רנו וניסאן יקצצו עלויות בהיקף של מיליארדי דולר

שתי החברות ציפו למכור 14 מיליון מכוניות בשנת 2022 • ואולם, כעת לאחר המשבר העולמי, היעד שנקבע קרוב יותר ל־10 מיליון מכוניות • "המצב הפך לבלתי אפשרי", מסר מקור מקורב לרנו

רנו / צילום: רג'י דוביגנאו, רויטרס
רנו / צילום: רג'י דוביגנאו, רויטרס

רנו וניסאן עומדות להודיע על קיצוצי עלויות בהיקף מיליארדי דולר, וניסאן תפחית את הייצור הנפרד שלה בעוד מיליון כלי רכב, כך מדווחים אנשים יודעי דבר.

המהלכים הללו ישלימו את היציאה מאסטרטגיית הצמיחה האגרסיבית שקידם המנכ"ל לשעבר של שתי החברות, קרלוס גון.

שתי החברות תכננו למכור כ-14 מיליון מכוניות בשנת 2022 - יעד שקבע גון, שרצה להקים יצרנית ענק עולמית עם נוכחות גדלה בכל שוק. כעת היעד קרוב יותר ל-10 מיליון מכוניות, לפי יודעי דבר. גם לפני מגיפת הקורונה, הבום בביקוש שהיצרניות צפו לא התממש, והוביל מפעלים שלהן לייצור חלקי. "המצב הפך לבלתי אפשרי", מסר מקור מקורב לרנו.

גון, לבנוני במקורו שגדל בברזיל ועבר לצרפת ואחר כך ליפן, דמות אגדית בתעשיית הרכב, מתנגד למאמצי רנו וניסאן להאשים אותו במצב הנוכחי. דוברת שלו אמרה שמנהלים ברנו ובניסאן תמכו בתוכניות הצמיחה שלו. "אי אפשר לראות בו אחראי למצב החברות שהוא אינו מנהל כבר שנה וחצי", היא אמרה. גון היה גם מי שיזם את הברית בין שתי החברות ב-1999.

תעשיית הרכב העולמית מאותגרת על ידי הקורונה, אך יש יצרניות במצב טוב יותר של היחלצות מהירידה בביקוש. טויוטה, שנמנעה מהוצאת עובדים לחל"ת בניגוד לניסאן, מסרה החודש שהיא צופה לחזור לשגרת עסקים בסוף שנת 2020.

רנו וניסאן צפויות לפרסם בימים הקרובים מידע על תוכניות הקיצוצים שלהן, ולעדכן לגבי תוכניות להידוק שיתוף הפעולה. רנו מחזיקה ב-43.4% מניסאן.

ניסאן מתכננת קיצוצי עלויות של עוד כ-3 מיליארד דולר בנוסף לתוכנית קיצוצים זהה שהוכרזה ביולי 2019 וכבר בוצעה ברובה, לפי המקורות יודעי הדבר. ניסאן כבר פיטרה כ-15,000 עובדים, וכעת מתוכננים פיטורים חדשים בכל מחלקה, מהנדסה עד תכנון אירועים.

התוכנית החדשה כוללת גם הפחתת ייצור במיליון כלי רכב מעבר לקיצוצים שהוכרזו בשנה שעברה, ויכולת הייצור השנתי של ניסאן תרד לכ-5.5 מיליון כלי רכב. נתון זה עדיין גבוה בהרבה מהביקוש הנוכחי בשוק העולמי מוכה הקורונה.

"תחת קרלוס גון, ניסאן דיברה על ייצור שנתי של שבעה, שמונה, תשעה או עשרה מיליון מכוניות בשנה. כל התקציבים שלה תוכננו למספרים הללו", אמר מקור מקורב לחברה.

בארה"ב, שבה הוצאו 10,000 עובדי ניסאן לחל"ת בסגר של הקורונה, לא צפויים קיצוצי ייצור גדולים, אך ניסאן מתכננת לסגור פס ייצור במפעל שלה בקנטון, מיסיסיפי, לפי אחד המקורות.

רנו מתכננת להפחית עלויות מבניות ב-2 מיליארד אירו לפחות, או 20%, בשלוש השנים הבאות.

היצרנית הצרפתית בודקת סגירת מפעלים, בעיתוי רגיש במיוחד מפני שהחברה מקבלת את חלק האחרון של הלוואה בסך 5 מיליארד אירו מהמדינה כדי לשרוד את משבר הקורונה. משרד הכלכלה הצרפתי מבקש מרנו להמשיך בפעילות מתקדמת מבחינה טכנולוגית בצרפת, ולפתח סוללות חשמל באירופה.