בהתאם לאזהרה המוקדמת: הפסד של 243 מיליון שקל לאפי נכסים ברבעון הראשון

ההפסד הכבד נבע מהפחתות שווי בהיקף של 276.2 מיליון שקל שרשמה החברה ברבעון הראשון בשל ירידה בשווי נכסיה

בהמשך לאזהרת הרווח שפרסמה בשבוע שעבר, דיווחה היום חברת הנדל"ן אפי נכסים  כי סיימה את הרבעון הראשון של 2020 בהפסד המיוחס לבעלים של 242.5 מיליון שקל. ההפסד הכבד נבע מהפחתות שווי בהיקף של 276.2 מיליון שקל שרשמה החברה ברבעון הראשון בשל ירידה בשווי נכסיה.

בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה והירידה החדה בפעילות הכלכלית בעולם שנרשמה בעקבותיה, החליטה הנהלת אפי נכסים להקדים לרבעון הראשון את הערכות השווי השנתיות למרבית נכסיה, וזאת במטרה לשקף את השפעת משבר הקורונה על שוויים. הערכות שווי אלו הובילו להפחתה של בשווי הנכסים, אשר משקפת ירידה של כ-3% משווי כלל נכסי הנדל"ן של החברה.

עיקר ההפחתה בהיקף של 205 מיליון שקל נרשמה בשני הקניונים של החברה ברומניה, אשר נסגרו במחצית השנייה של מארס ונכון לעכשיו טרם ידוע המועד שבו יפתחו מחדש לציבור. שוויו של קניון קוטרוצ'ן הופחת ברבעון הראשון ב-177 מיליון שקל ואילו שוויו של קניון פלוישט הופחת ב-28 מיליון שקל.

אפי נכסים, שפועלת בישראל ובמדינות מזרח אירופה, נסחרה היום בבורסה לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל לאחר שאיבדה כ-38% מערכה מתחילת השנה. את הרבעון הראשון סיימה החברה עם הון עצמי המיוחס לבעלים של 3.77 מיליארד שקל ועם יתרות נזילות גבוהות של כ-1.03 מיליארד שקל.

החל מהמחצית השנייה של חודש מארס הוטלו בכל מדינות הפעילות של החברה מגבלות על תנועה והתקהלות. בנוסף, נאסרה פעילות המסחר, נסגרו מוסדות החינוך וצומצם היקף העבודה אשר איננה חיונית.

לדברי אפי נכסים, מהלכים אלה הוכיחו את עצמם ובאף אחת ממדינות פעילות החברה העיקריות (ישראל, רומניה, צ'כיה, פולין וסרביה) לא נרשמה תחלואה חריגה. החל מאמצע אפריל החלו המדינות השונות ליישם מדיניות הקלות מדורגת.

בחברה ציינו עוד, כי פעילות הבניה שלה נמשכה כסדרה בכל המדינות לאורך תקופת ההגבלות. בניני המשרדים היו פתוחים, ניתנו שרותי הניהול והחברה מחייבת את שוכריה בדמי שכירות בגין תקופה זאת.

עוד ציינה החברה כי נכון לעכשיו כבר נגבו כ-90% מדמי השכירות לחודש אפריל. בקניונים ברומניה שסגורים עדיין לא נגבו דמי שכירות החל מתחילת אפריל ודיון בנושא (כמו גם דיון בנוגע למדיניות לאחר פתיחת הקניונים) יערך יחד עם השוכרים בהמשך.

את הרבעון הראשון סיימה אפי נכסים עם הכנסות תזרימיות (נטו) מהשכרת של נכסים של 110.7 מיליון שקל, לעומת 106.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע בין השאר מרכישת החזקות השותפים בפרויקט איירפורט סיטי בבלגרד, אולם קוזז בחלקו בשל שחיקה בשער האירו מול השקל ועקב והשפעת משבר הקורונה.

הרווח הנקי התזרימי מפעילות השכרה (FFO) גדל ברבעון הראשון ב-28% ל-52.1 מיליון שקל. עם זאת, לנוכח השפעות משבר הקורונה וההגבלות שהוטלו בעקבותיו, ה-FFO לרבעון הראשון אינו משקף את הקצב הצפוי בשנת 2020 כולה.

לדברי מנכ"ל אפי נכסים אבי ברזילי, "הפרמטרים התפעוליים ברבעון הראשון היו חזקים וה-FFO של החברה הגיע לרמת שיא. יחד עם זאת פנינו קדימה להתמודדות עם השלכות משבר הקורונה.

"אנו צופים כי, לנוכח סגירת הקניונים ברומניה נחווה ירידה משמעותית בתוצאות התפעוליות ברבעון השני, אולם אני מאמין שהחל מהרבעון השלישי וביתר שאת ברבעון הרביעי נהיה עדים לשיפור משמעותי. כולי תקווה כי נחזור לרמות השיא שנרשמו ברבעון הראשון ואולי אף נעבור אותם".

ברזילי הוסיף, כי "אנחנו ממשיכים בפעילות הפיתוח שלנו ובין היתר, מצפים לפתיחת הקניון השלישי של החברה בעיר בראשוב ברומניה ברבעון הרביעי של השנה. מצבה הפיננסי של החברה איתן והיא כאמור ממשיכה בפעילות הפיתוח שלה יחד עם ניסיון לאתר הזדמנויות חדשות."

בחברה ציינו היום כי היא ממשיכה את פעילות הייזום והפיתוח של פרויקטים קיימים וחדשים. כך למשל נמצא קניון אפי בראשוב ברומניה בשלבי השלמה אחרונים, אולם פתיחתו נדחתה לרבעון הרביעי של השנה לנוכח המצב. הקניון מושכר כמעט במלואו.