בורסת ת"א ננעלה בעליות: ת"א 35 קפץ ב-1.6%, פתאל זינקה ב-13%

עליות בולטות נרשמו במניות פתאל, איי.סי.אל ומזרחי טפחות • בנק לאומי פרסם אתמול אזהרת רווח • בבורסות אירופה נרשמות עליות חדות, וגם במסחר בבורסות ניו יורק • הזהב ממשיך בהתקדמות, ומחיר הנפט מזנק

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

הטריגר שמקפיץ את השווקים בפתיחת שבוע המסחר; וגם, מה מקפיץ את הזהב לשיא של 7 וחצי שנים | דוח השווקים היומי עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי »

17:25

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסת תל אביב התנהל במגמה חיובית, שהמשיכה את הכיוון מתחילת השבוע. בשעות הצהריים מדדי המניות בארה"ב נסחרים במגמה חיובית על רקע התקווה למציאת חיסון לקורונה כאשר חברת מודרנה פרסמה תוצאות ראשוניות מאד חיוביות לטיפול בנגיף.

ברקע למסחר, המשקיעים שואבים עידוד מהסרת הסגר ההדרגתית במדינות רבות, אחרי שהוטל בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, וכן מהתבטאויות של הפדרל ריזרב, ולפיהן יש בידיו עוד תחמושת להתמודד עם הרעה בפעילות הכלכלית.

עליות המדדים עם פתיחת השבוע הנוכחי הגיעו לאחר שבסיכום השבוע שעבר הציגה הבורסה בתל אביב ירידות משמעותיות, של קרוב ל-6%, בדומה למגמה בבורסות הבולטות בעולם.

בבית ההשקעות אי.בי.אי ציינו בסקירתם השבועית כי "למרות הירידה החדה בפעילות מעבר לציפיות, נכסי הסיכון עדיין מגלמים צפי לצניחה בפעילות ברבעון הנוכחי ושיפור הדרגתי לאחר מכן. התחזית הנוכחית משקפת חזרה לרמת רווחיות ב-2021, הזהה לזו שנרשמה ב-2019, טרום המשבר הנוכחי". לפי בית ההשקעות, "הסיכוי להשפעה ריאלית חריפה יותר או גל התפשטות נוסף ממשיכים לזכות, להערכתנו, להסתברות נמוכה (מדי) בתמחור הנוכחי. פרמיית הסיכון הגלומה במדדים המובילים בעולם חזרה לנוע בסביבה הנורמלית של השנים האחרונות, ולא מספקת מרווח ביטחון בפני זעזועים שליליים".

באי.בי.אי התייחסו לירידות השערים מהשבוע הקודם, וציינו כי האופן שבו נרשמו "שיקף את הדפוס הדפנסיבי מתחילת השנה - כלומר, ביצוע עודף של ענפי הבריאות, צריכה, תקשורת וטכנולוגיה". בהתייחסות למצב נגיף הקורונה ברחבי העולם, ציינו באי.בי.אי כי "נמשך הגידול הליניארי בהתפשטות הקורונה בעולם, תוך שיפור באירופה לעומת הרעה במשקים מתעוררים מובילים, ובראשם הודו, רוסיה, ברזיל ומקסיקו".

לגבי שוק המניות המקומי, הערכת אי.בי.אי היא כי "האפסייד המשוקלל במדד ת"א-35 עומד על שיעור דו-ספרתי נמוך". לגבי האפיק הממשלתי, באי.בי.אי מעניקים "עדיפות לשקלי על פני הצמוד, למעט בטווח הקצר לפדיון".

בצד החיובי של מדד ת"א-35, קפצה היום המניה החבוטה של פתאל החזקות  ב-10%-12%. ברקע למסחר, פתאל עדכנה את שיעורי הריבית על האג"ח שלה, בעקבות הורדת דירוג, ושתי הסדרות שלה נעו בין עליות של כ-1.5% לירידות של כ-0.5%. עוד בין העולות במדד המוביל, יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  טיפסו בכ-6%-7%. מדד הנפט והגז בלט בצד החיובי, כשהתחזק ב-2%-3%, עם עליות של כ-7% ביחידות ההשתתפות של רציו , ושל כ-3% באלה של ישראמקו .

עוד במסחר היום, בנק מזרחי טפחות  עדכן בדבר דיון דירקטוריון בדוח משלים של ועדה בלתי תלויה בקשר לעסקי הבנק עם לקוחותיו האמריקאים.

בין החברות הקטנות, כן פייט  דיווחה על תוצאות נוספות מניסוי שבוצע במוצר שהיא מפתחת. מנייתה הגיבה בתנודתיות גבוהה, והעליות בה הגיעו לשיעורים דו-ספרתיים. חברת גלילאו טק  דיווחה על הרחבה להסכם שיתוף פעולה שיש לה במסגרת פעילותה, ומנייתה הגיבה בקפיצה של כ-10%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה היום מגמה חיובית, ואילו במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת.

15:25

מתחזקות העליות בבורסה, במקביל לעליות בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב, לאחר שחברת מודרנה הודעה כי נרשמו תוצאות מעודדות בניסוי שלה לטיפול בקורונה. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

חברת איי.סי.אל   (לשעבר כיל) הודיעה היום כי חתמה על הסכם עם היבואנית הגדולה בהודו של אשלג, לאספקת סך כולל של 410,000 טון אשלג, עם אופציות הדדיות ל-30,000 טון נוספים, אשר יסופקו עד דצמבר 2020. המחיר שנקבע בהסכם נמוך ב- 50 דולר לטון מההסכם הקודם, בהתאם למחירים שנקבעו בחוזים האחרונים בהודו. 

14:05

חברת טבע  דיווחה היום כי התרופה שלה, אוסטדו, לטיפול בסימפטומים של מחלת הנטינגטון ו- Tardive Dyskinesia , אושרה לשימוש בסין. 

חברת קמהדע  דיווחה היום על הכנסות של 33.3 מיליון דולר ברבעון הראשון, עלייה של 24% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי היה 5.2 מיליון דולר, עלייה של 6% ביחס לרבעון המקביל.  

12:30

נמשכות העליות בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-490 מיליון שקל. הבורסה פרסמה היום נתונים לפיהם תחילת מרץ ועד סוף אפריל, החלו חברות בבורסה לאמץ תוכנית רכישה עצמית של איגרות חוב, והוכרזו 56 תוכניות לרכישת אג"ח בסך כולל של כ-4 מיליארד שקל. לפי דיווחי החברות, כ-70% מהן צופות כי התוכנית תמומן ממקורותיהן העצמיים, ואצל השאר ממקורות עצמיים ו/או מימון חיצוני.

בפועל, בוצעו מתחילת מרץ עד סוף אפריל רכישות בסך של כ-221 מיליון שקל ע"י 30 חברות, כ-95% מהן מתוקף תוכנית חדשה שאומצה במהלך משבר הקורונה . החברות שביצעו את הרכישות הגדולות בחודשים מרץ- אפריל היו חברות הליסינג אלדן תחבורה שרכשה אג"ח בכ-54 מיליון שקל, ואלבר שרכשה בכ-44 מיליון שקל.

כמו כן בלטה גזית גלוב  הן מבחינת גובה תוכנית הרכישה והן בזכות הרכישות בפועל מתחילת השנה. יש לציין שהחברה נוהגת בשנים האחרונות לאמץ מדי שנה תוכנית רכישה עצמית של אג"ח (במקביל לתוכנית רכישה עצמית של מניות).

לשם השוואה, בחודשיים הראשונים של שנת 2020 בוצעו רכישות עצמיות של אג"ח בסך של כ-166 מיליון שקל ע"י ארבע חברות בלבד, בהן גזית גלוב (כ-137 מיליון שקל) וחברת האם שלה נורסטאר החזקות (2.5 מיליון שקל), וקבוצת דלק (כ-26 מיליון שקל). רכישות אלו נעשו מתוקף תוכניות רכישה שתוקפן החל בשנת 2019.

11:10

עליות בבורסה בתל אביב, במקביל לעליות חדות בבורסות אירופה. גם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ניו יורק המגמה חיובית. 

בשוק האג"ח נרשמות עליות של כ-0.2% בממשלתיות השקליות הארוכות ומדדי התל בונד עולים קלות. 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח תוך המשך המגמה החיובית מאתמול, זאת על רקע מגמה חיובית בבורסות אסיה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

עליות בולטות נרשמות במניות אמות, מבנה , מליסרון , שיכון ובינוי ופתאל החזקות . מנגד, מניית בנק לאומי  יורדת, לאחר שהבנק פרסם אתמול אזהרת רווח. 

06:30

מדדי המניות בבורסה של תל אביב צפויים ככל הנראה להמשיך בהתקדמות הבוקר, לאחר שאתמול ננעל המסחר בעליות שערים חדות.

בבורסות אסיה נרשמות הבוקר (ב') עליות, וגם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ניו יורק המגמה חיובית. הזהב ממשיך בהתקדמות, ומחיר האונקיה מטפס ב-0.8% לרמה של 1,771 דולר. גם הנפט רושם עלייה וחוזה מסוג ברנט ליוני מזנק בכ-3.6% לרמה של 33.7 דולר לחבית.

מניית בנק לאומי  תגיב הבוקר לדיווח של הבנק מאתמול. לאחר שבנק הפועלים  דיווח בדוחותיו לרבעון הראשון ב-2020 על זינוק בהוצאות בגין הפסדי אשראי, הפסדי נוסטרו וצניחה ברווחיות בשל משבר הקורונה, פרסם אתמול בנק לאומי אזהרת רווח. על פי הודעת הבנק שבניהולו של חנן פרידמן, המשבר בשוקי ההון בארץ ובעולם, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, הביא, בין היתר לכך שהבנק צפוי להציג בדוחות הכספיים לרבעון הראשון הפסד נקי המיוחס לבעלי מניות הבנק המוערך בסך של בין 200 מיליון שקל ל-300 מיליון שקל.

כאמור אתמול ננעל המסחר בבורסה בעליות חדות. בצד החיובי של מדד ת"א-35, קפצה המניה החבוטה של קבוצת דלק  בכ-16% ועליות דומות רשמו יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים שבשליטתה. ברקע למסחר, אתמול פרסמה דלק דוח הצעת מדף להנפקת מניות ואופציות, לצד עדכונים בנוגע לעסקי החברה ודיווח על מו"מ "למכירת זכויות לתמלוג על ממאגרי 'כריש' ו'תנין' תמורת כ-300 מיליון שקל". החברה תנסה לגייס היום כ-200 מיליון שקל. 

עוד בצד החיובי של המדד המוביל, מניית פתאל החזקות טיפסה ב-13.44%, המניות הדואליות של לייבפרסון ונייס עלו ב-5.87%-7.5% ומניות חברות הנדל"ן מליסרון ושיכון ובינוי הציגו עליות דומות. עוד במסחר אתמול, מניות נכסים ובנין וגב-ים קפצו על רקע מכירת כ-5% ממניות גב-ים שביצעה נכסים ובנין.