מסחר מקוון | בלעדי

הקורונה עושה טוב לאי-קומרס: זינוק במספר המוכרים הישראלים ב-eBay

לפי נתונים שהגיעו ל"גלובס", חלה ב-eBay עלייה של 40% במספר המוכרים הישראלים באפריל לעומת מרץ • לפי הערכות, היקפי המכירות של הישראלים באתר ברבעון הראשון הסתכמו בעשרות מיליוני דולרים • המדינות שלהן הישראלים מוכרים הכי הרבה: ארה"ב ובריטניה

חבילות של eBay / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חבילות של eBay / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המעבר לאונליין בימי הקורונה היה יותר מסיסמה. לפי נתונים שהגיעו לידי "גלובס", חלה ב-eBay עלייה של 40% במספר המוכרים הישראלים בחודש אפריל השנה לעומת חודש מרץ. עוד מזהים בפלטפורמת המכירות עלייה של 46% במכירות מוצרים ששיווקו המוכרים הישראלים, הוותיקים והחדשים - מספר שנאמד בעשרות אלפים. 

המוכרים החדשים הם עסקים קטנים ובינוניים, 60% מהם אינם מחזיקים באתר משלהם. לפי הערכות, היקפי המכירות של המוכרים הישראלים ב-eBay ברבעון הראשון של השנה הסתכמו בעשרות מיליוני דולרים. 

ביקוש נמשך למוצרי בידוד

כך למשל, ברבעון הראשון של השנה מכרו המוכרים הישראלים 800 אלף "מוצרי בידוד", ממוצרי היגיינה ועד מוצרי פנאי. מתוך כמות זו, כחצי מיליון מוצרים נמכרו בחודשים מרץ ואפריל לבדם. ב-eBay מסבירים כי מדובר במספרים חריגים וגבוהים לעומת ימי השגרה.

נזכיר כי אומנם בישראל יש הקלות בבידוד, אולם זה לא המצב במדינות רבות, ועל כן בקטגוריה זו, שבה נמכרים גם משחקי קופסה ואביזרים לכושר ביתי, עדיין נמשכת עלייה במכירות.

אנה פלקין, מנהלת חטיבת פיתוח עסקי ב-eBay ישראל, רוסיה ומזרח אירופה, מסבירה כי מגמה זו נמשכת גם בחודש מאי. עוד מסבירה פלקין ל"גלובס" כי העלייה בכמות המוכרים ב-eBay אופיינית לכלל המדינות שבהן היא פועלת. בישראל מדובר בעשרות אלפי מוכרים - ממוכר עצמאי או חנות קטנה ועד לרשת גדולה שיכולה גם שלא למכור בשמה אלא להסתתר מאחורי White Label. באופן זה המוכרים יכולים למכור במחיר זול יותר מאשר בחנויות הפיזיות או באתרים הישראלים. דרך אחרת למכור במחיר שונה היא עם פתיחת אאוטלט מקוון או דרך מכירת מוצרים ביבוא מקביל או במהדורות מיוחדות לאונליין.

הקורונה אומנם פתחה דלת אבל גם אתגרה: המוכרים הישראלים, כמו שאר המוכרים בעולם, נתקלו בחסמים לוגיסטיים שנבעו ממגבלות שילוח עם הירידה בתנועת המטוסים העולמית (שילוח של מטען נעשה ברובו במטוסי הנוסעים) ותפקודי הדואר במדינות שונות שהשפיעו על ודאות השילוח. זו גם הסיבה שרבים מהמוכרים בתקופה זו אף נמנעו משילוח לישראל, ב-eBay, באמזון ובאתרים רבים אחרים.

שינוי דפוסי קנייה? לא בטוח

האם המוכרים באונליין ימשיכו ליהנות מהערוץ הזה? האם הצרכנים שינו את דפוסי הקנייה שלהם בחסות המגפה והסגר? לא בהכרח. אומנם החזרה לשגרה בישראל נעשית בצורה מדורגת ושמרנית, אולם כבר כעת מזהים בחברת לומינטי נטוורקס, פלטפורמה לאיסוף מידע אונליין, בשיתוף פלטפורמת התמחור האינטרנטי Quicklizard, כי חלה ירידה בכמות הרכישות באינטרנט. הנתונים נאספו במדינות שבהן המשק נפתח, בהן ישראל, גרמניה והמדינות הנורדיות, והם מצביעים על כך שמחודש אפריל 2020 חלה ירידה בקניות המקוונות אחרי זינוק במאות אחוזים בחודש מרץ.

ואכן, שאלת השאלות שגם ב-eBay חושבים עליה, היא האם המוכרים שנחשפו לזירה המקוונת יישארו ויפתחו את ערוץ המכירה הישירה גם כשהחנויות הפיזיות יפתחו.

"מהלך-הרוח שאנחנו רואים כעת, מוכרים רבים נחשפו לאפיק הכנסה שלא היה להם עם הקונים מחו"ל, ולכן ההערכות הן שהם יפתחו את הערוץ בכל הכוח", אומרת פלקין, שמציינת את חסם הכניסה הנמוך והסיוע ש-eBay מעניקה לפתיחת העמודים בפלטפורמה שלה. "היתרון שלנו כישראלים, זה האופי היזמי והיכולת לזהות הזדמנויות. בן-לילה עסקים שינו את המודל העסקי שלהם כדי להתאים את עצמם לעולם החדש. ל-60% מהמוכרים החדשים לא היה אתר מכירתי לפני כן. המכירה הישירה מאפשרת להם לשנות דפוסים כמו מכירה דרך מפיצים או פוקוס בלקוחות עסקיים בלבד, כשהם יצרו ערוץ מכירה ישיר ללקוח הקצה", היא טוענת.

מה מוכרים הישראלים ב-eBay?

הקטגוריות הבולטות הן אופנה (23%), בית וגן (19%), תכשיטים (11%), אלקטרוניקה (10%) ואחריהן קוסמטיקה, אמנות, משחקים, יודאיקה, חלקי חילוף לרכב ועוד.

חמש המדינות שלהן ישראלים מוכרים הכי הרבה הן ארה"ב, בריטניה, ישראל, גרמניה וקנדה. 

מה מכרו המוכרים הישראלים באיביי
 מה מכרו המוכרים הישראלים באיביי

רשימת הקטגוריות הנמכרות מישראל מפתיעה בחלקה, משום שהיא כוללת גם מוצרים שלרוב מתומחרים במחיר יקר מבישראל ושנחשבים למוצרים שהישראלים נוטים לרכוש באתרים בינלאומיים. דוגמה לכך היא תוספי תזונה, ויטמינים ומינרלים, משקפי שמש, סמארטפונים ואביזרים לסלולרי. מכאן אפשר להניח שהמוכרים הישראלים יודעים גם להיות תחרותיים.

כך למשל עולה כי ברבעון הראשון של השנה עיקר המכירות לארה"ב היה של ויטמינים, נעלי ספורט ומשחקי וידאו - קטגוריות שמככבות ביבוא לישראל ולא ליצוא. לאנגליה ולקנדה נמכרו בעיקר מוצרי צבע לשיער (עלייה של 400%) ומשחקי וידאו (עלייה של 300%).

המוכרים הישראלים מכרו יותר מ-800 מדי חום דיגיטליים, רבים מהם נמכרו לסין (שיש להניח ששם הם גם יוצרו), 2,200 חפיסות קלפי משחק ואפילו 8,500 גיטרות שנמכרו בישראל ובמדינות אחרות. עוד נמכרו 5,700 משחקי וידאו כ-3,000 מוצרי כושר לבית, 7,500 זוגות נעלי ספורט - אחד המוצרים שישראלים לרוב קונים בימים שבשגרה בחו"ל. גם בוני וחבריו לא קופחו: מתוך כ-14 אלף מוצרים לחיות המחמד, נמכרו כ-2,500 לעסנים לכלבים.