דעה: קמפיין הדה-לגיטימציה של נתניהו נכשל

מאז הגשת כתב האישום בתיקי האלפים, התחלנו לשמוע את בנימין נתניהו, בעיקר דרך כוחות פרוקסי, מפליא בביקורות על בית המשפט ועל הרכב השופטים שדן בעניינו • רק לפני חצי שנה נתניהו התגאה שאין לו שום ביקורת על מערכת המשפט • מה שהשתנה הוא מצבו המשפטי של נתניהו

רה"מ נתניהו  / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות
רה"מ נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

"מבחינת מערכת המשפט, בתי המשפט והשופטים - ישראל היא אחת המדינות המפוארות בעולם. השופטים שלנו ובתי המשפט שלנו נהנים משם כביר, ובצדק. לי לפחות, אין שום ביקורת. להפך, הרבה הערכה עמוקה לשופטים שלנו ולבתי המשפט".
נחשו של מי הציטוט, אולי של אהרן ברק? אליהו מצא? שי ניצן? אביעד גליקמן? לא, לא, לא ולא. הציטוט הוא של לא אחר מאשר של נאשם מס’ 1 בתיק פלילי 67104-01-20, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. טוב, תאמרו שהדברים נאמרו מזמן, נכון שנתניהו בעבר הגן בחירוף נפש על מערכת המשפט אך מאז הוא התפכח והבין כי טעה. ובכן, לא. לא שלפתי כאן ציטוטים משנת 2008 או 2012 ואפילו לא ציטוט מ-2018 (יש כאלה למכביר). הציטוט הוא מ-4 בנובמבר 2019. הדברים נאמרו בכנס פומבי ושותפו בחשבון הטוויטר הרשמי של נתניהו.

מאז הגשת כתב האישום בתיקי האלפים, התחלנו לשמוע את בנימין נתניהו, בעיקר דרך כוחות פרוקסי, מפליא בביקורות על בית המשפט ועל הרכב השופטים שדן בעניינו. וכאן צריך לשאול, מה בעצם השתנה? חלפה בסך הכל חצי שנה. רק לפני חצי שנה נתניהו התגאה שאין לו שום (!) ביקורת על מערכת המשפט או על השופטים. דיבר על כך שיש לו הערכה עמוקה לשופטים ולבתי המשפט. אז מה בעצם השתנה?

מה שהשתנה הוא מצבו המשפטי של נתניהו. כאשר נתניהו מינה את רוני אלשיך לתפקיד מפכ"ל המשטרה, בייבוא אישי מהשב"כ, הוא פיזר עליו שבחים ונופת צופים. כך לדוגמה, אמר נתניהו כי "מדובר באיש רב פעלים וברוך כשרונות, שתרם רבות לביטחון ישראל ויתרום עוד רבות בתפקיד מפכ"ל המשטרה". כמו כן אמר נתניהו לאלשיך, כי "השגת הישגים רבים מאוד בשב"כ, שכמעט אף אחד מהם אינו ניתן לפרסום, אבל קנית לך שם של מפקד יצירתי, נחוש, שלא חושש ליזום ולשנות".

שלא במפתיע, לאחר שנפתחו החקירות נגד נתניהו - דעתו ודעת מקורביו על האיש השתנתה ב-180 מעלות. כך גם בנוגע לשי ניצן, פרקליט המדינה שניהל את התיקים. כאשר החליט לאשר את המלצת ועדת האיתור למנות את ניצן לתפקיד פרקליט המדינה, אמר נתניהו כך: "שי ניצן הוא המועמד הראוי ביותר, חכם, ישר, משכיל בתחומו ומשכיל בכלל, ומאוזן". כאשר ניצן החליט כי יש להעמיד את נתניהו לדין, השתנתה שוב המנגינה ב-180 מעלות.

כך גם לגבי אביחי מנדלבליט. לאחר שהתלהב למנותו ב-2013 למזכיר ממשלתו ולאחר שהתאמץ למנותו ב-2016 לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, נתניהו שוב משנה את הקו ב-180 מעלות. כאשר הוא מונה נתניהו דיבר על כמה שהוא מינוי ראוי, ישר דרך, הגון ומשפטן מצוין. מה גרם לשינוי?

כאשר בוחנים את חוסר העקביות של נתניהו, אי אפשר שלא להיווכח כי השיטה הזו לא עבדה עבורו, וכנראה רק הזיקה. נתניהו מגיע לבית המשפט במאי 2020 עם תוצאה גרועה מאוד מבחינתו: כתב אישום בשלוש פרשות שונות, כאשר אחד מהסעיפים כולל את עבירת השוחד החמורה. קמפיין הדה-לגיטימציה האינטרסנטי של נתניהו כשל בזירה המשפטית.

כדאי לנתניהו להתחיל לדבר באמצעות הראיות, כי הקמפיין המאוחר נגד האנשים שהוא עצמו מינה, לא אמין ולא מועיל. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איריס ושאול אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.