יד2: שוק השכירות התגבר על הקורונה; מסתמנת עלייה מתונה במחיר

לפי נתוני אתר הלוחות בתקופה שבין פברואר לאמצע מאי השנה לבין התקופה המקבילה אשתקד, חלה עלייה ממוצעת במחיר המבוקש • לפי נתוני Wecheck ורשת אמבסדור קיימת התעניינות מוגברת מצד שוכרים

שוק הדירות להשכרה מראה סימנים של האצה, ויתכן אף של עליית מחירים מתונה, כך עולה מבדיקת "גלובס", בקרב מספר חברות ואתרים שעוסקים בתחום. נתוני אתר הלוחות יד2 מצביעים על כך שבשבועיים האחרונים ניכרת עלייה משמעותית בביקוש לדירות להשכרה, בכל הארץ. המסקנה מבוססת על ממוצע כמות החיפושים של דירות להשכרה. כך למשל בשבוע שבין ה-10 במאי ועד ה-16 במאי נרשמו בתל אביב למעלה מ-42 אלף חיפושים, בעוד שבשבוע שבין ה-12 ל-18 באפריל, נרשמו באתר כ-26 אלף חיפושים בלבד. המצב דומה בערים נוספות שנבדקו כמו ירושלים, באר שבע, בני ברק ואילת.

חברת WeCheck שבבעלות אתר יד2 וחברת ישראכרט, ושמציעה בדיקת רקע על שוכרי דירות מצד המשכירים, מספרים על עלייה בביקושים לדירות להשכרה, ומנגד צמצום בהיצע "למימדים שלפני המשבר".

רמי רונן, מנכ"ל Wecheck : "נכון שעדיין יש סימני שאלה, ונכון שבעלי הבתים לא יכולים להיות רגועים לגמרי בנוגע לתשלומי השכ"ד, אבל יש לא מעט פתרונות מספקים לנושא הזה ואנחנו לקראת חזרה מלאה לשגרה ואף יותר מזה בכל הקשור לשוק השכירות".

איציק לוי, יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית, סבור שמדובר בשילוב של היציאה ממשבר הקורונה ותופעה עונתית: "בד"כ בחודשים מאי, יוני, יולי יש הכי הרבה ביקושים לדירות, וזה קשור לכך שלקראת תחילת שנת הלימודים, בספטמבר, יש מעבר דירות. מרבית העסקאות מתבצעות בתקופה הזאת, גם של מכירות. בנוסף, בחודש מרץ האחרון אנשים פחדו להראות דירות בגלל הקורונה. הכל נדחה לחודש מאי. אני מאמין שעוד חודש תהיה התמתנות".

עלייה מסוימת במחיר

המחסור בנתונים והדינמיות של שוק השכירות, בשונה מתחום הקנייה והמכירה מקשים על ניתוח מדויק בזמן אמת. עם זאת השוואת נתונים שביצע אתר הלוחות Yad2 למחירי הדירות להשכרה בחודשים פברואר-מאי 2019 לעומת 2020 מגלה סימנים של עלייה במחיר. הבדיקה נעשתה במספר ערים לדירות בנות שלושה חדרים. כך למשל בתל אביב המחיר הממוצע המוצע (יצוין שמדובר במחירים מבוקשים לפי המודעות המתפרסמות באתר. ג"נ) עמד על 6,145 שקל, לעומת 6,353 השנה. מדובר בעלייה של כ-3.4%.

בירושלים מדובר על עלייה של 4.6%, באילת של 4.8% ובבני ברק עלייה של 3.2% בהשוואה בין שתי תקופות אלה. רק בבאר שבע נרשמה ירידה מינורית של 0.7% בין שתי התקופות.