גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעשיית הרכב עברה למצב הישרדות, ועתיד האוטו-טק נמצא בערפל

למרות עסקת מובילאיי-מוביט, כנס האוטו-טק "אקומושן" היה השנה פחות חגיגי מהרגיל בגלל החשש מהשפעות משבר הקורונה • איך המשבר ישפיע על תוכניות הפיתוח בענף, לאילו כיוונים מתכנסות חברות האוטו-טק הישראליות, ואיך עשויה להשפיע מלחמת השבבים בין ארה"ב לסין על הענף

עובדים סינים במפעל רכב במדינה, בחודש שעבר / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
עובדים סינים במפעל רכב במדינה, בחודש שעבר / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

כנס האוטו-טק השנתי "אקומושן" מהווה בבואה מדויקת של התפתחות ענף האוטו-טק הישראלי והגלובלי לאורך השנים. הכנס החל את דרכו בתחילת העשור הקודם בתור אירוע חצי-מחתרתי של "משוגעים לדבר" ורק לאחר הנפקת מובילאיי החל לרכז סביבו "כוורת" רצינית של חברות סטארט-אפ צומחות, שחלקן הפכו ברבות הימים לעמודי תווך של התעשייה.

מכירת הענק של מובילאיי לאינטל כבר הקפיצה את חשיבות האירוע והפכה אותו למפגש עולמי חשוב בין מאות חברות אוטו-טק ישראליות למנהלים מתעשיית הרכב וה-IT, שעלו לרגל לכנס כדי לאתר הזדמנויות, לסגור עסקאות ובעיקר לחוות בצורה בלתי אמצעית את "הנס": מדינה נידחת בלי תעשיית רכב, שהפכה למובילה עולמית בתחום הרכב החכם.

בכנס שנערך בשנה שעברה כבר היה אפשר להבחין בסימנים להתקררות. הרגולטורים הגלובליים המשיכו לגרור את רגליהם בכל הנוגע למיסוד רגולציה, שתאפשר לרכב אוטונומי לנוע על כבישים ציבוריים. דעת הקהל העולמית החלה לאבד עניין ברכב פרטי אוטונומי, שמוסיף עשרות אלפי דולרים למחיר הרכישה, ותעשיית הרכב החלה למקד את הפוקוס ברכב חשמלי מאויש. גם המשקיעים החלו להבין שהשקעה בענף היא הימור לטווח ארוך. כתוצאה פחת משמעותית היקף ההשקעות והגיוסים שהוכרזו בכנס וסביבו.

הכנס בענן, הענף על הקרקע

השנה האירוע כבר היה הרבה פחות חגיגי, והרגיש כמו לכל הפחות מסיבת סיום לאופוריה שסבבה אותו. האולמות הגדושים הוחלפו במפגשים בענן וה"באזז" מאחורי הקלעים כבר לא היה "מי ייעשה אקזיט ומתי" אלא "מי ישרוד עד 2021".

הכנס הוא השתקפות ישירה של אי-הוודאות, שאופפת כיום את ענף האוטו-טק בעולם בעקבות משבר הקורונה. הבעיה העיקרית היא שתעשיית הרכב, והכלכלה הגלובלית בכלל, שינו את סדרי העדיפויות מ"חדשנות" ל"הישרדות" והשינוי העצים את תהליך ההתפקחות מחזון הרכב אוטונומי להמונים, ששאב השקעות של עשרות מיליארדי דולרים בשלהי העשור הקודם. גם לוחות הזמנים המתוכננים של רוב הפרויקטים הקשורים לרכב אוטונומי מתעכבים בשני רבעונים לפחות.

כמעט כל יצרני הרכב הגדולים בעולם מחקו ברבעון הראשון מיליארדי דולרים וכך גם עשרות ספקי טיר1 וטיר2, שנפגעו באותה מידה, ואולי אפילו יותר, מהשבתת ייצור ושיווק הרכב עקב המשבר.

בתעשייה עדיין לא ביצעו בקרת נזקים כוללת אבל אפשר כבר להבחין בצעדי הידוק חגורה והקפאה של הוצאות לא חיוניות, כולל השקעות בפעילות אוטו-טק. דוגמאות לא חסר: ב-10 במרץ פורסם שניסאן צפויה לפרוש מקרן ההון סיכון המשותפת לה, לרנו ולמיצובישי, שהיקפה מיליארד דולר; קונצרן פיאט-קרייזלר הקפיא את פעילות הרכב האוטונומי עד לסגירת העסקה עם פיז’ו-סיטרואן; פורד הודיעה כי בכוונתה לדחות בשנתיים (עד 2022) את השקת שירותי הרכב האוטונומי המסחריים שלה; ג’נרל מוטורס טרם נקבה בתאריך סופי להשקת שירות הרכב האוטונומי שלה, שאמור היה להיות מוצג במקור בשנה שעברה; וגם הגרמנים והיפנים מורידים פרופיל ציבורי בנושא.

המצב מורגש היטב בסטארט-אפים שפועלים בתחום ולצד מיזמים, שכבר נסגרו בשקט, גם חברות שהפכו בשיאן לחדי קרן מצמצמות הוצאות וכוח אדם ובוחנות אפשרות של מכירה מוקדמת.

גם זרימת ההשקעות הופכת להיות יותר מצומצמת וסלקטיבית אם כי בענף האוטו-טק מעריכים שלפחות בשנתיים הקרובות עדיין יהיה עניין, אולי אפילו מוגבר, בחברות שמפתחות טכנולוגיות "עתידניות-ריאליות". כלומר, שיכולות לסייע ליצרנים לחסוך מיידית בהוצאות ולהאיץ את יצירת הערך והמזומנים העקיפה, שאינה נגזרת ישירות ממכירות רכב.

כך למשל, כל תחום הטכנולוגיות לרכב חשמלי עדיין נחשב "חם" - לאו דווקא בגלל שיצרני הרכב עתידים לשקם את רווחיהם ממכירת מכוניות חשמליות (שנחשבות הפסדיות) אלא בגלל הריבאונד האדיר שביצעה מניית טסלה בעיצומו של משבר הקורונה על בסיס רווח זניח של 16 מיליון דולר.

עוד תחום לוהט הוא הפקה ומסחור (מוניטיזציה) של דאטה מכלי רכב, שיכול לייצר הכנסות משמעותיות מכלי רכב, שכבר נעים על הכביש (ראו מובילאיי). חלק לא מבוטל מהגיוסים ומהאקזיטים שהוכרזו בתקופת שיא משבר הקורונה שייכים לשני התחומים הללו. באופן לא מפתיע גם לא מעט חברות סטארט-אפ חדשות וצעירות, שהגיחו השנה מבין הצללים לבמה (הווירטואלית) של כנס "אקומושן", התמקדו בתחומים הללו.

בענף בונים על תעשיית הרכב בסין

נכון לעכשיו נותרו שני מוקדי צמיחה גלובליים, שמעניקים תקווה לענף האוטו-טק, במיוחד לחברות שתוהות האם קופת הגיוסים שלהן תתרוקן עד תום המשבר. המוקד הראשון הוא סין. תעשיית הרכב הסינית אמנם ספגה מכה קשה אבל למרות זאת סין ממשיכה לקדם במרץ פיתוח והטמעה של כלי רכב חכמים, מקושרים ואוטונומיים.

ההתפתחויות בתחום מתנהלות, או ליתר דיוק מנוהלות מלמעלה, בשתי חזיתות. בחזית הממשלתית מוטמעת כיום התחבורה החכמה בתוכנית החומש הסינית החדשה - תוכנית העל הממשלתית של הכלכלה והטכנולוגיה בסין. התוכנית מציבה "יעד ברזל", שנת 2025, להפעלה נרחבת ומסחרית של כלי רכב עם רמות גבוהות של אוטונומיה וקישוריות ומלווה אותו במערכת מקיפה של רגולציה ממשלתית תומכת. חשוב לציין שהרגולציה בסין אינה לוקה במחלות המוכרות של הרגולציה באירופה ובארה"ב כמו בירוקרטיה אדירה, כניעה ללחצים צולבים של גופים כלכליים וחוסר נכונות לקחת סיכונים משפטיים משמעותיים.

כך למשל, אחד הצעדים הראשונים ברגולציה הסינית היה מתן היתר כמעט בלתי מוגבל לניסויים ברכב אוטונומי על כבישים ציבוריים בתנאי אמת, בליווי מיפוי ברזולוציה גבוהה של כבישי סין ויצירת תשתית של כבישים חכמים שתומכים בכלי רכב אוטונומיים, עם תקנים אחידים של חומרה ותוכנה.

יתר על כן, הסינים לא ממתינים כדי "ליישר קו" עם התקנים במערב וסוללים נתיב עצמאי משלהם. בשלהי אפריל פרסמה ממשלת סין מפת דרכים שלפיה בתוך שנתיים יושלם גיבוש של יותר מ-20 תקנים לטכנולוגיות מפתח בתחום הרכב - מזיהוי רכב ואיסוף נתונים ועד תקשורת 5G, כבישים חכמים, מיפוי ועוד.

החזית השנייה לפיתוח הרכב החכם והמקושר היא החזית הפרטית-עסקית של תעשיית הרכב וה-IT סינית, שגם היא מנוהלת, או לפחות מפוקחת ומנותבת, על ידי הממשל המרכזי. בחזית הזו מתקדמים העניינים במהירות בכמה רמות. יצרני רכב גדולים דוגמת גילי, שנגאן, סאייק ואחרים נמצאים כיום ב"מרוץ יוקרתי" לסגירת הפער מול המערב בתחום הטמעת מערכות לתמיכה בנהיגה (ADAS) ובחודשיים האחרונים בלבד הוכרזו בשוק הסיני דגמים סדרתיים רבים עם "אוטו-פיילוט" נוסח טסלה לצד אימוץ והטמעה של חיישנים מתקדמים בתוך הרכב ומחוצה לו.

גם ענקיות IT דוגמת באיידו ו-וואווי הציגו בחודשים האחרונים, בנפרד, קפיצות דרך משמעותיות בפרויקטים שלהן בתחום הרכב האוטונומי וקידמו ניסויי שטח עם מאות כלי רכב. זאת לצד חברות תחבורה שיתופית "תואמות אובר", דוגמת Weride, שמעלות על כבישי סין ציי מבחן של מאות מוניות רובוטיות.

תיאורטית, המשך הפעילות הערה בחזית הרכב החכם בסין עשויה להיות בחזקת גלגל הצלה עסקי לחברות אוטו-טק ישראליות, שניצבות בפני "התייבשות" של ההשקעות והלקוחות במערב. אכן, לא מעט חברות סטארט-אפ כבר הימרו על השוק הזה כולל אימוץ משקיעים סיניים אסטרטגיים, ייצור בסין ומכירות ליצרני רכב ולחברות טיר1 בסין.

אבל, וזה אבל גדול, החרפת המאבק הטכנולוגי בין ארצות-הברית לסין, שבאה לידי ביטוי ממש בימים אלה ב"מלחמת השבבים" ואיסור העברת טכנולוגיות לחברות סיניות, עשויה להקשות עליהן במיוחד אם הן מחזיקות בטכנולוגיות רב-תכליתיות, שניתן להסב אותן לשימושים צבאיים. גם בימינו, אף אחד לא רוצה להיות ב"רשימה השחורה" של ארצות-הברית.

האם במובילאיי הכל דבש?

המקור השני לאופטימיות בענף האוטו-טק בימים אלה, לפחות ברמת ההצהרות, היא מובילאיי. רוב יצרני הרכב, שמהווים כיום את מקור ההכנסה העיקרי שלה, עדיין נמצאים "בבונקר". הערכות מעודכנות של IHS Markit מדברות על התכווצות של כ-22% של שוק הרכב הגלובלי ב-2020, כלומר גריעה של 14-17 מיליון מכוניות מסך הייצור. מובילאיי מספקת כמעט 70% ממערכות ה-ADAS לכלי הרכב החדשים בעולם כך שאפשר לשער שגם הכנסותיה יתכווצו בשיעור מהותי. זה עוד לפני ההרעה בתנאי התשלום, שפוקדת כיום את כל התעשייה.

מובילאיי ממשיכה לשדר לכל מי שמוכן לשמוע את המסר "הכל דבש": אין קיצוצים, אין עיכובים מהותיים בלוח הזמנים של פרויקט המוניות הגלובליות, וכמובן יש כוונות להתרחב. לראייה עסקת הענק של רכישת מוביט.

העסקה אמנם התגבשה טרם עידן הקורונה אבל עיתוי הכרזתה והסכום הנקוב בה גרמו להרבה אנליסטים להרים גבות. כדרכם של תאגידי ענק ציבוריים בשליטה אמריקאית, גם אינטל-מובילאיי ליוותה את פרסום המהלך עם הרבה מלל פורמלי, מעורפל ובלתי מחייב ומבלי להציג צפי ברור וקונקרטי להכנסות מהעסקה בטווח הארוך.

אולם התוכנית שלה די ברורה. באמצעות הרכישה שואפת מובילאיי להפוך בהדרגה מיצרנית של חומרה ותוכנה של מערכות בטיחות לרכב ומספקית של "תחבורה כשירות" (MASS) לחברה, שחלק נכבד מהכנסותיה, אולי רובן, יגיעו בעתיד מכרייה, אגירה, ניתוח ומכירה של דאטה רב ערך ללקוחות צד שלישי. הדאטה יופק בעתיד מעשרות עד מאות מיליוני כלי רכב שמצוידים ב"עין" של מובילאיי - החל ממיפוי ומיקום וכלה בניתוח הרגלי צריכה, ניהול תחבורה, ניהול ערים וכו’. אם תרצו, מעין "גוגל של עולם הרכב".

שילוב יכולות האיסוף ומאגר המידע של מוביט שיוטמעו בעתיד על שבב הדור הבא של מובילאיי שנמצא כיום בפיתוח (EyeQ7), יוכל להגדיל בסדרי גודל את יעילות האיסוף ולהרחיב אותו תיאורטית גם לעולם המובייל וה-5G. הרעיון אינו חדש: גוגל בעצמה מיישמת אותו באמצעות Waymo ו-ווייז, וכך עושה גם באיידו הסינית.

אבל כל זה לא מפחית מהסיכון הטמון במהלך עבור מובילאיי ואינטל. כדי להגדיל בשנים הקרובות את הכנסותיה הממשיות מתחום ה-ADAS, שמממנות את שאיפותיה, תצטרך מובילאיי להרחיב את פעילותה בשוק הרכב הסיני הענק, שהוא עדיין שוק "בתול" בכל הנוגע למערכות ADAS. הגדלת החשיפה לסין מחייבת גם הידוק הקשרים הפוליטיים-כלכליים עם ממשלת סין, שכבר החל, ולראיה ההיתר יוצא הדופן שהעניקה ממשלת סין למובילאיי לבצע מיפוי של הכבישים במדינה, היתר שלא הוענק לשום חברה מערבית עד כה.

היא גם עלולה להפנות את תשומת הלב של הממשל האמריקאי לפוטנציאל האסטרטגי עבור שוק התחבורה בסין, ולא רק, שחבוי בשבב-על של חברה אמריקאית. וזאת עוד לפני שדיברנו על חשש פוטנציאלי של הרגולטור מהצבה של "עין רואה כל" שמותקנת במאות מיליוני כלי רכב ומבצעת כרייה בלתי מפוקחת של מידע למטרות מסחריות. בקיצור, מדובר בסיכונים, שעשויים להיות גדולים כמעט כמו החזון השאפתני של מובילאיי. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט