלי הם זרים. חלק מהם חזרו למצבת כוח האדם המצומצמת שאנחנו מפעילים וזקוקים לה. הם לא יוצאים לבזוז כמו שרצו להגיד עליהם כדי להפחיד ולשסות, כרגיל".

אתה חושב שיהיה גל פיטורים גדול של עובדי מסעדות אחרי המשבר?
"לצערי כן. אישית, אני מקווה להחזיר כמה שיותר עובדים".

מתכון

סלט ירוקים נאים של הדוק

חומרים:

1 פאקוס (מלפפון ערבי) או מלפפון רגיל, חתוך לחצאי פרוסות דקות

1 קישוא בלאדי חתוך לחצאי פרוסות דקות

4 יחידות שעועית יריחו פרוסות דק באלכסון

5 שקדים ירוקים חתוכים לחצאי פרוסות דקות

שליש בצל סגול פרוס דק

חצי פלפל ירוק חריף פרוס דק

חצי אבוקדו האס פרוס

חצי כוס עלי נענע מופרדים מהגבעול

חצי כוס עלי פטרוזיליה מופרדים מהגבעול

חצי כוס עלי זעתר מופרדים מהגבעול

מיץ מלימון אחד

כף תבלין זעתר

שמן זית

מלח

הכנה:
בקערה גדולה מניחים את כל הירקות החתוכים ואת העשבים.

מתבלים בלימון, שמן זית, תבלין הזעתר ומלח. מערבבים היטב, טועמים ומתקנים תיבול.

מומלץ למרוח שכבה של לאבנה על צלחת ההגשה, עליה להניח את הסלט ולהגיש מיד.


מתכון של אסף דוקטור

עוד כתבות

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"