גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האג"ח הקונצרניות גונבות את ההצגה בוול סטריט

עם גיוסים של מאות מיליארדי דולרים בחודשים האחרונים, הנפקות איגרות החוב בעולם שוברות שיאים ומציעות למשקיעים תשואה גבוהה לפדיון ● במבט קדימה, אנו צפויים לראות עוד גיוסים משמעותיים, אבל בקצב יורד

מפעל בואינג ברנטון, וושינגטון / צילום: רויטרס Lindsey Wasson
מפעל בואינג ברנטון, וושינגטון / צילום: רויטרס Lindsey Wasson

בחודשים האחרונים גייסו חברות בארה"ב סכומי עתק בהנפקות של איגרות חוב. במרץ נשבר שיא הגיוסים באג"ח קונצרניות לחודש בודד, כשגויסו במהלך החודש 260 מיליארד דולר - 45% יותר מהשיא הקודם, שנקבע במאי 2016.

שיא רודף שיא, ולאחר מרץ הגיע אפריל, שהעמיד את הרף על סך גיוסים של לא פחות מ-285 מיליארד דולר. כדי לסבר את האוזן, הקצב של הנפקות השנה כבר מגיע לכדי 80% מסך ההנפקות בכל שנת 2019. מרבית החברות שגייסו בסבב הזה, הן חברות טובות - כאלה שמסווגות IG (דירוג השקעה).

הנפקות האג"ח של משרד האוצר בחודשיים האחרונים

עבורנו כמשקיעות וכמשקיעים זה מצוין. בהגדרה, כשחברות מתחרות ביניהן על הכסף שלנו, נוצרות הזדמנויות, וכשהתחרות מלובה על ידי פאניקה בשווקים, הריביות המוצעות נעשות אטרקטיביות ביותר.

הקיפאון הכלכלי העולמי בעקבות מגפת הקורונה יצר אצל החברות צורך בנזילות מיידית, שתמורתה היו מוכנות החברות לשלם פרמיות משמעותיות. וכך, במרץ ובמרבית אפריל המציאות הזו יכלה להיות מתורגמת לרווחי הון לא מבוטלים עבור משקיעים שקנו בהנפקה ומכרו יום-יומיים לאחריה. גם משקיעים לטווח ארוך שיפרו את המצב ביחס לסביבת ההשקעות מלפני הקורונה, בזכות התשואה הגבוהה לפדיון שהייתה גלומה בהנפקות האלה.

חברות התעופה נאלצו לשלם ריביות גבוהות

אמנם כולנו קראנו שהריבית הממשלתית בארה"ב ירדה, אבל העלייה בתפיסת הסיכון של הציבור תורגמה לכך שבתגובה הראשונית, באיגרות חוב קונצרניות עלו התשואות. במילים אחרות, המרווח בין תשואה על האג"ח הממשלתיות ביחס לתשואה על אג"ח חברות קפץ בעקבות חששות הציבור ויצר מציאות שבה גם חברות ענקיות, יציבות ובעלות תזרים חיובי, מנפיקות אג"ח עם תשואה אטרקטיבית.

התהליך שעבר שוק החוב בחודש וחצי האחרונים, הותיר גם את ותיקי הסוחרים משתאים. בתחילת המשבר ועד סוף למרץ הגיעו הנפקות האג"ח ל"קצפת" של החברות החזקות בשוק. ככל שחששות המשקיעים מהמשך הנפילות בשווקים נרגעו, הרבה בגלל שהבנקים המרכזיים הזרימו נזילות, גדל היקף החוב שגויס גם על ידי חברות בדירוגים נמוכים יותר.

השונות בתשואה לפדיון, ובמחיר ההון שחברות נדרשות לשלם, מרשימה מאוד, גם אם היא לא מפתיעה. בולטות ביותר היו חברות התיירות והתעופה, שנאלצו לשלם ריביות גבוהות, בתקווה לקבל תזרים שיאפשר להן לצלוח את התקופה.

כך למשל, מבין החברות המדורגות BBB אפשר היה למצוא את קרניבל קרוז, שגייסה בתחילת אפריל לא פחות מ-4 מיליארד דולר בסדרת אג"ח לשלוש שנים ובקופון של 11.5%; דלתא איירליינס, שבתמורה לביטחונות גייסה חוב בריבית של 7%; וחברת בואינג, שיצאה בגיוס עצום של 25 מיליארד דולר ובריביות שבעבר נחשבו לדמיוניות בחברה זו.

לעומת זאת, בקיצון השני של קבוצת BBB, ניתן למצוא את ברודקום, שגייסה בשבוע שעבר אג"ח קצרות בקופון של 2.25%. קרוב ל-30 חברות בדירוג הזה גייסו בין סוף מרץ לתחילת מאי כמעט כל אחת בקופון אחר, ביטחונות שונים, וזמן לפדיון בין שנתיים ל-10 שנים.

כ-20 חברות בדירוג A גייסו חוב - ורובן באו לשוק בתחילת התקופה, בין אמצע מרץ לאמצע אפריל. הראשונות לגייס נאלצו להציע קופון גבוה מ-4.4%, בעוד שבגיוסים המאוחרים יותר הקופון ירד אל מתחת ל-2.5%.

סבבי הגיוס הראשונים היו כה מפצים, עד שהמשקיעים ברי-המזל שזכו להשיג סחורה בהנפקות האטרקטיביות, רואים נכון להיום רווחי הון של 15% ואף יותר מכך. אם לסכם, השינוי בשוק היה מהיר וחד. חברות שהזדרזו והגיעו לשוק מוקדם שילמו מחיר כבד, בעוד שמשקיעים שהזדרזו והגיעו לשוק מוקדם - רשמו רווחי הון מרשימים. 

הנפקות אגח קונצרניות בולטות בארהב

הזווית הישראלית: אג"ח ל-100 שנה

גם בחזית של אג"ח מדינה, ראינו כמה הזדמנויות חריגות בחודשיים האחרונים. מדינת ישראל גייסה בתקופה זו חוב בשווקים הגלובליים כדי לממן את הגידול בהוצאות הצפויות סביב המשבר.

בסך הכל, בששת השבועות האחרונים גייס האוצר כ-10 מיליארד דולר בשווקים הבינלאומיים. הנפקה שעוררה עניין רב הייתה ההנפקה ל-100 שנים. בכך הצטרפה ישראל למועדון המצומצם של מדינות עם חוב ארוך כל כך. הריבית המובטחת באג"ח אלה עומדת על 4.5% (ומחיר האג"ח כיום הוא 117 דולר).

בסבב הגיוס האחרון, גייס האוצר סכום של 5 מיליארד דולר בסדרת אג"ח אחת ל-40 שנה. התשואה שבה הונפקה איגרת החוב ל-40 שנה הייתה 3.8%. לשם השוואה, התשואה שבה נסחרות האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-30 שנה היא 1.4%.

הגיוס של האוצר הוא דוגמה מעולה לרווחי ההון שקטפו המשקיעים. כבר למחרת ההנפקה, נסחרה הסדרה במחיר של 106 דולר. כלומר, התשואה לפדיון ירדה מ-3.8% בהנפקה לכ-3.5% למחרת. סוחרים זריזים הרוויחו - ומדינת ישראל הפסידה.

המשמעות של השינוי במחיר בתוך יום היא שאילו היה האוצר מנפיק בתשואה של 3.5%, הוא היה חוסך כ-600 מיליון דולר לקופת המדינה לאורך 40 שנה. למעשה, המשמעות של 0.1% נקודות ריבית על גיוס של 5 מיליארד דולר לתקופה כזו, היא חסכון בעלות מימון של 200 מיליון דולר.

האם היד עוד נטויה? לאור צורכי הנזילות הגדולים, והקלות היחסית שבה הנפיק משרד האוצר, דווח לפני שבועיים כי מדינת ישראל הגישה תשקיף מדף להנפקות בהיקף של 15 מיליארד דולר נוספים. השאלה שנותרה פתוחה היא כמה זמן יישאר התשקיף על המדף, ומה יהיו הריביות בהנפקות הבאות.

בשורה התחתונה: שוק האג"ח הגלובלי הוא הזירה הפיננסית הגדולה בעולם, ואפשר למצוא בו הכל. אבל שינויים דרמטיים בהיקפים שראינו בששת השבועות האחרונים, הם חריגים גם בשוק הזה.

בהסתכלות קדימה על השוק, הציפייה היא שנמשיך לראות גיוסים משמעותיים, אבל בקצב יורד. צורכי המימון של עסקים רבים, כולל עסקים טובים מאוד, הם גבוהים. התובנה כי הבנקים המרכזיים צפויים להיות בררנים יותר ממה שנדמה היה במהלך אפריל, עשויה לפתוח קצת את המרווחים, שכרגע נראה כי נסגרו מהר מדי.

המשמעות היא שלמרות הריבית הממשלתית האפסית, מי שמוכן לקחת את סיכוני המטבע או מעריך שהחשיפה הדולרית ממתנת את הסיכון בהשקעה, יוכל למצוא איגרות חוב מעניינות בשוק הקונצרני הגלובלי. 

הכותבים הם מנהל השקעות חו"ל ב-IBI תיקי השקעות ויו"ר IBI קרנות נאמנות. IBI בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות. לחברה ו/או לחברות הקשורות לה עשויות להיות החזקה ישירה/עקיפה במניות ובחברות המוזכרות בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ או שיווק המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי