לאחר חודש עיכוב בשל משבר הקורונה: מהיום יאיר אבידן הוא המפקח על הבנקים

אבידן נכנס לתפקידו לאחר קריירה ארוכה בשוק הבנקאות הפרטי • אבידן: "הפיקוח על הבנקים ימשיך לפעול על מנת לוודא את יציבותה של המערכת הבנקאית"

מהיום יש מפקח על הבנקים חדש: יאיר אבידן. המפקח החדש נבחר על ידי הנגיד פרופ' אמיר ירון כבר בתחילת מרץ האחרון והיה אמור להיכנס לתפקידו באמצע חודש אפריל. ואולם, בשל משבר הקורונה והצורך בקבלת החלטות מהירות ביחס למערכת הבנקאית פרישתה של המפקחת הקודמת ד"ר חדוה בר התעכבה בכחודש. עתה, עם הרגיעה המסתמנת במשבר הקורונה והחזרה לשיגרה - וההבנה שאתגרי משבר הקורונה יימשכו עוד זמן רב מאוד - בר עזבה ואבידן נכנס.

במאי 2010 מונה אבידן למנהל הסיכונים הראשי בבנק דיסקונט, כשבחודש שלאחר מכן בר מונתה למנהלת הסיכונים הראשית בבנק לאומי. השניים, כמו גם מנהלי סיכונים אחרים במערכת מונו אז בעקבות הוראות הפיקוח על הבנקים שהנחו את הבנקים למנות CRO, מנהל סיכונים ראשי, בדרגת חבר ההנהלה הבכירה ובכפיפות ישירה למנכ"ל, וזאת כנגזרת מעקרונות הנדבך השני של באזל 2. כך, שני המפקחים על הבנקים האחרונים - היוצאת והנכנס - הגיעו לתפקיד לאחר תפקידים דומים שסייעו לביסוס תפיסת עולמם.

עם כניסתו לתפקיד מסר אבידן כמה מילים, שמהן אולי אפשר ללמוד כי כמו קודמיו הוא רואה בראש סדר העדיפויות הרגולטורי את הצורך בשמירה על יציבות המערכת הבנקאית, כשלצד זאת הוא יקדם מטרות אחרות ובהן סיוע ללווים שנקלעו לקשיים בשל משבר הקורונה ופיתוח הטכנולוגיה בהיבט השירותים הפיננסים.

כך, אבידן מסר היום כי "הפיקוח על הבנקים ימשיך לפעול על מנת לוודא את יציבותה של המערכת הבנקאית, המשך התפתחותה ותמיכתה בהנעת המשק וברווחת לקוחותיה, תוך תמיכה בהתפתחותה הטכנולוגית והדיגיטלית. בד בבד נבטיח את נגישות המערכת הבנקאית לכלל המגזרים ושכבות האוכלוסייה, ונתמוך בהמשך פתיחתה לתחרות תוך שמירה והבטחת שקיפות והוגנות. הצלחה בהמשך קידום מכלול צעדים אלה, הגם שברור שאינם קלים ליישום במקביל, יהיה בהם בכדי לסייע ללקוחות המערכת הבנקאית באשר הם ולהבטיח את קיימותה של המערכת בטווח הארוך".

הנגיד ירון מסר היום כי המפקח החדש "נכנס לתפקיד בתקופה מאתגרת במיוחד" תוך שהוא ציין כי אבידן "לקח חלק בדיונים המקצועיים וההחלטות בנוגע למשבר בתקופה האחרונה וערך חפיפה והעברת תפקיד מסודרת עם המפקחת היוצאת, אני מודה לחדוה על כך. שמנו לעצמנו למטרה להציב את ישראל במקום מוביל בכל הקשור לשירותים בנקאיים ולשירותי תשלום מתקדמים, ולהגדיל את התחרות במערכת הבנקאית".

אבידן נכנס לתפקידו ללא ניסיון קודם ברגולציה ולאחר קריירה ארוכה בשלל תפקידים בנקאיים בשוק הפרטי. הוא לא המפקח הראשון שממונה לתפקיד ללא ניסיון רגולטורי. כך, בעבר רוני חזקיהו, כיום החשכ"ל, כיהן כמפקח על הבנקים - תפקיד שאליו הגיע ללא ניסיון קודם ברגולציה הפיננסית ולאחר שורת תפקידים בכירים במערכת הבנקאית הפרטית.