משקה שיבולת השועל השבדי Oatly בדרך למדפים ולבתי הקפה בישראל

חברת המזון שסטוביץ שאיבדה לאחרונה את הזיכיון להפצת המותג אלפרו לשוק הקמעונאי תייבא לישראל את תחליף החלב השבדי • מדובר במותג שמזוהה עם ערכים של קיימות שתפס תאוצה באירופה וארה"ב והצליח לפלס את דרכו גם לסניפים רשת סטארבקס האמריקאית

משקה שיבולת השועל השבדי Oatly  / צילום: Oatly
משקה שיבולת השועל השבדי Oatly / צילום: Oatly

אחרי שאיבדה את זיכיון היבוא למותג תחליפי החלב אלפרו, קבוצת שסטוביץ מסדרת לעצמה זיכיון ליבוא תחליף חלב אחר ונחשק. קבוצת המזון שבבעלות יוני שסטוביץ תייבא לישראל את מותג חלב שיבולת השועל אוטלי (Oatly) השבדי שהתפשט באירופה ובארה"ב כמו אש בשדה קוצים, ובין היתר פילס את דרכו גם לסניפים של רשת בתי הקפה האמריקאית סטארבקס. שסטוביץ תשווק את המותג בישראל גם לשוק הקמעונאי, וגם לשוק המוסדי - בתי הקפה והמסעדות.

חברת אוטלי השבדית נוסדה לפני כשלושה עשורים והמטה שלה ממוקם בעיר מאלמו. מוצריה החברה נמכרים בלמעלה מ-20 מדינות, ביבשות אירופה, אמריקה ואסיה. בניגוד לחברות מתחרות שמשווקות מגוון תחליפי חלב מחומרי גלם שונים דוגמת סויה או שקדים, אוטלי, כשמה כן היא, מייצרת אך ורק משקאות ומוצרים מבוססי שיבולת שועל. החברה השבדית מזוהה בעולם עם ערכים של קיימות. כך, לאחרונה הודיעה החברה תעבור להוביל את מוצריה בשימוש במשאיות על בסיס חשמל.

עד לאחרונה הייתה שסטוביץ היבואנית והמפיצה הבלעדית של תחליפי החלב של מותג אלפרו בישראל, ונחשבה לשחקנית השנייה בגודלה בשוק הנשלט על ידי תנובה. אלא, שהמציאות הזו החלה להיסדק כשלפני כשלוש וחצי שנים רכש תאגיד דנונה הצרפתי, אשר שותף במחלבות שטראוס (20%), את חברת אלפרו. מאז נראה היה כי זה עניין של זמן עד ששטראוס תנסה להשתלט על הזכיון הזה, ואכן בנובמבר האחרון נחשף ב"גלובס" כי היא אכן עושה זאת. לפי ההסכם, שטראוס קיבלה את הזיכיון להפצת המותג לשוק הקמעונאי, ואילו שסטוביץ נשארה עם ההפצה של אלפרו לשוק המוסדי.

כיום משווקים בישראל תחליפי חלב מבוססי שיבולת שועל המיוצרים על ידי תנובה תחת המותג אלטרנטיב, המותג פרימאבנה המיובא מאיטליה, אלפרו משווקת חלב שיבולת שועל משולב עם שקדים, ותחת המותג הפרטי של שופרסל.

בשלוש השנים האחרונות נרשמה היחלשות בנתח השוק של מוצרי אלפרו בתחום החלב תחת שסטוביץ. אם ב-2016 אחז המותג אלפרו בנתח שוק כספי של 22%, הרי שב-2017 הוא ירד ל-21.4%, ב-2018 הוא ירד ל-17.4%, ונכון לספטמבר 2019 עמד על 16.9% בלבד. השחיקה הזו התרחשה על רקע ההתחזקות של תנובה בקטגוריה והרחבת מגוון המוצרים שלה לתחליפים שאינם מבוססי סויה בלבד.