בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות בהובלת הדאקס שזינק ב-2.8%

בוול סטריט לא מתקיים היום מסחר לרגל יום הזיכרון האמריקאי • גרמניה וצרפת חוזרות לשגרה באופן מדורג • לופטהנזה ואיירבוס קפצו ביותר מ-5%

בורסת טוקיו / צילום: Koji Sasahara, Associated Press
בורסת טוקיו / צילום: Koji Sasahara, Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

18:35

החזרה האיטית לפעילות לצד הקלות הסגר דחפו היום (ב') את בורסות אירופה לעליות חדות בפתיחת שבוע המסחר. מדד הדאקס הגרמני זינק ב-2.8%, הקאק עלה ב-2.15%, מדריד עלתה ב-2.4%, מילאנו ב-1.6%, ומדד יורוסטוקס 50 הוסיף 2.25% לערכו.

בשל יום הזיכרון לא מתקיים הערב מסחר בארה"ב ובבריטניה. בשעה זו החוזים עתידיים על המדדים המובילים בניו יורק עולים בכ-1.3%.

17:00

בורסות אירופה נסחרות בעליות חדות עם פתיחת שבוע המסחר, בהובלת מדד הדאקס הגרמני שקופץ ב-2.4%. הקאק הצרפתי עולה ב-1.6%. בוול סטריט ובבריטניה לא מתקיים מסחר לרגל יום זיכרון.

מניותיהן של איירבוס  ולופטהנזה  קופצות ב-5% על רקע החזרה המדורגת לשגרה בקרב חלק מהמדינות בהן גרמניה וצרפת. 

מנייתה של חברת התרופות הגרמנית באייר  מזנקת בכ-8%.

12:00

מתחזקות העליות בבורסות אירופה. מדד הדאקס בפרנקפורט מוביל עם עלייה של כ-2%. בלונדון ובניו יורק לא מתקיים היום מסחר.

בגרמניה פורסם היום סקר ה"איפו" לבחינת מצב העסקים, שעמד ברמה של 79.5 נקודות לעומת צפי ל-78.3 נקודות. 

באסיה הסתיים יום המסחר במגמה חיובית. 

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בעליות קלות. הנפט נסחר במגמה חיובית וחוזה מסוג ברנט רושם עלייה של 0.3% לרמה של 35.25 דולר לחבית .

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית להתאוששות במחירי הנפט בשבוע החולף ומציין כי "העלייה של מחיר הנפט התרחשה על רקע הירידה במלאי הנפט בארה"ב, זה השבוע השני ברציפות, לאחר עלייה משמעותית במלאי בשבועות שקדמו לשבועיים האחרונים, וכן על רקע סימנים לתחילתו של מהלך גלובלי משמעותי לצמצום היצע הנפט".

הוא מעריך כי " ההתאוששות הצפויה במחיר הנפט במהלך המחצית השנייה של 2020 עשוייה להוות סיכון להסכם מכסות הייצור של OPEC+ ובסיס למבחן למחוייבות של חברי הארגון למכסות שהוטלו ושלא יתפתו להגביר את יצור הנפט בשל העלייה במחיר הנפט . במידה שחלק מהמפיקים הגדולים בארגון OPEC+ ינצלו את מחירי הנפט הצפויים לעלות ולא יעמדו במכסות הייצור, אנו צפויים לראות חזרה למלחמת מחירים כפי שהייתה במהלך מרץ. אולם להערכתנו, לעת עתה, הסיכויים לחזרה למלחמת מחירים בשוק הנפט נמוכים".

בפמן מציין כי " הביקוש העולמי לנפט החל להתאושש, אך הוא עדיין נמוך. הביקוש לנפט צפוי להישאר נמוך, למרות שהביקוש למוצרי נפט החל לעלות. להערכתנו, הקיצוץ בייצור הנפט של מדינות OPEC+ שעשוי להצטמצם בכ-11 מיליון חביות ביום, צפויים להפחית את הלחץ על מקומות אחסון הנפט. במידה ולא יהיה גל הדבקה שני של וירוס הקורונה והביקוש למוצרי נפט ימשיך לעלות בקצב הנוכחי וכן חברי OPEC+ יעמדו במכסות הייצור, אזי המאזן בשוק הנפט צפוי להשתנות ברביע השלישי משוק עם עודף היצע לשוק עם עודף ביקוש. במידה שיתפרץ גל הדבקה שני של וירוס הקורונה, הסגרים צפויים לחזור והביקוש לנפט צפוי לרדת חזרה". 

07:10

בבורסות המרכזיות של אסיה נרשמת היום מגמה מעורבת, כשהבורסה בהונג קונג ממשיכה לאבד גובה על רקע מתיחות מול סין ומנגד בטוקיו ובסיאול נרשמות עליות.

בוול סטריט לא יתקיים היום מסחר לרגל יום הזיכרון האמריקאי.

הנפט נסחר במגמה חיובית וחוזה מסוג ברנט רושם עלייה של 0.6% לרמה של 35.35 דולר לחבית. הזהב מנגד נחלש בכ-0.5% לרמה של 1,728 דולר לאונקיה. 

מתיחות הסחר שבין ארה"ב לסין חוזרת לקדמת הבמה נוכח האפשרות להגבלה של חברות סיניות למסחר בארה"ב, לצד החשש מהתערבותה של סין בהונג קונג על רקע כוונתה של הראשונה להשית חבילת חוקים חדשים הנוגעים לביטחון הלאומי של הונג קונג, ושיאפשרו לסינים לשלוח לעיר אנשי ביטחון מטעמה למרכז הפיננסי האוטונומי.

ההפגנות בהונג קונג שהחלו עוד ב-2019 על רקע הצעת "חוק ההסגרה" שהיה אמור לאפשר להונג קונג להסגיר מבוקשים על-ידי הממשל הסיני, נמשכות גם כעת בצל כוונתה של סין להחיל חוקים חדשים ולהפר את הסטטוס קווי באמתלה של "ביטחון לאומי".

על מתיחות הסחר שבין המעצמות, התייחס אתמול פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של קבוצת בנק הפועלים, שאמר בשיחה עם "גלובס", כי "האפשרות שחלק מהחברות הסיניות הנסחרות בארה"ב יצטרכו להימחק מהמסחר שם היא ממשית ולהפוך לגורם תנודתיות דומיננטי בשווקים. כמו כן, הממשל הקשיח עוד יותר את התנאים לשיתופי פעולה עם חברת Huawei. מעבר לכך, הממשל האמריקאי מאיים בנקיטת צעדים כנגד ההחלטה של סין להחיל את חוקי הביטחון הלאומי הקשוחים שלה על הונג קונג. הדבר יצר אי שקט גדול בהונג קונג, היכן שרואים את הצעדים כניסיון של סין לדכא בקורת והפגנות מהסוג שהיו בסוף השנה שעברה. מדד המניות בהונג קונג ירד בקרוב ל-6% ביום שישי האחרון, ונראה שהמצב רק יילך ויחמיר".

בסקירתו השבועית מנתח ארי ואלד מבית ההשקעות אופנהיימר את תבנית ההתאוששות בשוק המניות בארה"ב ומעריך כי היא תומכת בראיה אופטימית ארוכת טווח. לדוגמה, שיעור המניות הנסחרות בבורסת ניו יורק שעלו מעל ממוצע נע ל-200 יום עומד על 20% בלבד, זאת לאחר ראלי של 35% במדד ה-S&P 500 מרמת שפל. למרות ששיעור ההשתתפות הנמוך של מניות במהלך העלייה מהווה מקור לדאגה, מציין ארי ואלד כי דווקא מניות בעלות ביטא גבוהה הובילו את העליות האחרונות, סימן חיובי לאפיקי הסיכון, המאפיין את השוק השורי .

יחד עם זאת, ישנם עדיין אפיקי השקעה רבים שטרם הפגינו התאוששות, ונמצאים בחולשה יחסית עם תבנית "W" של שפל חדש. סקטורים אלה נפגעו באופן קשה במיוחד ממשבר הקורונה, כגון מגזר הבנקים, מגזר התעופה, מגזר המלונאות ומגזר הנדל"ן הקמעונאי. להערכת ואלד, התאוששות בסקטורים חלשים אלה אמורה לספק את ההכרעה הסופית למגמת עליה בשוק המניות.

מבחינת הקצאת השקעות, מעריך ואלד כי אפיק מניות הצמיחה אמור להמשיך ולספק ביצועי יתר בסביבת המאקרו החלשה והתאוששות הדרגתית בכלכלה הריאלית. בכך, ממשיך ארי ואלד בהמלצתו הארוכה על סקטור הטכנולוגיה, לאור פרופיל צמיחה חזק ויציבות בביצועים לעומת אפיקי השקעה אחרים.