הגרף היומי: הסיכונים שעוד מחכים לעולם בשנה הקרובה

באמצעות 350 מומחים לסיכון, הפורום הכלכלי העולמי מיפה את הסיכונים הצפויים לעולם ב-18 החודשים הקרובים • הדאגות הבאות שמחכות לנו: מיתון, פשיטות רגל וקושי באספקה

חנות ענתיקות ואמנות בסולט לייק סיטי ביוטה. המגפה הביאה לסגירה לאחר 40 שנות פעילות / צילום: Rick Bowmer, Associated Press
חנות ענתיקות ואמנות בסולט לייק סיטי ביוטה. המגפה הביאה לסגירה לאחר 40 שנות פעילות / צילום: Rick Bowmer, Associated Press

"אחרי הסגר הגדול, תבוא ההתחלה מחדש" - כך מציין הפורום הכלכלי העולמי (WEF) בסקירת סיכונים, שהוא מפרסם כעת, כשהעולם מתחיל להרים את הראש ממגפת הקורונה וכבר ברור לנו ש"הנורמלי הישן", כשמו כן הוא - ישן.

באמצעות 350 מומחים לסיכון, הארגון מיפה את הסיכונים הצפויים לעולם ב-18 החודשים הקרובים, בניסיון לתאר את ה"נורמלי החדש". בארגון מציינים שאם נישאר פאסיביים לסיכונים העולים, אנחנו עשויים לבזבז הזדמנות לעצב בעצמנו את הנורמות החדשות של העולם.

הזווית הכלכלית שולטת במפת הסיכונים או מה שהארגון מכנה "נשורת" בעקבות המגפה. הכוונה לשילוב בין אירועים שהם גם מסוכנים ושהם גם בעלי הסתברות גבוהה שיקרו. כשני שלישים מהמומחים ציינו שמיתון עולמי ממושך הוא הסיכון הגדול ביותר לעולם. מחצית מהמומחים ציינו פשיטות רגל או הצטמצות של התעשייה, כישלון בהתאוששות של עסקים ופגיעה בשרשרות אספקה.

תחזית התוצאות הצפויות של הקורונה
 תחזית התוצאות הצפויות של הקורונה

המומחים העריכו שהצמצום בפעילות הכלכלית ביחד עם מה שהם מעריכים כטריליוני דולרים שהועברו כחבילות סיוע שונות כמענה למגפה, ייצרו שינויים מבניים בכלכלה העולמית. החובות המצטברים יקשו על תקציבי בממשלות ומאזני חברות למשך רבות. היחסים הכלכליים בעולם עשויים להשתנות. כלכלות מתפתחות נמצאות בסכנה להתמוטט, בעוד שעסקים יצטרכו להתמודד עם מגמות שליליות בצרכנות, ייצור ותחרות.

פחות השקעות בהגנת הסביבה?

לסיכונים האלה, מצוין בדוח, יש השלכות מרחיקות לכת מבחינה חברתית, טכנולוגית וסביבתית. הדוח מזהיר במיוחד מפני הצניחה בהשקעות בפעילות שקשורה להגנת הסביבה. הטענה היא כי במטרה לעודד את כלכלותיהן ולעודד תעסוקה, מדינות יוותרו או יקלו את הרגולציה הסביבתית. המומחים מזהירים ששנים ארוכות של הישגים סביבתיים עלולות לרדת לטמיון.

הדוח מזהיר גם מפני סיכונים חברתיים. 30% מהמומחים צופים למשל התפרצות נוספת של המחלה. להתפרצות נוספת יהיו השלכות בריאותיות כמובן, אבל גם השלכות ארוכות טווח על אנשים וחברות. למשל, אבטלה מבנית ממושכת - שמדאיגה מאוד את המומחים. אבטלה זו מחזקת את אי השוויון וגם יש לה השלכות שונות - מבריאות הנפש ועד ללכידות חברתית, בנוסף להשפעות הכלכליות. החשש הוא גם שכלכלות מתפתחות יקרסו ויהיה לזה מחיר הומניטרי כבד.

אלה רק חלק מהצדדים השליליים וה"מפחידים" של הדוח, שמציע גם אופטימיות. זו הזדמנות להאיץ תהליכים של קיימות ושוויוניות, כפי שהם מופיעים בהגדרות האו"ם לקראת 2030. הדוח מציין לטובה שהמגפה גם גרמה לחברות לטפל טוב בחלשים שלהן ולחשוב מחדש על רשתות הביטחון שלהן. הדוח מציין שהסולידריות שהעולם גילה בחודשים האחרונים, יכולה להיות המפתח ליצירת עולם יותר מכליל, שוויוני ובר קיימא.