"אני באמת מצטער. בבקשה, דעו שזאת לא אשמתכם": מכתב הפיטורים המלא של מנכ"ל Airbnb

לפני כשבועיים כתב בריאן צ'סקי, המייסד והמנכ"ל של Airbnb מכתב ארוך לעובדים, בו בישר על כוונתו לפטר 1,900 מהם • מדוע הכריזו עליו אתרים ועיתונים ברחבי העולם כמכתב מעורר השראה "שכל עסק שנדרש לפטר את עובדיו בשל הקורונה חייב להכיר"? המכתב מובא כאן במלואו וכלשונו

בריאן צ'סקי, מנכ"ל Airbnb / צילום: Eric Risberg, AP
בריאן צ'סקי, מנכ"ל Airbnb / צילום: Eric Risberg, AP

זו הפעם השביעית שאני פונה אליכם מהבית שלי. בפעמים הקודמות היו לי עבורכם חדשות טובות ורעות, אבל היום אני חייב לשתף אתכם בחדשות מאוד עצובות.

כששאלתם אותי על פיטורים, השבתי שהדבר אפשרי. היום אני חייב לאשר כי אנחנו מצמצמים את מצבת העובדים של Airbnb. לחברה כמו שלנו, שהמשימה שלה מתמקדת בהשתייכות, זו מטלה קשה מאוד לביצוע, וזה יהיה קשה עוד יותר לאלו שייאלצו לעזוב את החברה. אני רוצה לשתף אתכם בכמה שיותר פרטים על האופן בו הגעתי להחלטה הזו, במה שעשינו עבור אלה שעוזבים ובמה שצפוי לקרות מכאן הלאה.

איך הפך מכתב פיטורים המוני למקור השראה? 

נתחיל מהשאלה כיצד קיבלנו את ההחלטה. אנחנו חווים כעת יחד את אחד המשברים האיומים ביותר בימי חיינו. כשהמשבר הזה החל להתגלגל תנועת התיירות העולמית נעצרה לחלוטין. עסקיה של Airbnb נפגעו קשות: ההכנסות השנה צפויות להיות פחות ממחצית ממה שהרווחנו ב-2019. בתגובה גייסנו 2 מיליארד דולר וקיצצנו בצורה דרסטית בעלויות כמעט בכל פינה של החברה.

הפעולות הללו היו הכרחיות, אך התברר לנו שלא די בהן בשל שתי אמיתות קשות בפניהן אנחנו ניצבים:
1. אנחנו לא יודעים מתי תחזור האפשרות לנסוע ולטייל
2. גם כאשר האפשרות הזו תשוב - היא תראה אחרת

אנחנו אמנם יודעים שעסקיה של Airbnb יתאוששו במלואם, אבל השינויים שהיא תעבור לא יהיו זמניים או קצרי-מועד. לכן עלינו לבצע שינויים יסודיים יותר בחברה על ידי צמצום מצבת כוח האדם ובניית אסטרטגיה עסקית ממוקדת יותר.

מתוך 7,500 מועסקי Airbnb, כמעט 1,900 חברי צוות יצטרכו לעזוב, כ-25% מהחברה. מכיוון שאנחנו כבר לא יכולים לפעול כפי שפעלנו בעבר, הקיצוצים האלה צריכים להיות מותאמים לאסטרטגיה העסקית הממוקדת שלנו.

מיקוד האסטרטגיה העסקית

הנסיעות בעולם החדש שצפוי לנו ייראו אחרת, ואנחנו צריכים לשנות בהתאם את Airbnb. אנשים יחפשו אפשרויות אירוח קרובות יותר לבית, בטוחות יותר וזולות יותר. כמו כן אנשים ישתוקקו גם למשהו שנלקח מהם בזמן המשבר - לקשר אנושי. הקמת Airbnb באמת עסקה בנושאים האלה של השתייכות וקשר והמשבר חידד את הצורך שלנו להתמקד ולחזור לשורשים שלנו, למה שהיה מיוחד באמת ב-Airbnb - אנשים רגילים שמארחים בבתיהם ומציעים חוויות.

המשמעות היא שנצטרך להפחית את ההשקעה שלנו בפעילויות שאינן תומכות ישירות בפעילות הליבה של קהילת האירוח. אנחנו עוצרים את מאמצינו בתחומי התחבורה ואולפני Airbnb ומפחיתים השקעות במלונות ובתחום דירות היוקרה (Lux).

ההחלטות האלה לא משקפות את איכות עבודתם של האנשים בצוותים הללו, והדבר גם לא אומר שכל מי שעובד בצוותים האלה בהכרח יעזוב אותנו. בנוסף, כל צוותי Airbnb יושפעו מהמהלך וצוותים רבים יצומצמו בגודלם, בהתאם לאופן שבו ימפו את הכיוון החדש אליו נעה החברה.

איך ניגשנו לצמצומים

היה חשוב לנו לנהל את התהליך על פי סט ברור של עקרונות ובהתאם לערכי הליבה שלנו. ואלו היו העקרונות המנחים שלנו:

●  למפות את הצמצומים לפי אסטרטגיית העסקים העתידית של החברה ובהתאם ליכולות שלהן נזדקק
● לעשות כל מה שנוכל עבור אלו שייפגעו מן המהלך
● להיות נאמנים למחויבות שלנו לרבגוניות
● לנהל תקשורת בינאישית (1:1) עם אלו שיושפעו מהמהלך
● להמתין עם פרסום ההחלטות שלנו עד שכל הפרטים יתבררו - שקיפות חלקית עלולה רק להחמיר את המצב

עשיתי כמיטב יכולתי להישאר נאמן לעקרונות הללו.

תהליך הצמצומים

התהליך החל ביצירת אסטרטגיה עסקית ממוקדת יותר שבנויה על מודל עלויות בר-קיימא. הערכנו עד כמה כל צוות משתלב במפת האסטרטגיה החדשה וקבענו את גודלו וצורתו של כל צוות בהתאם. אחר כך ערכנו סקירה מקיפה של כל חבר צוות וקיבלנו החלטות בהתבסס על כישורים קריטיים ועד כמה הם יהלמו את הצרכים של החברה בעתיד.

התוצאה היא שנצטרך להיפרד מחברי צוות שאנחנו אוהבים ומעריכים: יש אנשים נהדרים שעוזבים כעת את Airbnb - וחברות אחרות שיעסיקו אותם יהיו בנות מזל.

כדי לדאוג לאלו שעוזבים בדקנו את נושאי תשלומי הפיצויים, חלוקת המניות, ביטוחי הבריאות והתמיכה המקצועית, ועשינו כמיטב יכולתנו כדי להתייחס לכל אחד ואחד בצורה מתחשבת וחומלת.

פיצויי פיטורים

עובדי החברה בארה"ב יקבלו 14 שבועות של שכר בסיס, בתוספת עוד שבוע על כל שנת עבודה ב-Airbnb. הוותק יעוגל לשנה הקרובה ביותר. לדוגמה, אם מישהו עבד בחברה במשך שלוש שנים ושבעה חודשים, הוא יקבל עוד ארבעה שבועות של שכר - שווה ערך לתשלום עבור 18 שבועות. מחוץ לארה"ב העובדים יקבלו לפחות 14 שבועות שכר בתוספת תשלום לפי ותק, בהתאם לנהוג במדינה שלהם.

מניות

אנחנו מוותרים על תנאי הסף של שנת עבודה. כך שכל מי שיעזוב, בלי קשר לאורך תקופת העבודה שלו, יהיה בעל מניות בחברה. בנוסף, כל מי שעוזב זכאי לתאריך מימוש (vesting) ב-25 במאי.

ביטוח בריאות

בעיצומו של משבר בריאות עולמי שסופו לא ידוע, אנחנו רוצים לצמצם את נטל עלויות טיפולי הבריאות: בארה"ב נכסה 12 חודשי ביטוח בריאות דרך COBRA. בכל המדינות האחרות נכסה את עלות הביטוח הרפואי עד סוף 2020. זאת מכיוון שאנחנו לא יכולים מבחינה משפטית להמשיך את הכיסוי הביטוחי או שהתוכניות הנוכחיות שלנו לא מאפשרות הארכה. נספק גם 4 חודשים של תמיכה בבריאות נפשית דרך KonTerra.

תמיכה מקצועית

המטרה שלנו היא לחבר את חברי הצוות שלנו שעוזבים להזדמנויות עבודה חדשות. הנה חמש דרכים שבהן נוכל לעזור:

● פורטל כישרונות בוגרים - נשיק אתר אינטרנט כדי לסייע לחברים שעוזבים למצוא עבודה חדשה, בו הם יוכלו לפרסם את הפרופיל שלהם, את קורות חייהם וגם תיק עבודות שיהיו נגישים למעסיקים פוטנציאליים.

●  צוות השמה לבוגרים - במהלך 2020 יהפוך חלק משמעותי מצוות הגיוס של Airbnb לצוות השמת בוגרים. המגייסים שיישארו איתנו יספקו תמיכה לעובדים העוזבים כדי לעזור להם למצוא את העבודות הבאות שלהם.

●  שירותי ייעוץ והשמה - אנחנו מציעים ארבעה חודשים של שירותי ייעוץ קריירה והשמה דרך RiseSmart, חברה המתמחה במעברי קריירה ובהשמת עובדים.

●  עובדים מסייעים לבוגרים - אנחנו מעודדים את כל המועסקים שיישארו להצטרף לתוכנית לעזור לחברי צוות עוזבים למצוא את העבודה הבאה שלהם.

● מחשב נייד - מחשב הוא כלי חשוב למציאת עבודה חדשה ולכן נאפשר לכל העוזבים לקחת איתם את מחשבי האפל שלהם.

הנה מה שיקרה הלאה

אני רוצה להיות בהיר כמה שאפשר. יש לנו מועסקים ב-24 מדינות, והזמן שייקח לנו להבין את התמונה המלאה ישתנה לפי החוקים והנהגים המקומיים בכל אחת מן המדינות. כמה מן המדינות מחייבות הודעות בנושאי העסקה בדרכים מאוד מסוימות. כך שעל אף שהתהליך ישתנה אולי ממדינה למדינה, אנו ננסה להיות רגישים כלפי כל עובד ועובד.

בנוגע למה שיקרה בארה"ב ובקנדה המצב הוא בהיר מאוד כבר כעת: בשעות הקרובות אלו מביניכם שעוזבים את Airbnb יקבלו הזמנה ביומן לפגישה מחלקתית עם בכיר במחלקה שלכם. היה לנו חשוב, היכן שמתאפשר מבחינה חוקית, להודיע לאנשים באופן אישי ובשיחות של אחד על אחד. יום העבודה האחרון לעובדים העוזבים בארה"ב ובקנדה יהיה יום שני, 11 במאי. חשנו שיום שני ייתן לאנשים זמן לחשוב על הצעדים הבאים שלהם ולהיפרד - אנחנו מבינים כמה זה חשוב.

כמה עובדים שיישארו יקבלו תפקיד חדש, ויקבלו הזמנה לפגישה בנושא "תפקיד חדש" כדי ללמוד עליו. אלו מביניכם בארה"ב ובקנדה שנשארים בצוות של Airbnb לא יקבלו הזמנה לפגישה ביומן.

ב-6 בערב, שעון החוף המערבי, אארח מפגש עולמי (world@meeting) לצוותים שלנו באסיה-פסיפיק. ב-12 בצהריים, אארח מפגש עם הצוותים שלנו באירופה ובמזרח התיכון. אחרי כל פגישה כזו, נמשיך בצעדים הבאים בכל מדינה בהתבסס על הנוהג המקומי.

ביקשתי מכל מנהלי Airbnb לכנס את הצוותים שלהם עד סוף השבוע מתוך כבוד לחברים שעוזבים. אני רוצה לתת לכולם הזדמנות לעכל את החדשות בימים הקרובים - ואארח דיון של שאלות ותשובות ביום חמישי הקרוב בשעה 4 אחר הצהריים, שעון החוף המערבי.

כמה מילים אחרונות

כפי שלמדתי בשמונת השבועות האחרונים, משבר גורם לנו לראות בבהירות את מה שחשוב באמת. למרות שהיינו מצויים במערבולת יש כמה דברים שברורים לי כעת יותר מאי פעם.

ראשית, אני רוצה להודות לכל אחד ואחת כאן ב-Airbnb. במהלך כל החוויה הקשה הזאת עוררתם בי השראה. גם בנסיבות האיומות ביותר, ראיתי את הטוב ביותר שיש בנו. העולם זקוק לקשר אנושי כעת יותר מאי פעם, ואני יודע ש-Airbnb תצליח לעמוד באתגר הזה. אני מאמין בזה מפני שאני מאמין בכם.

שנית, אני חש כלפי כולכם אהבה עמוקה. המשימה שלנו איננה סתם נסיעות. כאשר הקמנו את Airbnb, הסיסמה המקורית שלנו הייתה "סעו כמו בני אדם". החלק האנושי היה תמיד חשוב יותר מהנסיעה. מה שאנחנו בעצם עוסקים בו נוגע לתחושת שייכות - ותחושת השייכות עוסקת למעשה באהבה.

לאלו מכם שנשארים, אחת הדרכים החשובות ביותר שבהן אנחנו יכולים לכבד את אלה שעוזבים היא שהם ידעו שתרומתם הייתה חשובה, והם יהיו תמיד חלק מהסיפור של Airbnb.

לאלו שעוזבים, אני באמת מצטער. בבקשה, דעו שזאת לא אשמתכם. העולם לא יפסיק אף פעם לחפש את האיכויות והכשרונות שהבאתם ל-Airbnb. אני רוצה להודות לכם מעומק הלב על ששיתפתם אותם איתנו.

בריאן

**
המכתב נשלח ב- 5 למאי לעובדי החברה ומאוחר יותר התפרסם במלואו גם באתר Airbnb