קו המטרו M2 נחשף בפני הוועדה לתשתיות לאומיות

מדובר בקו באורך 22 ק"מ שמחבר את ערי מזרח מטרופולין ת"א ומערבו •  ההשקעה בפרויקט רשת המטרו נאמדת בכ-150 מיליארד שקל

תחנת המטרו / צילום: נת"ע
תחנת המטרו / צילום: נת"ע

קו המטרו M2 הוצג היום (ד') בדיון זום שהתקיים בפני מליאת הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), ברשותו של זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי. קו מטרו זה, שאורכו 22 ק"מ, מחבר את ערי מזרח המטרופולין. הרשויות שהוא חוצה הינן פתח תקווה, גבעת שמואל, גבעתיים, תל אביב וחולון. בשלב זה יש 2 חלופות התוויה - חלופה צפונית החוצה את בני ברק וחלופה דרומית החוצה את רמת גן. את הפרויקט מקדמת חברת נת"ע.

למפת קווי המטרו המלאה

קו המטרו כולל 22 תחנות ומתחם תפעול ותחזוקה (דיפו) באזור סגולה פתח תקווה. בין היתר הוא יחלוף ליד אוניברסיטת בר אילן, אצטדיון בלומפילד, שוק הכרמל, הבימה ובית חולים וולפסון.

במצגת שהוצגה למשתתפי הישיבה היום הובהר כי שיטת הכרייה תהיה באמצעות TBM, מכונה שמורכבת באתר ומתקדמת בקצב של 10 מטר ביום. העומק הממוצע של המנהרות הוא 25-40 מטק וקוטר המנהרה הוא כ-6.5 מטר. מדובר בשתי מנהרות מקבילות שיקושרו כל 250 מטר.

ראשי הערים שבתחומן עובר המטרו, רמי גרינברג מפתח תקווה, יוסי ברודני מגבעת שמואל, צביקה ברוט מבת ים ואברהם רובינשטיין מבני ברק, ברכו כמובן על הפרויקט, אך הייתה לחלקם ביקורת על כך שאתרי ההתארגנות והתחמ"שים (תחנות השנאה) ממוקמים בשטחים פתוחים שהם פרטיים, עתודות בנייה או פארקים.

על פי התיכנון המקודם בימים אלה, במטרופולין ת"א אמורים לעבור 3 קווי מטרו, באורך כולל של כ-145 ק"מ של מסילות תת קרקעיות ו-109 תחנות. הקווים יעברו בתחומן של 24 רשויות מקומיות וצפויים לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום. בחודש פברואר החליטה הות"ל על העברה של 2 תוכניות קוי המטרו M3 ו-M1 לדיון בוועדות המחוזיות. ההשקעה בפרויקט רשת המטרו נאמדת בכ-150 מיליארד שקל והוא נחשב לפרויקט התחבורתי היקר ביותר בישראל.

מנכ"ל נת"ע חיים גליק: "ההליך היום בות"ל הוא צעד נוסף לקראת הבשורה התחבורתית שמביאה נת"ע לגוש דן באמצעות 3 קווי המטרו ו-3 קווי הרכבת הקלה שכבר נמצאים בהקמה. המטרו הוא אתגר לאומי אדיר חסר תקדים, לו שותפים משרדי הממשלה והרשויות המקומיות הפועלים לצידה של נת"ע למען הצלחת הפרויקט".

זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות: "היום התקדמנו צעד משמעותי נוסף למערכת הסעת המונים בגוש דן - מטרו. מדובר במסילה תת קרקעית באורך של כ-146 ק"מ, 109 תחנות, שיסיעו כ-2 מיליון נוסעים בכל יום! כיו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות לקחנו על עצמנו לקדם את התכנית בזמן קצר ביותר ועמדנו ביעדים. זו בשורה גדולה למדינת ישראל וככל שנקדם ונקצר את לוח הזמנים להפעלת המטרו כן ייטב".