בצל הקורונה: טראמפ שובר את הראש איך לעשות קמפיין בלי עצרות ענק

שישה חודשים לפני הבחירות, הלחץ גובר על דונלד טראמפ, שמפגר אחרי ג'ו ביידן ברוב הסקרים הארציים ובסקרים רבים במדינות מתנדנדות • במטה טראמפ שוברים שם את הראש מה לעשות בצל הקורונה

דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP
דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

עצרות בחירות ענקיות בארה"ב נכנסו למקפיא. ועידות מפלגה נוצצות הן בסימן שאלה. קשה לסייר במדינות-מפתח. כאשר הקורונה משנה את קמפיין הבחירות המסורתי, הנשיא דונלד טראמפ ויועציו במטה לבחירתו מחדש מתכננים איך להציל את קיץ 2020. הם דנים בין היתר באפשרות היערכות לריחוק חברתי בעצרות, איך לקיים בכל זאת ועידת מפלגה פיזית, ואיך להחזיר את טראמפ לסיורי הבחירות בלי לעורר תגובות נגד.

שישה חודשים לפני יום הבוחר, הלחץ גובר על טראמפ, שמפגר אחרי המועמד הדמוקרטי הצפוי, ג'ו ביידן, ברוב הסקרים הארציים ובסקרים רבים במדינות מתנדנדות. הכלכלה שטראמפ האמין שתביא לו כהונה שנייה קרסה, והסקרים מראים שתגובת הממשל למשבר הקורונה עוררה תגובה מעורבת בציבור.

טראמפ, שתקוע בבית הלבן זה כמה שבועות, החל לצאת לכמה ביקורים ממלכתיים מתוכננים היטב, כולל נסיעה בחמישי למפעל ציוד רפואי בדרום דקוטה. הוא משתוקק לעצרות ורוצה פריים טיים טלוויזיוני לוועידה הארצית הרפובליקאית בשרלוט, צפון קרוליינה, באוגוסט, אמרו יועציו.

"חייבים לחזור לחיים הנורמליים שלנו", אמר טראמפ בראיון ל-"ABC". "אני לא יכול לקיים עצרת שבה, אתה יודע, יש שבעה מושבים ריקים בין משתתפים. אני מקווה שנוכל לעשות את זה בקרוב. העצרות הן החלק הפחות חשוב, אבל אנשים שואלים עליהן כל הזמן".

האמת היא שהעצרות הן חלק מרכזי באסטרטגיה של טראמפ. הן מיועדות לחמם את התומכים, ולאסוף מספר טלפון וכתובות אי-מייל, ובנוסף להפיח רוח קרב במועמד עצמו. המטה שלו הפך את האירועים הללו לאירועים של כמה ימים, עם הופעות של תומכים בולטים לפני העצרת הגדולה, וסיורי אוטובוסים באזור עם סגן הנשיא.

שני המתמודדים ניצבים בפני אותם אתגרים של קמפיין וירטואלי וריחוק חברתי. אך כהונתו של טראמפ מציעה לו הזדמנויות ייחודיות, כפי שראינו בראיון הטלוויזיה האחרון שלו מאנדרטת לינקולן, בניגוד להופעות של ביידן ממרתף הסטודיו שלו בדלאוור.

"הקורונה הפך את מגרש המשחקים הזה לשווה לכולם", אמר האסטרטג הרפובליקני קווין מאדן.

טראמפ נהנה ממטה מאורגן מאוד, ואילו ביידן בונה עדיין את הצוות שלו ומפגר בגיוס תרומות. בראיון לתוכנית "בוקר טוב אמריקה" בערוץ "ABC" , סגן הנשיא לשעבר הדף את הרפובליקאים שהאשימו אותו בהסתתרות מהעין הציבורית. "כולם אומרים, אתם יודעים, 'ביידן מתחבא'. ובכן, תנו לי לומר לכם משהו. אנחנו מנצחים אם מסתכלים על כל נתוני הסקרים", אמר ביידן.

סקרים מרגיזים את טראמפ

הסקרים מרגיזים את טראמפ ומגדילים את שאיפתו לחזור לקמפיין נורמלי, אומרים יועציו. הקמפיין דן בשאלה מתי ואיך לקיים עצרות בטוחות, אבל עדיין אין תכניות מפורטות לכך. כל דבר בקנה מידה גדול לא צפוי לפני סוף הקיץ, אומרים גורמים יודעי דבר.

מאז שהמגפה החלה, הקמפיין של טראמפ עיבד יותר מתריסר אופציות לקיום עצרות גדולות, מאירועים שבהם יסומן מיקומו של כל אדם ברשת שתצויר על הרצפה, עד אירועי צפייה ממכונית סגורה. עצרות תחת כיפת השמיים מביאות אמנם דאגות אבטחה נוספות, אך טראמפ יוכל לקיים אותן בהאנגרים של נמלי תעופה, שמספקים הגנה מסוימת. אפשרות אחרת היא להתמקד יותר ב"מסיבות הזנב" שנערכו בעבר בשולי העצרת ונמשכו יום שלם.

טראמפ רוצה ללכת על גדול והוא נהנה מההתרגשות של חסידיו, שיוצרת חזרה על אווירת העצרות של 2016. הוא לא חדל מהעצרות עד שהנגיף הכריח אותו להסתגר במרץ. "הנשיא רוצה את מדיסון סקוור גארדן כל לילה", אמר אדם ששוחח איתו בנושא זה.

הקמפיין שלו לוטש עין אל פלורידה, מדינה שהוא זכה בה בדוחק ב-2016 והיא שוב נחשבת למדינה שחייבים לקחת. "היו לי כמה שיחות עם הצוות של טראמפ והם מתחילים להיערך לכמה פעילויות עם הנשיא במדינה", אמר יו"ר הרפובליקאים בפלורידה, ג'ו גרטרז. "הם מתכננים לחזור למעורבות במדינת הבית פלורידה בקרוב מאוד".

במקביל, המפלגה בפלורידה תגיע השבוע לשש מיליון שיחות טלפון על מצביעים במהלך המגפה, הוא אמר. יותר ממיליון שיחות היו עם בוחרים שעברו לאחרונה למדינה ולא נרשמו עדיין להצביע בה, ויש להם בית שני או שהם רשומים כעצמאיים.

שאלה לא פתורה נוספת היא אם המושלים הדמוקרטים של מדינות מפתח - כמו מישיגן, וויסקונסין ופנסילבניה - יקלו את הוראות הריחוק החברתי כדי להתיר קיום עצרות בעוד חודשיים־שלושה. לצפון קרוליינה, היכן שהוועידה הרפובליקאית תיערך, יש מושל דמוקרט שהחל רק כעת להקל את הסגר בה.