צרות קורונה גם לחברת הנדל"ן אביב ארלון של דורון אביב ודפנה הרלב בחו"ל

חברת הנדל"ן עדכנה על הפסד צפוי משמעותי וירידה בהון העצמי בסיכום הרבעון הראשון, בשל שערוך שלילי לנכסיה בטווח של 18-24 מיליון שקל • העדכון חשף גם את הפגיעה הגדולה בהכנסות נכסיה בהשפעת משבר הקורונה

דפנה הר לב, דורון אביב / צילום: איל יצהר, יונתן בלום
דפנה הר לב, דורון אביב / צילום: איל יצהר, יונתן בלום

חברת הנדל"ן אביב ארלון פרסמה עדכון על הפסד צפוי משמעותי וירידה בהונה העצמי, בשל שערוך שלילי לנכסיה, בטווח של 18-24 מיליון שקל, בסיכום הרבעון הראשון של השנה. העדכון חשף גם את הפגיעה הגדולה בהכנסות נכסיה בהשפעת משבר הקורונה, מה שמוביל לקשיים ואף לחוסר יכולת להמשיך במימונם.

באביב ארלון, בשליטת האחים דורון אביב (יו"ר) ודפנה הרלב, וכן איל לב ארי ויפתח אלוני (מנכ"לים משותפים), ציינו כי החברה "אינה יודעת להעריך בשלב זה את ההשלכות התזרימיות העתידיות" של המצב שאליו נקלעה, ושל המהלכים שהיא מקדמת להתמודד איתו, וכי בשל התנודתיות בשווקים בהשפעת הקורונה "התנודתיות בשוויים של הנכסים עלולה להימשך".

בעדכון בנושא דיווחה אביב ארלון על שיעורי גביית שכר דירה ודמי ניהול של כ-60% ביחס לסכומים הנגבים בשגרה בכמה מהמרכזים המסחריים שלה בארה"ב, בחודשים אפריל ומאי, ועל שיעורי גבייה של כ-35% במרכז מסחרי נוסף שלה בארה"ב ובשניים בסרביה.

עוד חשף הדיווח שלה את מצבו העגום של אחד מנכסיה הבולטים - המרכז המסחרי Park Place בוולחו שבקליפורניה, שכבר בסוף שנת 2017 שיעורי התפוסה בו צנחו לקצת יותר מ-50%, לעומת יותר מ-90% טרם לכך, עקב עזיבתו של סופרמרקט שפעל במקום.

כעת מעריכה אביב ארלון, כי בהשפעת משבר הקורונה, שיעורי התפוסה במרכז המסחרי ימשיכו לרדת, ומעדכנת בין היתר כי מכון הכושר הפועל במקום, שהוא השוכר הגדול ביותר של הנכס, המאכלס כ-15% ממנו, "אינו פעיל כעת, כתוצאה מתקנות שעת החירום בארה"ב, ואינו משלם דמי שכירות".

בעקבות המצב, באביב ארלון מציינים, כי "תזרים המזומנים של המרכז המסחרי אינו מספיק לצורך שירות החוב", ובשל כך נעשתה פנייה לגורם המממן, שמוכן לנהל מו"מ ביחס להלוואה - שניתנה לרכישת הנכס והינה ללא זכות חזרה ללווה (נון ריקורס).

אביב ארלון מנהלת שני מרכזים מסחריים בסרביה ושמונה בארה"ב, ומקימה פרויקט מגורים בסרביה, ונסחרת בבורסה בשווי של פחות מ-90 מיליון שקל, אחרי ירידה של כ-15% במנייתה מתחילת השנה.

בסוף חודש אפריל גייסה אביב ארלון אג"ח בהיקף של כ-10 מיליון שקל, באמצעות הרחבת הסדרה שלה, מהלך שבוצע גם הוא, ככל הידוע, על רקע משבר הקורונה.

הגיוס נעשה לקראת תשלום של כ-16 מיליון שקל הנדרש למחזיקים בסוף חודש מאי, ואשר לצורך החזרו תכננה אביב ארלון לקבל כ-8 מיליון שקל מפיקדון הקשור לפרויקט מגורים שלה בסרביה. ואולם, משבר הקורונה שיבש שם את העבודה, מה שדחה את קבלת הפיקדון ואילץ אותה לגייס את הסכום. 

בהנפקה, בהובלת חברת אקטיב חיתום, נרשמו ביקושי יתר, ובמסגרתה הזמינו בעלי השליטה בחברה סכום של כ-4.5 מיליון שקל. האג"ח, במח"מ של פחות משנה ובהיקף של יותר מ-80 מיליון שקל, נסחרות בתשואה של כ-10%.