העוול ההיסטורי יתוקן בקרוב? חקיקת דמי אבטלה לעצמאים כבר בחוק ההסדרים הקרוב

בדיון בוועדת העצמאים והעסקים הקטנים, קבע שר הכלכלה עמיר פרץ כי הצעת חוק ממשלתית לדמי אבטלה לעצמאים תוגש כבר במהלך החודש הקרוב

ועדת העצמאים והעסקים הקטנים יצאה לדרך, כאשר הנושא הראשון על הפרק הוא תיקון העוול ההיסטורי והחלת דמי אבטלה לעצמאים.

אתמול (א') התקיים הדיון הראשון של הצוות המקצועי הבינמשרדי שהקימו שר הכלכלה עמיר פרץ ושר הרווחה איציק שמולי יחד עם מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, ומנהל הסוכנות לעסקים קטנים רן קיויתי, במטרה לדון בחקיקת חוק דמי אבטלה לעצמאים.
לדיון הוזמן נשיא להב עו"ד רועי כהן, אשר יחד עם היועץ הכלכלי של להב ד"ר רובי נתנזון, הציג את הדרישה הההיסטורית והקבועה לחקיקת דמי אבטלה לעצמאים, כבר בחוק ההסדרים הקרוב, כפי שהבטיח לעצמאים לאחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בדיון הציג כהן סקירה על המאבק של ציבור העצמאים לאורך עשרות שנים להשוואת הזכויות מול השכירים. במסגרת מאבק זה הוגשו 29 הצעות חוק במשך 25 שנה - וכולן נדחו. "ציינתי בפני השרים שישנה כיום שעת כושר אמיתית לתיקון עוול היסטורי ולתת רשת ביטחון סוציאלי לעצמאים, אם חס וחלילה יגיע גל נוסף של נגיף הקורונה, כי אנחנו לא ניתן שנהיה תלויים שוב בחסדים של שליפות מהמותן תוך אפליה בוטה מול ציבור השכירים", אומר כהן.

לדבריו, השר פרץ והשר שמולי היו תמימי דעים כי העצמאים הם לא בנים חורגים ומדינת ישראל צריכה להסדיר אחת ולתמיד חקיקת דמי אבטלה ולהעניק רשת ביטחון אמיתית לעצמאים. זאת ועוד, בכל סיטואציה שתיווצר אוצר המדינה יהיה מחויב להקצות לכך תקציב על מנת להימנע ממצב שבו עצמאים נשארים שוב ללא מענה. עוד ציין כהן כי "ישנה מחויבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא והוא הבטיח בפומבי כי הנושא יוסדר בחוק ההסדרים הקרוב, ועל השרים לדרוש ממנו לקיים הבטחה זו".

גם מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, ציין בדיון כי "העצמאים לוקחים סיכון גדול בעצם בחירתם להיות אחראים לפרנסתם, ועל הביטוח הלאומי החובה לתת להם רשת ביטחון באמצעות דמי הביטוח שהם משלמים".

השר פרץ סיכם את הדיון ואמר כי עד יום ראשון הקרוב יוכן מסמך מסודר על המשמעויות התקציביות והתהליך הסדור שיש לבצע כדי להביא להחלטת ממשלה וקביעה כי דמי אבטלה לעצמאים יוגשו כהצעת חוק ממשלתית כבר במהלך החודש הקרוב.

בכוונת כהן להמשיך בסבב הפגישות עם שרי הממשלה כדי להבטיח שהחוק יעבור בהקדם למקרה שיתפרץ גל שני של וירוס הקורונה.

נאבקים על זכויותיהם

ועדת העצמאים והעסקים הקטנים הוקמה בעקבות מאבקם של העצמאים על זכויותיהם בחודשים האחרונים, ובמקביל לפרסומים מרובים ב"גלובס" בנוגע למצבם הכלכלי של העצמאים בעקבות הקורונה, ובמעמדם ביחס לשכירם במשק.

הוועדה אמורה לדון בבעיות והצעדים הדרושים לשיקום ציבור העצמאים. בין הסיכומים המשמעותיים יותר שהושגו היה כי הוועדה תעסוק גם בדרישה לחקיקת דמי אבטלה לעצמאים כבר בחוק ההסדרים הקרוב. סיכום זה הנו חלק מהבטחה שנתן נתניהו לראשי ארגוני העצמאים במהלך פגישה שנערכה עמם בשיא מאבקם לקבלת זכויות וסיוע מהמדינה על רקע משבר הקורונה.

סקטור העצמאים מונה כיום כ-500 אלף עצמאים, מעסיקים ובעלי עסקים קטנים, אשר מעסיקים בעצמם כ-1.5 מיליון שכירים. מאבקם, שהחל עם ראשית משבר הקורונה, נמשך לאורך כל החודשים האחרונים ללא הפוגה. במהלך המאבק נערכו הפגנות ענק של ארגוני העצמאים בירושלים ובת"א, מיצגי מחאה בכיכרות מרכזיים בת"א (בהם מיצג "שולחן הסדר הנטוש" בערב פסח, "מחאת הסירים" ומיצג "החופות הריקות"), ובמקביל נערכו כל העת פגישות של ראשי הארגונים עם שר האוצר היוצא, משה כחלון, נציגי אגף התקציבים ונציגי משרד ראש הממשלה; וכן נערכה פגישה בראשית החודש עם נתניהו, אשר במסגרתה פרסו ראשי הארגונים את דרישותיהם לסיוע במהלך המשבר ולאחריו.

לאחר פרסום תכניות הסיוע לעצמאים בהיקף 80 מיליארד שקל, קרן ההלוואות בערבות המדינה ותכניות המענקים לעסקים, עומדת בראש רשימת הדרישות של העצמאים אותה דרישה שהובילה את המאבק מראשיתו: השוואת זכויותיהם של העצמאים לאלה של השכירים, מבחינת זכאותם לדמי אבטלה וחופשות. בנוסף, דורשים העצמאים שיפור נוסף בחבילות הסיוע שהמדינה מעניקה למגזר.

בפגישה שנערכה עם ראש הממשלה הציגו העצמאים גם את הדרישה, כי תתקבל החלטה על הקמתה של ועדה בכנסת ישראל אשר תיועד לטיפול בציבור העצמאים, המעסיקים ובעלי העסקים הקטנים. חלק מדרישות העצמאים נשמעות, ובין היתר תוקנו תנאי המענקים לעסקים והורחב מעגל העצמאים הזכאים למענק, וכאמור גם דרישתם לוועדה שתעסוק בעניינם נענתה.