גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סלקום מציגה: לעשות הכול, רק שהמתחרות לא ירכשו במקומה את גולן טלקום

למרות שיש לה חוב בגובה 3.5 מיליארד שקל, התנגדות ציבורית ומכשולים אפשריים בדרך לאישור רשות התחרות, סלקום מתכוונת להמשיך בכל הכוח ברכישת גולן טלקום ● מה עומד מאחורי החשש מעליית מחירים, ומי יישאר מאיץ התחרות ביום שאחרי?

מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

1. אל תשכחו את הוט מובייל

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

רגע לפני התפרצות הקורונה, בפברואר השנה סוכם על מיזוג גדול בשוק התקשורת המקומי, במסגרתו תרכוש סלקום את גולן טלקום בתמורה לסכום של כ-750 מיליון שקל (בהתאם לביצועים). העסקה, כמובן, הייתה תלויה באישור למהלך מצד רשות התחרות בראשות מיכל הלפרין ומצד משרד התקשורת. הכרעה בעניין טרם הייתה מאחר שהרשות ביקשה דחייה בגלל התפרצות הנגיף ובהתאם תאריך היעד החדש הוא אמצע יוני.  צריך לזכור שיש גם ממשלה חדשה ויהיה מעניין לראות האם שר התקשורת החדש יועז הנדל יתמוך בעסקה ומה תהיה עמדת הדרג המקצועי במשרד. 

בינתיים סלקום  יצאה להנפקה וגייסה 200 מיליון שקל כדי להיערך להשלמת המהלך ברגע שיתקבלו האישורים.

שוק הסלולר בישראל

בעוד החברות ושוק התקשורת ממתינים למוצא פי הרשות, בשבוע שעבר פרסם הלובי הציבורי לובי 99 מכתב ששלח לרשות התחרות המסביר מדוע לדעתו אסור לאשר את המיזוג.

לובי 99 עבד על מכתב ההתנגדות. העבודה של הלובי הייתה מקיפה וסדורה והרעיון המכונן בה הוא שגולן טלקום היא מכוננת התחרות בשוק הסלולר לאחר הרפורמה הגדולה מ-2012 ולכן יציאתה מהשוק תביא לעליית מחירים ולחזרה למצב הקודם טרום הרפורמה.

וכך נכתב: "לגישתנו, אישור המיזוג מהווה צעד משמעותי לקראת חזרת השוק למבנה האוליגופולי ההיסטורי שלו. יציאתה מהשוק של גולן, פירמה מחוללת תחרות מובהקת, דווקא לאחר שצברה מסה קריטית של בסיס לקוחות, עלולה לפגוע באופן משמעותי בתחרות בשוק הסלולר ואף להזיק להתפתחות התחרות בשווקים נוספים בתחום התקשורת. בהקשר זה יצוין כי מחוללת התחרות הנוספת בשוק הסלולר - מרתון 018 אקספון בע״מ מפעילת המותג We4G - עדיין לא הגיעה לנקודת איזון המאפשרת לה פעולה רציפה ויציבה, אשר תבטיח בתורה את עתיד התחרות בשוק".

תגובת לובי 99 משקפת חרדה אמיתית, שכן עד היום חלקים נרחבים בציבור מסרבים לשכוח לחברות הסלולר את חטאי העבר והמחירים הגבוהים. למרות זאת, ייתכן כי החרדות מוגזמות ושהלובי רואה צל הרים כהרים. כאשר קוראים את הניתוח, מתבררת נקודה שחסרה בו: אין התייחסות בדוח לקיומה של הוט מובייל והשפעתה על התחרות בשוק. כאילו אינה קיימת. המחברים מתייחסים לשוק הסלולר כאילו יש בו חמישה שחקנים ולא שישה (ללא מפעילים וירטואליים). יכול להיות שפספסו שחקן כמו הוט מובייל, שיש לו קרוב ל-1.5 מיליון מנויים?

זו התגובה שקיבלנו מהלובי: "אנחנו לא חושבים שהיום הוט מובייל תחרותית (בהשוואה לגולן ואקספון למשל), כפי שבא לידי ביטוי בהצעת המחיר שלה. גם נתח השוק שלה הוא גדול יותר והיא פועלת בשווקים רבים נוספים בתחום התקשורת ולכן יש לה פחות תמריץ להתחרות בצורה אגרסיבית".

הלובי צודק חלקית. אכן הוט מובייל הפסיקה למכור במחירים אגרסיביים מעל הקו (המחירים הרשמיים באתר), אבל מתחת לקו (פעילות יזומה ומבצעים) החברה פועלת ומציעה מחירי שימור מאוד נמוכים. אך לא רק זאת, בשבועות האחרונים יצאה הוט מובייל במבצע חסר תקדים של מחירים לכל החיים, דוגמת המודל השיווקי של אקספון, כדי לגרוף נתח שוק. האם שוק של חמישה שחקנים בסלולר, שבו יש שני שחקנים מאיצי תחרות כמו אקספון והוט מובייל, אינו שוק תחרותי?

2. סטטית מכדי לחולל תחרות

ההתייחסות לגולן טלקום כמחוללת תחרות היא מופרזת בעליל. מ-2016 גולן טלקום בקושי צמחה במספר המנויים שלה. זה אומר שהיא הפסיקה להיות שחקנית של נתח שוק וחיפשה להיות חברה יציבה ורווחית תפעולית. ב-2016 היו לה 900 אלף מנויים והיום יש לה בערך 920 אלף מנויים. זה נקרא מחוללת תחרות?

גיל שרון, מנכ"ל גולן טלקום / צילום: יונתן בלום, גלובס

3. הפעם האוצר לא יתנגד?

כאשר סלקום ביצעה את העסקה בפברואר השנה, טרום הקורונה, היא ראתה לנגד עיניה תרחיש אסטרטגי מסוים שהייתה חייבת להגיב לו. סלקום עמדה אז בפני תרחיש שבו הוט מסתערת על פרטנר. דובר על מיזוג הרבה יותר משמעותי לשוק וסביר להניח שהרגולטור גם לא היה מאשר אותו, אבל עדיין בעיני סלקום התרחיש הזה היה גרוע מבחינתה והיא מיהרה להגיב בהצעה לרכישת גולן טלקום. את הסוף כולם זוכרים: הוט לא הצליחה לרכוש את פרטנר, הרבה בגלל הקורונה ומעט בשל האיטיות של פרטנר, שבהיעדר בעל שליטה גילתה שהחיים נפלאים כשהדירקטוריון עצמאי. אבל סלקום השלימה את העסקה לרכישת גולן ובכך היא למעשה "סגרה את השוק" למיזוגים עתידיים.

צריך להגיד ביושר שמבחינת אבי גבאי, שעוד לא הספיק לחמם את כיסא המנכ"ל בסלקום, זה מהלך מבריק. סלקום הגיעה למסקנה הפשוטה שבניגוד לדעה הרווחת, עסקה לרכישת גולן טלקום איננה ברורה מאליה מבחינת הרשויות, אך היא הדבר שיש לו סבירות מימוש גבוהה יותר. זה אומר שאולי יהיו תנאים לעסקה, אך בשוק כה תחרותי שנמצא בכזה שפל מחירים ובמשבר עמוק, הרשות תתקשה לסרב, מה גם שכל ההערכות מדברות על כך שמשרד התקשורת יתמוך וגם אנשי האוצר צפויים לא להתנגד לאחר שבניסיון המיזוג הקודם בין שתי החברות היו הרוח החיה שסיכלה אותו.

4. חוב גבוה, גיוס מוצלח

בשוק יש הרבה שמועות לגבי יכולתה של סלקום לממן את העסקה. חברה עם חוב של 3.5 מיליארד שקל בשוק שהתחרות בו לא נבלמת, שצריכה פתאום לשלם 750 מיליון שקל, וזה עוד לפני שדיברנו על השקעות בדור החמישי, כל זה מייצר באזז שלילי. יחד עם זאת, צריך לזכור שההנפקה האחרונה של סלקום הצליחה מעל ומעבר למצופה. גיוס של 200 מיליון שקל באמצע הקורונה, בשוק קודר ועם צפי לפגיעה משמעותית בהכנסות, מעיד שהשוק מאמין שסלקום יכולה לעמוד באתגר ושהיא שחקן תשתיות לטווח ארוך, מה שאי אפשר לומר על גולן טלקום, שמהיום שהוקמה היא רק מחפשת להימכר.

5. רוצים את הגזרה של גולן

אבל יש כאן שתי נקודות נוספות שצריך לשים לב אליהן בהיבט של סלקום והצורך שלה בביצוע העסקה. ראשית, אם סלקום תיסוג בה, מה שלא סביר שיקרה, היא יוצרת פתח לרכישת גולן על ידי מתחרותיה. פלאפון גם הייתה שמחה לקנות את גולן וסביר להניח שפרטנר בעיקר הייתה מסתערת על ההזדמנות. קשה להאמין שסלקום תאפשר דבר כזה.

הנקודה השניה היא שסלקום עוברת עכשיו תהליך ארגון מחדש. בתהליך הזה גולן טלקום, למרות שטרם הושלמה העסקה, היא האלטר אגו. בסלקום מסתכלים על גולן ורואים חברת סלולר רזה ושרירית וכמוה הם רוצים להיראות. 

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו