אלי אלעזרא ובכירי אלבר נוספים זומנו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי

הפרקליטות זימנה לשימוע את מנכ"ל אלבר הקודם ינון עמית, את המנכ"ל הנוכחי אורן אלעזרא ואת היו"ר אלי אלעזרא, לצד חשודים נוספים בפרשת היבוא המקביל של רכבים ורישיונות יבוא במרמה • דובר אלבר: "בעלי החברה נפלו קורבן להונאה, ושמם שורבב לפרשה שהם לא חלק ממנה"

סניף של אלבר / צילום: איל יצהר, גלובס
סניף של אלבר / צילום: איל יצהר, גלובס

הפרקליטות זימנה לשימוע לפני העמדה לדין פלילי את בכירי חברת הליסינג אלבר ושורה של חשודים נוספים בפרשת היבוא המקביל של רכבים ורישיונות יבוא במרמה. פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה היום לחברת אלבר ציי רכב, לבעלים ויו"ר החברה - אלי אלעזרא ולשורת בכירים בחברה כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע. בין הבכירים שזומנו לשימוע, ינון עמית - ששימש מנכ"ל החברה עד לתחילת 2015, מנכ"ל החברה הנוכחי אורן אלעזרא, אירית פרנקו, שהייתה סמנכ"לית הכספים, ורעות בנודיס - מנהלת הרכש.

בנוסף הודיעה הפרקליטות לחברת "חיים לוי טרייד אין בע"מ", לחברת "גלובל אוטומקס בע"מ" ולבעלי ומנהלי חברות אלה - דניאל לוי וחיים לוי כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע. עוד הודע לעוה"ד ירון גולדמן וגיל איזנברג, שייצגו את ינון עמית, כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע בגין הדחה בחקירה, וקשירת קשר לביצוע עבירות.

חשד להברחה של 1,839 כלי רכב

כתבי החשדות שגיבשה הפרקליטות מגוללים תוכנית עבריינית רחבת היקף שרקמו והוציאו לפועל המעורבים במסגרתה בוצעו עבירות, כל חשוד בהתאם לחלקו, של קבלת היתרי יבוא מקביל ורישיונות יבוא במרמה ממשרד התחבורה, זיוף הסכמים עם סוכני הפצת רכב בחו"ל, עבירות הברחה של כלי רכב בניגוד לפקודת המכס, עבירות על חוק מע"מ וחוק מס קנייה, עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות הלבנת הון.

על-פי כתבי החשדות, "בשלהי 2013 התקבלה החלטה באלבר על הקמת תחום פעילות של יבוא מקביל של כלי רכב לישראל. לנוכח מגבלות שנקבעו בדין על יבוא מקביל של כלי רכב, רקמה אלבר ביחד עם גורמים נוספים תוכנית עבריינית, שמטרתה להונות את משרד התחבורה ולהציג לו מסמכים מזויפים על-מנת לקבל היתר יבוא מקביל עבור אלבר".

לפי כתב החשדות, אלבר פעלה באמצעות מי שהיה המנכ"ל, עמית, ואלי אלעזרא, כאשר הגורמים הנוספים איתם קשרה קשר וחברה לצורך גיבוש התוכנית והוצאתה אל הפועל היו חברת חיים לוי טרייד אין והבעלים והמנהל דניאל לוי וחיים לוי, וכן באמצעות איש עסקים אמריקאי. לפי הנטען, איש העסקים האמריקאי זייף עבור אלבר הסכמים ומסמכים, שהותאמו לדרישות הדין, לפיהם אלבר התקשרה לכאורה עם חברה אמריקאית בשם אוטוניישן (AUTONATION), שהיא סוכן מורשה של יצרני הרכב טויוטה והונדה. ואולם, בפועל אלבר לא התקשרה כלל עם אוטוניישן או גורמים מטעמה החתומים לכאורה על ההסכמים והמסמכים. אלבר הגישה את ההסכמים המזויפים וכן מסמכי תקינה מזויפים למשרד התחבורה וקיבלה על בסיסם במהלך שנת 2014 היתר ורישיונות לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת טויוטה והונדה".

על-פי החשד, על בסיס ההיתר ורישיונות היבוא שהתקבלו במרמה, הבריחה אלבר מארה"ב לישראל, עד לפתיחת החקירה נגדה בחודש יולי 2015, לא פחות מ-1,839 כלי רכב, שנרכשו תמורת סכום השווה לכ-176 מיליון שקל. "במסגרת התוכנית העבריינית ועל-מנת להסתיר את העובדה שכלי הרכב נרכשו לצורך יצוא מחוץ לארה"ב, רכשה אלבר את כלי הרכב מסוכנויות מקומיות וספקים שונים בארה"ב באמצעות מספר רב של חברות, חלקן חברות קש שהוקמו רק לצורך רכישת כלי הרכב על-ידי אותו איש עסקים אמריקאי. על אף שכלי הרכב נרכשו מסוכנויות וספקים שונים בארה"ב, זייפו החשודים באמצעות איש העסקים האמריקאי גם חשבוניות ספק ומסמכים נוספים הנחזים להיות מטעם חברת אוטוניישן, וזאת לנוכח ההסכמים המזויפים שעל בסיסם התקבל היתר היבוא ועל -מנת להגישם למכס יחד עם הצהרות היבוא".

לדברי הפרקליטות, כדי להשתמט מתשלום מסי יבוא נמנעה אלבר מדיווח על עלויות הרכישה האמיתיות של כלי הרכב. בהצהרות היבוא של כלי הרכב הצהירה אלבר על עלויות רכישה כוללות הנמוכות בלמעלה מ-4 מיליון שקל מהעלויות האמיתיות.

בנוסף, על-פי החשד בוצעו עבירות של רישומים כוזבים במסמכי התאגיד של חברת אלבר. הרישומים הכוזבים נועדו ליישב את הפער בין הכזב שבחשבוניות לבין התנועות הכספיות מחברת אלבר לחברות שבשליטת איש העסקים האמריקאי, שבאמצעותו נרכשו כלי הרכב.

כתבי החשדות מייחסים נסיבות מחמירות לביצוע העבירות, הנובעות מהתחכום, השימוש בגורמים בחו"ל, ההיקף הכלכלי והפגיעה הפוטנציאלית בזכויות הבטיחותיות והצרכניות של משתמשי כלי הרכב.

כתב החשדות מתאר גם ביצוע עבירות הלבנת הון על-ידי המעורבים בכך שייבאו את כלי הרכב, המהווים רכוש אסור שמקורו בעבירות. לפי הנטען, עבירות הלבנת הון בוצעו גם בהעברת למעלה מ-180 מיליון שקל על-ידי אלבר לאיש העסקים האמריקאי על-מנת שיקים עבור חברת אלבר חברות קש אמריקאיות וירכוש באמצעותן ובאמצעות חברות נוספות כלי רכב תוך הצגת מצג כוזב. "אלבר והמעורבים מטעמה ביצעו גם עבירות הלבנת הון בכך שמכרו ללקוחות בישראל למעלה מ-950 כלי רכב מתוך כלי הרכב אותם ייבאו תמורת סך של למעלה מ-168 מיליון שקל, ובכך שרשמו בבעלותה של אלבר למעלה מ-540 כלי רכב ששווים עומד על למעלה מ-73 מיליון שקל. והכל בידיעה שמדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירות".

לפי כתב החשדות, "עבירות הלבנת הון נוספות נעשו על-פי כתב החשדות על-ידי חברת חיים לוי טרייד אין, בעליה ומנהלה, אשר בהתאם להסכם שיתוף פעולה שחתמו, אלבר רכשו ממנה למעלה מ-155 כלי רכב תמורת סך של למעלה מ-27 מיליון שקל ומכרו את כלי הרכב ללקוחות כסוכן, בידיעה שמדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירות".

גם עורכי הדין חשודים 

כתבי החשדות מייחסים לינון עמית ולעוה"ד ירון גולדמן וגיל אייזנברג, שייצגו את עמית בשלב חקירת הפרשה, עבירות של הדחה בחקירה, וקשירת קשר לביצוע עבירות. על-פי החשד, לאחר הפתיחה בחקירה, עמית קשר קשר עם עורכי דינו לנסות ולהכשיר, בדיעבד, את החוזה והמסמכים המזויפים, שהוגשו על-ידי אלבר למשרד התחבורה. לפי הנטען, "לשם כך, בסוף שנת 2015, נסעו עורכי הדין, בשליחותו של עמית, לארצות הברית, לנסות ולהדיח גורם מחברת אוטוניישן לתת עדות שקר ולפיה החוזה המזויף נחתם על-ידם".

בנוסף, גלובל אוטומקס בע"מ, שותפיה ומנהליה, חברת חיים לוי טרייד אין, דניאל לוי, חיים לוי וינון עמית שנכנס כשותף בחברת גלובל אוטומקס לאחר שסיים את תפקידו באלבר, חשודים בביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה ממשרד התחבורה, זיוף, הברחה של כלי רכב ועבירות הלבנת הון.

כתב החשדות מייחס לגלובל אוטומקס, שאחד השותפים בה היה גם אותו איש עסקים אמריקאי, מסכת עבירות דומה לזו שבוצעה על-ידי אלבר. בראשית שנת 2015 פעלו חברת גלובל אטומקס והמעורבים מטעמה להונות את משרד התחבורה ולקבל היתר ורישיונות ליבוא מקביל של כלי רכב לישראל על בסיס הסכמים מזויפים, העומדים לכאורה בדרישות הדין. המעורבים זייפו באמצעות איש העסקים האמריקאי הסכמים ומסמכים, הנחזים להיות מול תאגיד אמריקאי בשם ווסטבורי (WESTBURY), שהוא סוכן מורשה של יצרנית רכב. בפועל גלובל אוטומקס לא התקשרה כלל עם חברת ווסטבורי. גלובל אוטומקס הגישה את ההסכמים המזויפים וכן מסמכי תקינה מזויפים למשרד התחבורה וקיבלה על בסיסם במרמה, במהלך שנת 2015 היתר ורישיונות לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת ג'יפ.

על-פי החשד, לאחר שקיבלה את ההיתר והרישיונות, הבריחה חברת גלובל אוטומקס באמצעות שילוח ימי 58 כלי רכב מסוג ג'יפ ששווי עלותם אינו פחות מ-7.1 מיליון שקל. "גלובל אוטומקס רכשה את כלי הרכב מספקים שונים בארה"ב באמצעות חברות אמריקאיות בשליטת איש העסקים האמריקאי, וזאת במטרה להסתיר מיצרניות הרכב את העובדה שכלי הרכב נועדו ליצוא מחוץ לארה"ב. בנוסף, זויפו על-ידי איש העסקים האמריקאי לבקשת בעלי ומנהלי גלובל אוטומקס חשבוניות ספק ומסמכים נוספים הנחזים להיות מטעם חברת ווסטבורי, כתבי החשדות מייחסים לחברת גלובל אוטומקס ולמעורבים גם עבירות הלבנת הון ונסיבות מחמירות לביצוע העבירות".

התיק מטופל על-ידי עוה"ד יפעת גדנקן, הילה מנשה ומג'ד הדהוד מפרקליטות מיסוי וכלכלה. החקירה בוצעה על-ידי חקירות מכס ומע"מ חיפה ברשות המסים ויחידת חקירות ימ"ר חוף במשטרה. את אלבר מייצג עו"ד אילן סופר, ועורכי הדין שרון כהנא (ראש מחלקת צווארון לבן במשרד AYR - עמר רייטר ז’אן שוכטוביץ ושות׳) ונתי שמחוני מייצגים את אלעזרא.

מדובר אלבר אבירם בלזר נמסר: "מזה כ-5 שנים ששמם של אלי ואורן אלעזרא שורבב לפרשיית היבוא המקביל, עליו החליט שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שהכריז כי ישבור את המונופול ובמסגרתו הצליחה אלבר להוזיל את מחירי מכוניות טיוטה בישראל בעשרות אלפי שקלים למכונית. כעת קיבלנו את האפשרות להציג את העובדות בשימוע ולשים קץ לשמועות, בכך שנראה את הראיות, החד-משמעיות, שיש בידינו המוכיחות שחור על גבי לבן, כי רב הנסתר על הגלוי בסיפור הזה וכי החברה ובעלי החברה נפלו קורבן להונאה ושמם שורבב לפרשה שהם לא חלק ממנה. מדובר במקרה מובהק של הרצחת וגם ירשת".

ממשרד עוה"ד איזנברג גולדמן נמסרה התגובה הבאה: "עורכי הדין, המייצגים את מנכ"ל אלבר לשעבר, מר ינון עמית, מזה זמן, מכחישים מכל וכל וכופרים בחשדות נגדם.
ייצוגו של מר עמית, כמו ייצוג כלל לקוחות המשרד הוותיק, נעשה ללא דופי, במסירות ובהתאם לחוק. כך נהגנו, כך תמיד ננהג. שרבוב שמינו לפרשה, כעו"ד מייצגים, נעשה על בסיס טעות יסודית ומשולל כל יסוד, כך גם החפזון לפרסמו בתקשורת. אנו משוכנעים שלא נפל רבב בהתנהלותנו ומאמינים שכשתוצג עמדתנו, יתפוגג החשד המיוחס לנו".

*** חזקת החפות: חברת אלבר, בכירי החברה שזומנו לשימוע ושאר החשודים בפרשה חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בעבירה בדין. טרם הוגש כתב אישום בעניינם, הם לא הורשעו בדבר, והם זכאים ליהנות מחזקת החפות.