גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הניסיון עושה את שלו: למה המפלגות החרדיות מעדיפות את ועדות הכנסת על פני כיסאות סביב שולחן הממשלה

שליטה קואליציונית וחרדית בשתי הוועדות החשובות ביותר לענייני כלכלה ולצידה ועדת החוקה חוק ומשפט שתיתן את הגיבוי המשפטי ●איך שלא תנסה לזוז, ואיפה שהאופוזיציה תנסה לגלות התנגדות, ראשי שלוש הוועדות הללו יעצרו כל גילוי כזה באיבו

מקלב, פורוש, גפני וליצמן / צילום: באדיבות הסיעות החרדיות
מקלב, פורוש, גפני וליצמן / צילום: באדיבות הסיעות החרדיות

על הנייר, אין שינוי דרמטי בעמדות ההשפעה של שתי המפלגות החרדיות בכנסת, אף שכוחן גדל מספרית משלושה עשר לשישה עשר מנדטים, לעומת הכנסת שכיהנה עד הבחירות הראשונות בסבב של השנה האחרונה. אז כיהנו שלושה ראשי ועדות חרדים: משה גפני בכספים, יעקב מרגי בחינוך תרבות וספורט ואורי מקלב בוועדת המדע והטכנולוגיה.

כעת, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, גפני נשאר בכספים, מרגי יעבור לוועדת הכלכלה, ובעוד שתי ועדות יכהנו ח"כים חרדים לתקופה מוגבלת: בחוקה חוק ומשפט יכהן חבר הכנסת יעקב אשר למשך שנה ורבע, ובראשות ועדת הקליטה יועמד ח"כ מש"ס למשך הכהונה של נתניהו בראשות הממשלה.

השינוי הוא לא מספרי אלא איכותי. או ליתר דיוק, כלכלי בעיקרו. שליטה קואליציונית וחרדית בשתי הוועדות החשובות ביותר לענייני כלכלה ולצידה ועדת החוקה חוק ומשפט שתיתן את הגיבוי המשפטי. איך שלא תנסה לזוז, ואיפה שהאופוזיציה תנסה לגלות התנגדות, ראשי שלוש הוועדות הללו יעצרו כל גילוי כזה באיבו.

ועדת הכספים היא הגזברות, קרי הוועדה שמאשרת את תקציב המדינה לפרטיו ואחר כך את כל ההעברות התקציביות בין הסעיפים, וכן שינויים בתקציב. בראשה עמדו לאורך השנים לא מעט חברי כנסת חרדים, מאברהם פורוש בשנות השבעים והשמונים דרך אברהם רביץ עשור לאחר מכן, ובהמשך יעקב ליצמן ומשה גפני. גפני מילא תשע שנים כמעט בשתי כהונות בראשות הוועדה.

ועדת הכלכלה היא ועדת הרפורמות. אין רפורמה כלכלית שלא עוברת בה ומגוון התחומים רחב במיוחד, תחבורה, תקשורת, משק האנרגיה, מים וחקלאות, דיור, מסחר ותעשייה. עוד בתחומי אחריותה התיאום והתכנון הכלכלי האסטרטגי; זיכיונות של המדינה בתחומים שונים; היא אחראית על הרגולציה, קרי האותיות הקטנות והסעיפים החשובים בחוקים וברפורמות, אשר קובעים בפועל כיצד אלה יתממשו.

חבר הכנסת איתן כבל היה יושב ראש ועדת הכלכלה מ-2015 ועד 2019 , נציגה של מפלגת העבודה שישבה באופוזיציה. הוא נחשב דומיננטי, היה מעורב עמוק בכל הרפורמות שהעבירה הממשלה, במשק האנרגיה - מתווה הגז, בתקשורת ועוד. "כנראה שבגללי הבינו בקואליציה את חשיבות הוועדה ולכן החליטו להחזירה אליהם", הוא אומר בחיוך היום. את חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס הוא מעריך, ואומר כי יהיה עליו לגלות אחריות ציבורית בתפקידו בראשות ועדת הכלכלה.

נתניהו הפקיד את הוועדות הללו בידי המפלגות החרדיות, לא מעט בזכות נאמנותן של אלה, והיותן ממושמעות, לא אחת הרבה יותר מחברי הליכוד עצמן בכל הקשור להחלטות קואליציוניות ולנושאים החשובים לראש הממשלה. הנאמנות הזו היא שאפשרה לנתניהו לנהל מו"מ מעמדת כוח ולהישאר למעשה בשלטון, וכל הניסיונות של כחול לבן לשנות עמדה זו לא צלחו.

בחינה של ההתנהלות של ראשי הוועדות החרדים, לרבות גפני בכספים, מראה כי הנאמנות הזו מיושמת גם כאן. בפועל הם הולכים עם מדיניות הממשלה, מממשים את החלטותיה, ונאבקים באופוזיציה בחירוף נפש. גפני, החזק שבהם, יודע לדרוש ולקבל, אבל זה נעשה לרוב בלי מריבות מתוקשרות ופומביות, אלא בשיחות ישירות עם ראש הממשלה, שר האוצר ובכירי האוצר.

הוא יוזם דיונים בנושאים העשויים להיות לא נוחים לממשלה, כמו סגירות מפעלים בפריפריה ופיטורי עובדים, ומעורב במציאת פתרונות. אבל בסוף, גם לאחר ביקורת והוצאת קיטור, הוא מעביר בוועדה שלו את מדיניות הממשלה. תקציב המדינה, שינויים בו והעברות תקציביות שוטפות.

הסוד של המפלגות החרדיות הוא הגדרת והשגת המטרות כבר בשלב המקדמי, בעת הקמת הממשלה בתוך ההסכמים הקואליציוניים, ואחר כך בכנסת הם פועלים ליישם את מה שהושג. הפעם יש בידיהם כלי משולש להשגת היעדים, בוודאי אלה הכלכליים.

כך למשל הדרישה החרדית ארוכת השנים להכניס לבסיס התקציב את סעיף התיקצוב של המוסדות החרדים. אפשר להיות סמוכים ובטוחים, שתקציב המדינה החדש לא יעבור בוועדת הכספים ללא מימושו של סעיף זה. חברי הכנסת החרדים טוענים כבר שנים, ובצדק מסוים, שבכל שנה עושים עליהם "סיבוב" של ביקורת כשהם נאלצים לאשר מחדש תקציב זה, המוגדר על ידי מתנגדיהם הפוליטיים 'סחטנות חרדית'.

ואם נשליך את תמונת המצב הזו לוועדת הכלכלה, הסעיף הקואליציוני העיקרי הרלוונטי לסוגיות דת ומדינה, הוא השמירה על הסטטוס קוו, המופיע בהסכמים הקואליציוניים של ש"ס ויהדות התורה.

משמע - ככל שיובאו רפורמות, תקנות לאישור או אפילו חקיקה שלהם קשר לענייני דת ומדינה, חבר הכנסת יעקב מרגי יהיה שם כדי לוודא שההסכם הקואליציוני לא יופר. וזה סיפור מורכב.

קחו למשל את סוגיית התחבורה הציבורית בשבת, שכמה מראשי הערים לקחו כמה צעדים קדימה בשנה האחרונה והחלו להפעיל קווי תחבורה בתצורות שונות במהלך השבת. אם וכאשר יובאו נושאים של תחבורה ציבורית לשולחן הוועדה, לצד הדיון הענייני בנושאים אלה, למרגי יהיה חשוב לוודא שלא יהיה בתוך זה שום שינוי לטובת תחבורה ציבורית בשבת. הוא יוכל להשתמש בכוחו כיו"ר הוועדה לעצור, לעכב או לבטל דיונים והתקדמות כדי לוודא שעמדת המפלגות החרדיות, כפי שאושרה בהסכם הקואליציוני, תיושם בשטח.

כך גם בסוגיות פתיחת בתי עסק בשבת, עבודות רכבת וכו'. ועם זאת, יאמר לזכות מרגי כי הוא - כדרכה של תנועת ש"ס - מצדד בקו ההידברות והעמדות המתונות יותר בנושאים אלה, בשונה מכמה מחבריו ביהדות התורה.

ל"גלובס" הוא אומר: " זהו תפקיד מאתגר ומחייב יותר מכל התפקידים שעשיתי כולל משר בממשלת נתניהו בין השנים 2009 ל-2013. אני מתכוון לשים דגש על נושאים הטעונים חיזוק ופיקוח אחרי משבר הקורונה, על מנת לוודא שמשרדי הממשלה ממוקדים בהחזרת המשק לקדמותו. בעניין הנושאים החרדיים אני מתכונן להתמקד בטובת החברה, העם והמשק כשהאזרח הקטן במרכז".

גם חבר הכנסת משה גפני אומר דברים דומים. בראיונות עימו בשבועות האחרונים הוא דוחה בכעס את הביקורת על תפקודו כיו"ר ועדה "חרדי". "תשאלו את המגזרים החלשים ביותר במשק מי עובד בשבילם הכי הרבה, גם כשצריך להתעמת עם האוצר ופקידיו, אני יודע לעשות את זה מצוין".

להשלישית, ועדת החוקה, משקל נכבד וחשוב בישום ההסכמים הקואליציוניים. אבל חבר הכנסת יעקב מדגל התורה הליטאית, דוחה על הסף את התפיסה הבסיסית שחבר כנסת חרדי ינהג רק לטובת המגזר שהוא מייצג. "האם כשחילוני עומד בראשות ועדה שואלים אותו אם הוא רואה את הדברים בפרספקטיבה חילונית?!".

לדבריו, הוועדה אינה ועדת מחטפים, והוא לא יכול לעשות בה מה שירצה. ועם זה הוא נותן דוגמה לניואנס חקיקתי שהוא כחרדי מנסה להשפיע עליו. אשר הגיש הצעת חוק לתיקון חוק הגזענות כך שגם החרדים יכללו בהגדרותיה כקבוצה העשויה להיפגע מהתבטאויות או מעשים גזעניים. הוא מסכם: "זו לא תהיה ועדה לנושאים חרדיים, אבל אבדוק שבדרך החקיקה, לא נפגעות קבוצות שונות בפסיפס של החברה הישראלית, בהן החרדים, אלמד את הנושא ואשאף לצדק".

ועם כל זה, בסופו של דבר מה שישפיע יותר מכל על עבודת הכנסת, הוא גודלה של הקואליציה, ועמדת הנחיתות המספרית של האופוזיציה. הגודל מבטיח העברה מהירה של כל מה שיוסכם בין נתניהו לגנץ, וככל שיש לכך קשר לנושאים חרדיים זה יעשה בהסכמה של הבכירים החרדים, דרעי-גפני0ליצמן.

הקואליציה הרחבה מבטיחה גם חילוקי דעות, לרבות בנושאי דת ומדינה, אבל הניסיון ההסכם הקואליציוני המפורט, והניסיון הפוליטי המועט של כחול לבן מבטיחים כי לפחות בהתחלה, הכנסת תיתן גיבוי למהלכי הממשלה, לרבות יושבי ראש הועדות החרדיים.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"