מי לא זכאי למענק: בן זוג שסייע ובעל מספר עסקים שדיווח במאוחד על עסקיו

השבוע נפתחה "הפעימה השלישית " להגשת בקשות לקבלת מענק סיוע לעסקים להשתתפות בהוצאות קבועות • אך ברקע ממשיכים ארגוני העצמאים להילחם על "האותיות הקטנות" שמותירות לא מעט עסקים קורסים מחוץ למעגל המפוצים

איריס שטרק,/ צילום: כדיה לוי
איריס שטרק,/ צילום: כדיה לוי

השבוע נפתחה האפשרות להגשת בקשות לקבלת מענק סיוע לעסקים להשתתפות בהוצאות קבועות, המהווה את "הפעימה השלישית" של תשלום מענקי הסיוע למשק בצל משבר הקורונה. במסגרת הפעימה הזו, יכולים להגיש בקשה לקבלת מענק עסקים קטנים ובינוניים בעלי מחזור העולה על 18 אלף שקל ועד 20 מיליון שקל בשנה, שנפגעו בתקופת קורונה (למעט עצמאים עם מחזור עד 300 אלף שקיבלו כבר את המענק כתוספת ל"פעימה השנייה"). תקרת המענק היא עד 400 אלף שקל, והוא ניתן בעבור הוצאות קבועות שהעסק לא יכול היה לחסוך בחודשים מרץ ואפריל 2020.

בשעה שעצמאים רבים עומלים (רובם באמצעות מייצגים) על מילוי הטפסים והדרישות לצורך קבלת המענק, ממשיכים ארגוני העצמאים להילחם על "האותיות הקטנות" שנותרו בנוסחת הפיצוי, אשר מותירות לא מעט עסקים קורסים מחוץ למעגל המפוצים.

נשיאת לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, העלתה חלק מ"האותיות הקטנות" והבעייתיות במהלך דיון שנערך ביום שלישי בוועדת הכספים בכנסת, בהשתתפות מנהל רשות המסים ערן יעקב.

אחת הבעיות הראשונות עליהן דיברה שטרק הנה הדרישה כי ישולמו כל תשלומי המע"מ לחודשים מרץ-אפריל כתנאי לקבלת המענק. "רשות המסים דורשת את תשלומי המע"מ בגין חודשים מרץ-אפריל כתנאי לקבלת המענק. בשל מחנק האשראי וקשיי תזרימי מזומנים, עסקים זקוקים למענק כדי שיוכלו להעביר תשלומים אלו. לכן אין הגיון בדרישה זו. במקום להקל על העסקים שוב מכבידים עליהם", מסבירה שטרק.

לדברי שטרק, "לשכת רואי החשבון פנתה לרשות המסים לבקש דחייה של מועד הדיווח ומועד התשלום, וטרם נענתה. התנאי הזה לא הגיוני. למה שלא יעבירו כבר את הכסף לכל העסקים בקשיים שזקוקים למענק ויבטלו את התנאי של קבלת התשלומים למע"מ. כל המענק הזה בנוי על הצהרות - של כמה ירד המחזור, כמה עובדים בחל"ת ותחשיבים כמה רווח הון היה שלא נכנס - אז למה לא ניתן להסתפק גם בהצהרה בנוגע למע"צ ולדחות את התשלום? שיידחו ומאוחר יותר יעשו השוואה לדוחות הכספיים, אבל למה לעקב את הכסף למי שצריך? לאור הקושי הנוראי בתזרים המזומנים צריך לחשוב על דחיית תשלומי המע"מ, והסרת התנאי הזה מהמענק".

הכנסות בן הזוג יורדות לטמיון

בעיה נוספת שהעלתה שטרק בפני ועדת הכספים נוגע לבן זוג העוזר בעסק - רשות המסים איננה מוכנה לאפשר מתן מענק לבן הזוג העוזר בעסק, וזאת למרות שהכנסה מהעסק מתחלקת בין שני בני הזוג. על פי תנאי המענק הנוכחיים ניתן לקבל מענק רק עבור החלק מההכנסה המיוחס לבן הזוג המוביל את העסק, וכל ההכנסה המיוחסת לבן הזוג השני "נזרקת" בכל הנוגע למענק. פשוט לא מחשבים אותה לצורך חישוב גובה המענק. "יש פה באג משמעותי, שהם חייבים לפתור. לא ייתכן שחלק מההכנסה של העסק תרד לטמיון בכל מה שקשור לגובה המענק", מסבירה שטרק.

עוד דרך של המדינה - במתכוון או שלא - לשלול מהעסקים את הזכאות למענק הנה הקביעה כי זכאותו של בעל מספר עסקים שדיווח לרשות המסים במאוחד, באמצעות הליך של "איחוד עוסקים" תיבחן על פי המחזור של כלל העסקים יחד, ולא של כל עסק בנפרד. בחישוב משותף ייתכן שכלל העסקים עוברים את סף ה-20 מיליון שקל מחזור, ואז בעל העסק לא זכאי למענק בגין אף אחד מעסקיו, גם אם כולם נמצאים מתחת לרף בנפרד.

שטרק: "רשות המסים בוחנת את המחזור של איחוד עוסקים לצורך מע"מ עד 20 מיליון שקל כתנאי לקבלת המענק ואינה בוחנת כל עסק בפני עצמו, כך שעסקים שזקוקים וזכאים למענק כל אחד בנפרד, לא יעמדו בתנאי הסף, אם המחזור שבאיחוד הינו מעל 20 מיליון שקל. החלטת הממשלה בעניין הזה יצרה עיוות. מדובר בעסקים שעומדים בקריטריונים ורק בגלל הטכניקה של האיחוד שמאפשר להם החוק נשלל מהם המענק; רק בגלל העובדה שיש פרקטיקה של איחוד עוסקים שהיא יותר נוחה מאשר דיווח נפרד. זה לא יעלה על הדעת".

רשות המסים משדרת "עסקים כרגיל"

בעיה נוספת שמעלה שטרק, שאינה נוגעת ישירות לתנאי המענק, אך מעסיקה רבות את רואי החשבון והמייצגים האחרים בתחום המס והמענקים הנה העובדה שרשות המסים משדרת "עסקים כרגיל", וממשיכה לקיים דיונים כבימי שגרה ולנקוט בהליכי גביה ואכיפה, לרבות ביצוע עיקולים.

ללשכת רואי חשבון הגיעו תלונות רבות של רואי חשבון על כך שלמרות שמדובר בשעת משבר ויש צורך לאפשר לרכז את המאמצים ומשאבי הזמן בפתרון הבעיות והעומס בהגשת הבקשות וקבלת המענקים שיסייעו לעסקים וימנעו קריסתם, רשות המסים ממשיכה לזמן מייצגים לדיונים.

"זהו נטל בירוקרטי שמכביד על העסקים ועל רואי החשבון", אומרת שטרק. לדבריה, "יש לתת קדימות ועדיפות לפתרון נושא המענקים והפיצויים ולפתרון החסמים המעכבים הגעתם לעסקים במהירות האפשרית. יש שלל בעיות בניהול השוטף בזמן הנוכחי. נתחיל מזה שבכניסה לבניינים של הממשלה ולמשרדי רשות המסים אין יותר כניסה מהירה למייצגים, אז הם עומדים בתור שעות, גם אנשים מבוגרים, כשאנחנו בלחץ מטורף של הגשת דוחות והגשת בקשות למענק. יש רואי חשבון שלא מתעסקים במענקים, אבל רוב משרדי רואי החשבון עומדים היום לטפל במענקים של הלקוחות שלהם. יש אחריות עצומה בפעימה השלישית וכולם עסוקים בזה. אי אפשר לטפל גם בעיקולים ובגבייה, אז ביקשנו מרשות המסים 'תעצרו עכשיו'. אנחנו לא יכולים להתמודד עם הכול יחד. תנו לנו ולהתרכז. מי שלא עסוק במענקים שימשיך אבל משרד שמבקש דחייה ולא יכול לקיים דיונים ולטפל בעיקולים בהליכי גבייה קשים, שיאפשרו לו דחייה".

בין הבעיות הנוספות שהציפה לשכת רואי החשבון בתקופה האחרונה הייתה הבעיה של חישוב המענק בפעימה השלישית על "בסיס מצטבר" ללא התחשבות אלו המדווחים על "בסיס מזומן" ובכך מוציאים עסקים רבים מגדר המענק. מדובר בבעיה שהועלתה פעם אחר פעם בפני הגורמים הרלבנטיים בממשלה, ו"גלובס" אף דיווח על כך לאחרונה, ואתמול אף הוגשה עתירה לבג"ץ בנושא, אך טרם נמצא לה פתרון.