מגפת הקורונה היכתה בשווקים מסוימים באירופה יותר מאחרים

בשעה שאירופה נראית כאילו החלק הרע ביותר של משבר הקורונה מאחוריה, כלכלנים אומרים שהתמ"ג נפל ב-3.8% ברבעון הראשון של 2020 בגוש האירו, ירידה חדה יותר מאשר בארה"ב באותה תקופה

סגר במוסקבה. מלחמת הנפט הפילה את שער הרובל    / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
סגר במוסקבה. מלחמת הנפט הפילה את שער הרובל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בשעה שאירופה נראית כאילו החלק הרע ביותר של מגפת הקורונה מאחוריה, כלכלנים אומרים שהתמ"ג נפל ב-3.8% ברבעון הראשון של 2020 בגוש האירו, ירידה חדה יותר מאשר בארה"ב באותה תקופה.

אבל ההשפעה על שוק הנדל"ן שונה במידה רבה משוק לשוק. חלק עצרו לגמרי, ובאחרות משתמשים בטכנולוגיה כדי להמשיך לקנות ולמכור, גם אם נפח העסקאות הכולל ירד. הגישות משתנות מ"תירגעו ותמשיכו כרגיל" באוסטריה לבין חששות שהמגפה תשאיר שוק מרוסק ברוסיה ותוריד את הספרדים לגמרי מהמחשבה להיות בעלי נכסים בעצמם.

מדריד: מכה כפולה

שוק הנדל"ן בספרד מסתחרר לאחר שחטף שתי מכות - האחת הייתה המשבר הכלכלי (המדינה הייתה בין אלה שספגו את המכה הקשה ביותר) - והשנייה היא המגפה.
ב-20 במרץ הזהירה איזבל דיאז איוסו, נשיאת אזור מדריד, ששמונה מכך עשרה אנשים יחלו בנגיף. העיר הייתה בסגר מאז 14 במרץ. שיעור התמותה החל להאט רק ב-2 במאי, ואז הורשו התושבים לצאת מהבית.

חוויאר גוימון איברה, מנהל סותביס אינטרנשיונל ריאלטי במדריד, אומר ששוק הנדל"ן נותר בתרדמת חורף. הוא סבור שתושבים רבים נותרו פשוט מחוץ למשחק - לא יכולים לקנות דירה - מה שהוריד את הביקוש. גם רגולציה הדוקה על המשכנתאות מונעת מרבים למכור ולקנות.

הוא מספר שבעלי נכסים רבים החליטו לחכות עד אחרי המגפה ולא להציע בינתיים את הבתים למכירה.

בטווח הארוך, הוא צופה שינוי של ממש בהלך הרוח בספרד. "אני חושב שהמשבר הנוכחי והמשבר הפיננסי לפניו, מחולל שינוי אצל הספרדים. אנשים יעברו מלהיות בעלי רכוש להיות שוכרים", הוא אומר.

מוסקבה: שוק מקומי

הנדל"ן בבירת רוסיה בדרך כלל חריג בקרב שכנותיה. הסיבה לכך, אומר אלכס שטלוב, מנכ"ל Savills ברוסיה, היא שרוב השוק הוא מקומי, ורוב עשירי המדינה, לא משנה מאיפה הם, רוצים פיסה מעוגת הנדל"ן של הבירה. "זהו מונופול מבחינה זו", אומר שטלוב.

השוק סבל מכמה נפילות בשש השנים האחרונות. סנקציות שהוטלו על רוסיה לאחר פלישתה לאוקראינה ב-2014 גרמו ל"תיקון רציני במחירים", ומחירי נכסי היוקרה במוסקבה נפלו ב-30%-50%

אבל יציבות המחירים בארבע השנים האחרונות הובילה יזמים לבנות מגדלי יוקרה בעיר, ולעתים להפוך בנייני משרדים ומחסנים לדירות, מה שהוביל לגידול גדול מהרגיל בהיצע של דירות חדשות. מחיריהן של דירות יוקרה במוסקבה עלו בשנה שעברה ב-2.3%, לפי Savills Research.

ואולם "מלחמת הנפט" עם ערב הסעודית שהחלה מוקדם יותר השנה, הביאה לנפילה חדה במחירי הנפט ושער הרובל נפל בתגובה בכ-30%. "בערך 80% מהיזמים לא יסתכנו בהצגת מחירים ברובל אחרי הנפילה הזו", אמר שטלוב.

הסגר במדינה בעקבות מגפת הקורונה, החל ב-30 במרץ, ונמשך עד השבוע שעבר, אז הכריזו על סיומו למרות העלייה במספר החולים. כל העסקים שאינם חיוניים היו סגורים, ושוק הנדל"ן "עצר לגמרי".

ברגע שהחיים יחזרו למסלולם, שטלוב צופה תסריט בצורת V: צניחה מהירה במחירים ואחריה התאוששות כשהכלכלה תתאושש. הוא חושב שהתהליך ייקח כשנה. "אבל בכמה יפלו המחירים בתקופה הזו, קשה לדעת", הוא אומר.

וינה: קונים ממזרח וממערב

קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הטיל מגבלות חמורות כדי להילחם במגפה באמצע מרץ, כולל סגירת הגבולות של המדינה למדינות השכנות. בתחילת מאי, הוקלו קצת ההגבלות, והותר לחנויות, לקניונים ולמכוני יופי להיפתח. מסעדות, בתי קפה וברים נפתחו בהמשך.
ג'ון פיליפ ניימן, מנכ"ל Engel & Völkers Residential GmbH, מאמין שהנגיף ישפיע על השוק רק לזמן קצר. בשבועיים וחצי הראשונים של הסגר, הצוות שלו מכר ארבעה נכסים, באמצעות שימוש בסיורי וידאו ופגישות זום עם עורכי דין. בדרך כלל הם מוכרים כעשרה נכסים בתקופה זו.

הוא חושב שהסגנון של וינה - בירת אוסטריה הגיעה לראש הדירוג של חברת מרסר לערים הטובות בעולם זה עשר שנים ברציפות, ואפשר להשיג בה נכסים טובים במחירים טובים - יסייעו לה לחצות את המשבר. זה נכון במיוחד משום שהיא מושכת קונים ממזרח אירופה, ממערבה ומצפון אמריקה.

ניימן סבור שעתיד שוק הנדל"ן תלוי במידה שבה תיפגע הכלכלה בכלל. "אם משווים את זה למשבר הפיננסי, שוק הנדל"ן יצא ממנו מאוד מהר", הוא אומר. "אנחנו נראה עד סוף השנה עלייה במחירים, משום שיש ביקוש".
וול סטריט ג'ורנל