ממשלת חירום | פרשנות

פרשנות: "נתניהו איבד שליטה על האירוע": הפארסה של השבעת הממשלה

עם דחיית השבעת הממשלה ליום ראשון, לומד בני גנץ על בשרו את מחיר הכאוס שמאפיין את בנימין נתניהו • גורמים בליכוד: "העניינים מתנהלים במידור מוחלט בקרב קבוצה מצומצת של אנשים בבלפור"

יו"ר הכנסת היוצא ח"כ בני גנץ לומד על בשרו את מחיר ההתנהלות הצפויה והמוכרת של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם דחיית השבעת הממשלה ליום ראשון. מה שקורה בכנסת, או יותר נכון - מה שלא קורה שם - הוא קדימון לשלוש השנים הבאות.

כולם ידעו שתהיה בעיית חלוקת תיקים בליכוד, כולם ידעו שבכירי המפלגה עשויים למרוד, לזעום, להחרים. הטקטיקות של נתניהו, לדחות הכל לרגע האחרון כדי שלאנשים לא יהיה מספיק זמן לזעום, גם היא מוכרת. השבעת הכנסת אמורה היתה להייערך ביום רביעי בצהריים, אך בשל ביקור פומפיאו הועברה יממה קדימה, מה שאמור היה לאפשר לנתניהו יום נוסף של שיחות עם בכיריו, אך גם זה לא קרה.

שרים בכירים כצחי הנגבי ואבי דיכטר, לא קיבלו אפילו הזמנה לפגישה, והתפוצצו. שניהם העלו סטטוסים זועמים ברשתות החברתיות. דיכטר אמר "יש גבול לזלזול, לא אשתתף בהשבעה". הנגבי כתב: "לא זקוקים לי. שבת שלום".

שרים כמו דוד אמסלם, יואב גלנט, וגילה גמליאל - לא הצליחו להבין לאן מועדות פניהם. אחרי שלוש מערכות בחירות, תמיכה בלתי מסויגת שלהם בראש הממשלה נתניהו, ומידור מן התהליך, העסק התפוצץ.

גורמים בליכוד אמרו ל"גלובס" כי "נתניהו איבד שליטה על האירוע. חוץ מן השר יריב לוין, כולם קיבלו את מה שלא רצו. העניינים מתנהלים במידור מוחלט בקרב קבוצה מצומצת של אנשים בבלפור".

גם הפארסה הזו נמצאת על כתפי גנץ

ח"כ בני גנץ, שהמתין בסלבנות יותר משבוע מאז חתם לראש הממשלה נתניהו על המלצה (יום חמישי שעבר) נאלץ לשמוע מן העיתונאים שנתניהו מבקש לדחות את ההשבעה. גם זה מרתיח. השותף הפוליטי שלו, עמו הוא עומד להיכנס לחופה, מתמרן את המדינה מאחורי הקלעים בלי לשתף אף אחד ומתוך ציפייה שכולם יתיישרו לפי צרכיו.

וגנץ אכן התיישר. במשך שבועות הוא סופג קיתונות של ביקורת על הממשלה המנופחת, בזבזנית, מינויי שרים מיותר והמצאות של משרדים. כעת, גם הפארסה הזו, נמצאת על כתפיו.

בני גנץ  / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
 בני גנץ / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ההחלטה על מועד השבעת הממשלה, נמצאת בידי יו"ר הכנסת, אולם גנץ כבר התפטר ביום שלישי בלילה וזאת כדי שהתפטרותו תיכנס לתוקף, בשעה הייעודה לפני ההשבעה. כעת, גנץ נאלץ למשוך חזרה את מכתב ההתפטרות, רק כדי להגיש אותו פעם נוספת מחר.

כל מי שמסקר את נתניהו ב-11 השנים האחרונות רגיל לכאוס המאפיין אותו. כך היה במינוי מבקר המדינה, כך היה בבחירת נשיא המדינה ריבלין. זה הסגנון שבו מופקים פריימריז בליכוד וזה האופן שבו מקבלים החלטות על המינויים הבכירים ביותר במדינה. גנץ, ברוך הבא.