גולשים סינים: יוטיוב מצנזרת ביקורת נגד המפלגה הקומוניסטית

לפי דיווחים, יוטיוב מסירה בתוך שניות תגובות שכוללות ביקורת על הממשל הסיני • בדיקת "גלובס" שנערכה הבוקר אישרה מחיקת תגובות שנכתבו בסינית

הפגנה בהונג קונג נגד ממשלת סין / צילום: Jorge Silva, רויטרס
הפגנה בהונג קונג נגד ממשלת סין / צילום: Jorge Silva, רויטרס

אזרחים סינים טוענים כי יוטיוב, פלטפורמת שיתוף הווידאו של גוגל, מצנזרת תגובות בסינית שכוללות ביטויים המביעים ביקורת נגד המפלגה הקומוניסטית, זאת לפי דיווחים של גולשים ודיווחים באתרי חדשות מקומיים בסין.

בשבוע שעבר גולשים גילו כי תגובות שלהם לסרטונים ביוטיוב הוסרו בתוך שניות כאשר כללו את המושג "בנדיט קומוניסטי" בסינית (共匪), שמשמש כעלבון נפוץ נגד הממשלה הקומוניסטית בסין. המושג מזוהה עם תקופת השלטון הצבאי בטאיוואן ובאזורים נוספים שנמשך לאורך המחצית השנייה של המאה שעברה.

ביטוי נוסף שנמחק בתוך שניות הוא "50 סנט" (五毛), קיצור של "מפלגת 50 הסנט", שלועג למפלגה הקומוניסטית בטענה כי היא מפעילה "טוקבקיסטים בתשלום" ברחבי האינטרנט כדי להפיץ תכנים פרו-מפלגתיים. מבדיקת "גלובס" שהתבצעה הבוקר (ב'), תכנים שכללו את שני הביטויים הוסרו בתוך כ-15 שניות כאשר נכתבו מחשבון המשויך לישראל, ובלבד שהיו בסינית.

מחיקת תגובות כאלה מצטרפת לדיווחים בסין על כך שיוטיוב מבצעת דה-מוניטיזציה לסרטונים שמכילים תכנים ביקורתיים על המפלגה הקומוניסטית והאופן בו סין מטפלת בהתפרצות וירוס הקורונה. לצד דיווחים בתקשורת הסינית וברשתות, בתחילת החודש דווח על דה-מוניטיזציה לפוסט דומה ביוטיוב גם במגזין "פורבס". לפי הדיווח, יוטיוב הפעילה את הסנקציה נגד הערוץ של הבלוגרית הסינית-אמריקאית ג'ניפר זאנג, לאחר שפרסמה סרטון שפירט את סיפורי המקור השונים של הווירוס.

יוטיוב מבצעת דה-מוניטיזציה גם לתכנים בעולם המערבי שמבקשים לפגוע באמינותו של ארגון הבריאות העולמי, וכן הודיעה כי תסיר סרטוני קונספירציה הקשורים למגפת הקורונה. אך הערוץ של זאנג עבר דה-מוניטיזציה ללא הסבר, למרות שהסרטון לא כלל עצות בריאותיות מטעות או המלצה מסוכנת על תרופות להתמודדות עם הקורונה - דבר שהיה עשוי להעלות דגל אדום בהקשר זה.

באופן כללי, יוטיוב פעלה בשקיפות יחסית בנוגע להסרת תכנים הקשורים לקורונה במערב, והודיעה על שינויים שערכה במדיניות הסרת התכנים והדה-מוניטיזציה שלה. אך היא לא סיפקה סיבה לסנקציה שהפעילה על הערוץ של זאנג בתגובה לפניות "פורבס" בעקבות הדיווח שלהם, וגם לא לכלי התקשורת הסיניים שפנו אליה.

אסטרטגית הדה-מוניטיזציה של יוטיוב התחילה ב-2017, בעקבות חרם של מפרסמים על יוטיוב בשל חשש מהופעה של הפרסומות שלהם לפני סרטונים של דאעש. יוטיוב החלה לסמן תכנים כבלתי הולמים או כמפירי זכויות יוצרים, וככל שהם כאלה, למנוע מהם להציג פרסומות.

הסימון של סרטונים כבעייתיים מתרחש מבלי שניתן הסבר ליוצרי הסרטונים, ולאורך השנים עלו תלונות חוזרות על כך שהסימון של סרטונים מסוימים כבעייתיים אינו מוצדק, והתהליך נתפס כשרירותי. המדיניות הזו של יוטיוב כבר פעלה לטובת ממשלת סין, גם אם באופן בלתי מכוון: בשנה שעברה יוטיוב פגעה כך בהכנסות של ערוצים שפרסמו סרטונים מהמחאות בהונג-קונג נגד המפלגה הקומוניסטית.

גוגל לא הגיבו לבקשת התגובה של "גלובס". 

עדכון: בתגובה לדיווח באתר "The Verge" על מחיקת התגובות, נמסר מטעם דובר יוטיוב כי "נראה שיש שגיאה במערכות האכיפה שלנו ואנו חוקרים זאת". לפי הדיווח, החברה לא ציינה את מקור השגיאה אך אמרה כי לא מדובר בשינוי במדיניות האכיפה שלה.