הנהגת ההתנחלויות נגד תוכנית הסיפוח: "צפרדע שאינה ניתנת לבליעה"

הסיבה: ההסכמה הישראלית העקרונית להקמתה של מדינה פלסטינית בשאר השטח בגדה • "לא ייתכן שישובים יהודיים יהיו מחוברים למדינתם ברצועת כביש צרה שרוחבה עשרה מטרים ובשני צדדיה שטח של מדינה פלסטינית"

התנחלות נעלה ביהודה ושומרון / צילום: Ariel Schalit, AP
התנחלות נעלה ביהודה ושומרון / צילום: Ariel Schalit, AP

הסיפוח, או החלת הריבונות והחוק הישראלים על כשליש מיהודה ושומרון, הוא לכאורה משאת נפשם של המתנחלים האידאולוגיים. 53 שנים לאחר מלחמת ששת הימים והקמת ההתנחלות הראשונה - היישוב מחדש של כפר עציון שנחרב במלחמת העצמאות - מקדם ראש הממשלה נתניהו ביחד עם נשיא אמריקאי ידידותי במיוחד, את תוכנית הסיפוח. התוכנית אמורה להגיע להחלטת ממשלה בראשון ביולי, לאחר השלמת מהלך המיפוי המדויק של השטח, ולאחר המגעים המתקדמים עם הממשל לגבי פרטי התוכנית.

אבל למרבה ההפתעה, בקרב הנהגת ההתנחלויות הולכת וגוברת ההתנגדות לתוכנית הזו, עד כדי דרישה מנתניהו לבטלה. הסיבה: ההסכמה הישראלית העקרונית להקמתה של מדינה פלסטינית בשאר השטח בגדה. גם קודם לכן נשמעו קריאות בקרב המתנחלים נגד ההסכמה הזו, אבל נזכיר שתוכנית טראמפ התקבלה בשירה וריקודים בקרב המתנחלים בעת פרסומה, והם עצמם היו בוושינגטון בעת האירוע.

בין ראשי המועצות ביהודה ושומרון עומדים בראש גל ההתנגדות הנוכחי יוחאי דמרי, ראש מועצת דרום הר חברון תושב עתניאל, ושלמה נאמן ראש מועצת גוש עציון, תושב כרמי צור. מקום מגוריהם מוסיף עניין אישי להתנגדות לסיפוח, שכן ישוביהם אמורים להיות מובלעות מבודדות בתוך מפת תוכנית טראמפ.

ל"גלובס" אומר נאמן כי המובלעות הן צפרדע שאינה ניתנת לבליעה: "לא ייתכן שישובים יהודיים שבהם שוכנים אזרחים ישראלים יהיו מחוברים למדינתם ברצועת כביש צרה שרוחבה עשרה מטרים ובשני צדדיה שטח של מדינה פלסטינית, זה פשוט לא יקרה".

 בעת פרסום התוכנית הסכמתם ושמחתם.

"אנחנו הבנו כי ישראל נותנת מצידה בתמורה לסיפוח הסכמה להיכנס למשא ומתן עם הפלסטינים, אבל ברגע שנדרש מאיתנו להסכים מראש להקמת מדינה פלסטינית, אנחנו חד משמעית מתנגדים לכך".

גם במחיר ביטול הריבונות?

"חד משמעית כן. חיינו חמישים שנה במצב הזה תחת חוק צבאי, נמשיך לחיות עוד חמישים שנה כך. זו עמידה עקרונית ואידאולוגית שלנו נגד הקמה של מדינה פלסטינית בין הירדן לים. התוכנית חיובית במובן הזה של ביטול רעיון הטרנספר של יהודים או של ערבים כדי להגיע לשלום, ובכך שהיא מחילה ריבונות".

נקודה בעייתית נוספת שהוא מעלה היא ההתניה כי בתמורה לריבונות, בתקופת המשא ומתן ישראל תצטרך לוותר על בנייה מחוץ לישובים, עד שיקבעו הגבולות במשא ומתן. "הקפאת בנייה תביא לכך שההתנחלויות ייחנקו, ולא יוכלו לבנות אפילו לא בשלושים האחוזים שבהן תוחל ריבונות. זה בניגוד להבטחות שקיבלנו בוושינגטון", הוא מספר. "שם אמרו לנו שזה יהיה "LIKE TEL AVIV", כמו תל אביב ממש. כעת השגריר האמריקאי מבהיר כי מדובר בהקפאה גם בשטח הזה שבו נהיה ריבוניים. לא נסכים להקפאת בנייה ולו בישוב אחד".

מה הפיתרון שלכם למצב?

נאמן מסייג ומבהיר כי בנקודה זו עליו להביע עמדה אישית שלדבריו עשויה להיות שונה מזו של חבריו. הוא מצדד בהקמת מדינה אחת מהירדן לים עם מתן זכויות מלאות לערביי יו"ש הפלסטינים. "מה ההבדל בין ערבי משכם לערבי מאום אל פאחם, שניהם נלחמו בנו ואחד הפסיק מזמן", הוא אומר.

"לא יהיה אפרטהייד, לערבים כמו כל אזרחי מדינת ישראל מגיעות כל הזכויות, התהליך יהיה הדרגתי, אבל יקרה. אני לא חושש מהעניין הדמוגרפי. ממה שאני מבין, כשיהיו פה עשרים מיליון ישראלים רק שישה מיליון מהם יהיו ערבים, ולכן אני לא חושש".

המאבק שלכם יצליח?

"לא יודע. אבל ברור לי לגמרי שנתניהו רציני ורוצה מאוד לממש את הסיפוח כדי לתת את חותמו על ההיסטוריה כמנהיג שהביא לכך. טראמפ רוצה בזה גם כן ובהשראת האוונגליסטים, שהם ימניים יותר ואידאולוגיים יותר מהימני שבמתנחלים, נראה שזה יקרה".