סוף לסאגת השליטה בגב-ים? נכסים ובניין ירדה לפחות מ-30%

לאחר מחלוקת עם משרד המשפטים סיכמה נכסים ובניין על מכירת כ-5% ממניות גב-ים בתמורה ל-191 מיליון שקל • החברה תרשום הפסד של כ-32 מיליון שקל מהמהלך

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

חברת נכסים ובניין, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, הפחיתה את שיעור החזקתה בחברת הנדל"ן המניב גב-ים  אל מתחת ל-30%, לאחר דיונים שקיימה בחודשים האחרונים מול משרד המשפטים. לאחר השלמת המכירה, עשוי משרד המשפטים להפסיק את בדיקת שליטתה של נכסים ובניין בגב-ים.

נכסים ובניין דיווחה אתמול (יום א') כי סיכמה ביום חמישי האחרון על מכירה של 4.96% ממניות גב-ים שברשותה למשקיע פרטי בלתי קשור, בתמורה לסכום של 191 מיליון שקל. העסקה, שעדיין לא הושלמה, תצמצם את שיעור ההחזקה של נכסים ובניין בגב-ים מ-34.9% ל-29.9% בלבד.

מכירת מניות גב-ים תבוצע במחיר של 1,800 שקל למניה, המשקף הנחה של 2.2% על מחיר הסגירה ביום חמישי האחרון. בתגובה להודעה זינקה מניית גב-ים בכ-7% למחיר של 1,966 שקל, בשל ההערכה כי מכירה זו מצמצמת מהותית את החשש בשוק מפני לחץ מחירים שייווצר, אם ידרוש הרגולטור מנכסים ובניין לבצע מכירות מאסיביות של מניות גב-ים. לדברי נכסים ובניין, ככל שתושלם העסקה, היא צפויה לרשום ממנה ברבעון השני של 2020 הפסד של כ-32 מיליון שקל.

מניית גב-ים ירדה 23% מתחילת השנה

נכסים ובניין משמשת זרוע ההשקעות בנדל"ן של קבוצת אי.די.בי-דסק"ש, שבשליטת אלשטיין. מכירת המניות מגבירה את נזילותה של נכסים ובניין לקראת בחינת אפשרויות לביצוע השקעות חדשות, ובמקביל משרתת את דרישות חוק הריכוזיות, שעל יישומן אמון משרד המשפטים.

חוק הריכוזיות דרש מדסק"ש לצמצם שכבה בפירמידת השליטה שלה, ולצורך כך מכרה נכסים ובניין 16.8% ממניות גב-ים ברבעון השלישי של 2019, והפחיתה את שיעור ההחזקה בחברה הבת מ-51.7% ל-34.9% בלבד. בעקבות המכירה הודיעה נכסים ובניין כי מילאה את דרישות חוק הריכוזיות, וכי היא אינה שולטת עוד בגב-ים - ומשום כך גב-ים אינה נחשבת עוד "חברת שכבה". היקף המכירה נעשה על פי חוות דעת משפטית, שלפיה החזקה בשיעור נמוך מ-35% אינה מוגדרת כשליטה.

עם זאת, במשרד המשפטים לא הסתפקו בכך, והודיעו כי התחילו לבדוק את נושא השליטה לאור שיעור ההחזקה הגבוה ולנוכח הייצוג הגבוה של אנשי נכסים ובניין בדירקטוריון גב-ים באותו מועד (שלושה מתוך שבעת הדירקטורים). מאז ניהלו הצדדים מגעים בעניין, ובאחרונה אף הצטרף דירקטור בלתי תלוי נוסף לגב-ים, במטרה להקטין את כוחה של נכסים ובניין בדירקטוריון לשלושה מתוך שמונה דירקטורים.

כעת, כאמור, בוצע מהלך נוסף להפחתת שיעור ההחזקה בחברת גב-ים אל מתחת ל-30%, בניסיון לרצות את משרד המשפטים. עם זאת, המהלך אינו מבטיח סופית את החלטת המשרד, שם ימשיכו לבדוק את עמידתה של נכסים ובניין בתנאי חוק הריכוזיות, עד לקבלת החלטה אם לפנות לבית המשפט בעניין או לא. גב-ים נסחרת בשווי שוק של 4.2 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 23% במניה מתחילת השנה.