גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת העלמת המס של חברת שלמה Sixt: תשלם כופר של 400-500 אלף שקל

קבוצת הרכב הגיעה להסדר עם רשות המסים, שלפיו התיק הפלילי בגין גביית יתר מלקוחות ייסגר בתשלום כופר, ללא העמדה לדין פלילי ● במקביל אושרה הפשרה בייצוגית שהוגשה בפרשה, ולפיה הקבוצה תעניק ימי השכרת רכבים בעלות של כ-38 מיליון שקל בחינם ללקוחות הליסינג

יו"ר שלמה החזקות, אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן
יו"ר שלמה החזקות, אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן

תשלום כופר בסך 400-500 אלף שקל ללא אישום פלילי והטבה בשווי 38 מיליון שקל ללקוחות - כך סוגרת קבוצת הרכב שלמה Sixt את חקירת הענק בפרשת העלמות המס לכאורה שיוחסו לה, ואת הייצוגית שהוגשה נגדה בגין גביית כספים ביתר ושלא כדין לכאורה מלקוחות הליסינג - כך נודע ל"גלובס".

במסגרת הסדר פשרה שנחתם בתביעה הייצוגית שהוגשה נגד החברות מהקבוצה בגין גביית כספים מלקוחות שלא כדין, ואשר אושר השבוע בבית המשפט המחוזי בתל-אביב סוכם כי קבוצת הרכב שלמה Sixt תעניק ימי השכרת רכבים בעלות של כ-38 מיליון שקל בחינם ללקוחות שירותי הליסינג של "שלמה רכב", "שלמה ניהול ציים" ו"ש. שלמה פסגה", בין השנים 2008 עד 2011 (למעט לקוחות ששכרו רכבים בחו"ל). על-פי ההסדר קבוצת שלמה תקים צי חדש של רכבים, במספר מוקדים בארץ, שכל ייעודו לספק את ההטבה ללקוחות שנפגעו.

בגין אותן עובדות שהובילו לתביעה הייצוגית התנהלה בשנים האחרונות גם חקירה של רשות המסים נגד הקבוצה בחשד להעלמות מס, אשר במסגרתה נחקרו בכירי הקבוצה. על-פי התגובה הרשמית של רשות המסים, החקירה הסתיימה לאחרונה והתיק הועבר למחלקה המשפטית ל"בחינת המשך הטיפול בו ". אולם ל"גלובס" נודע כי הקבוצה הגיעה להסדר כופר עם רשות המסים שלפיו התיק הפלילי ייסגר בתשלום כופר בהיקף 400-500 אלף שקל, וללא העמדה לדין פלילי.

החברה, שהינה חברה ציבורית, טרם דיווחה על הסדר הכופר בדיווח מיידי, כיוון שהסדר הכופר טרם נחתם סופית והמסמכים הרלוונטיים מרשות המסים באשר לסגירת התיק הפלילי אינם בידיה. ל"גלובס" נודע כי הליך הכופר טרם הושלם, ובכדי להשלים את ההליך על החברה לעמוד בתשלום המס הנובע מהתיק, ובתשלום הכופר. רק לאחר העברת התשלומים המלאים לרשות המסים, תינתן החלטת הכופר החתומה לחברה. ככל הידוע, הליכים אלה יושלמו בקרוב.

פער תיווך בגין ביטוח חובה

בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד רנן גרשט ממשרד עורכי הדין נאור-גרשט, נטען כי חברות מהקבוצה גבו מלקוחות פער תיווך של מאות שקלים בגין ביטוח רכב חובה, תוך שהן מטעות את הלקוחות לחשוב שהן גובות "החזר הוצאות ביטוח". המבטחת בכל המקרים הללו הייתה חברת "שלמה ביטוח" מקבוצת שלמה Sixt . הטענות בייצוגית נגד הקבוצה הובילו להתעניינות גם מצד רשות המסים, ובעקבות התביעה נפתחה חקירה פלילית משמעותית נגד הקבוצה בחשד להעלמת מס בהיקפים גבוהים.

בינואר 2016 חשף "גלובס" את בקשת רשות המסים לקבל פרטים מהתיק לצורך החקירה הסמויה שהתנהלה, וכשבוע לאחר החשיפה ב"גלובס" הפכה החקירה לגלויה. בתחילת פברואר 2016 הגיעו חוקרי רשות המסים למשרדי קבוצת "שלמה", החרימו מסמכים וזימנו בכירים לחקירה. בין הבכירים שנחקרו היו יו"ר שלמה החזקות, אסי שמלצר, בנו הבכור של מייסד הקבוצה המנוח, שלמה שמלצר; מנכ"ל החברה, אייל גור; סמנכ"ל הכספים, אייל בן-יוסף; גם מנכ"ל סונול, ניר גלילי, שהיה בעבר מנכ"ל חברת שלמה החזקות, נחקר בפרשה, וכן צבי ליבושר ששימש כמנכ"ל שלמה ביטוח.

כפי שנחשף ב"גלובס" חקירת רשות המסים הסתיימה כבר ב-2016, אך התיק הוחזר על-ידי המחלקה המשפטית להשלמות חקירה ולאחרונה הועבר סופית לטיפול המחלקה המשפטית, ולהכרעה בו. ההכרעה המסתמנת הנה הסדר הכופר שנחשף פה לראשונה.

החשד שעמד בלב החקירה הוא כי חברות מקבוצת שלמה, בהתקשרותן עם חברת הביטוח שלמה ביטוח - אשר אף היא בבעלות הקבוצה - לעניין הנפקת פוליסת ביטוח חובה, שילמו סכומים הנמוכים במאות שקלים מהסכום שאותו גבו החברות מלקוחותיהן בגין ביטוח החובה, כהחזר הוצאות עבור כלי רכב מוחכר. זאת, תוך הצגת מצגים מטעים, וביניהם הצגת פוליסות ביטוח אשר מסופקות ללקוחותיהן, ואשר מציגות סכומים שונים מסכום התשלום ששולם לחברה.

כך, על-פי החשד, החברות גבו תשלומים מלקוחותיהן בגין הוצאות ביטוח החובה, בעוד חלק מאותם כספים לא הועברו לחברת הביטוח אשר בשליטת הקבוצה, ואינם מהווים תשלום עבור הביטוח. בנוסף, על-פי החשד, סכום זה לא דווח כהכנסה חייבת במע"מ כחוק, כפי שעלה מחשבוניות המס שהוצאו בגין חיוב הליסינג. בפירוט החשבונית ציינה החברה כי ההכנסה האמורה איננה חייבת במע"מ.

סכום עודף של כ-126 מיליון שקל

במקביל לחקירה הפלילית החלה להתברר התביעה הייצוגית שהציתה את הסאגה. את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית הגישה חברת "פולר מערכות אנרגיה" - שרכשה מקבוצת שלמה Sixt שירותי ליסינג תפעולי לטובת עובדיה, וגילתה בדיעבד, כפי שנטען בבקשה הייצוגית, כי נגבה ממנה פער תיווך נסתר של כ-450 שקל מתוך דמי ביטוח של כ-1,700 שקל לכל מכונית. על-פי הנטען בבקשה הייצוגית, "קבוצת שלמה העמיסה הוצאות מלאכותיות על לקוחותיה, ובשיטה קלוקלת זו התעשרה על חשבון לקוחותיה בסכום הנאמד בעשרות מיליוני שקלים בשנה".

בראשית הדרך המשפטית ביקשה קבוצת שלמה לדחות את הגשת תגובתה לבקשה הייצוגית, על רקע החקירה. החברה טענה, באמצעות עורכי הדין פנחס רובין ממשרד גורניצקי, כי לא ניתן לערוך את הבירורים הנדרשים לצורך התגובה בשעה שנושאי המשרה הרלוונטיים נתונים תחת חקירה. אולם, בהמשך, משהודיעה רשות המסים כי הוסרו המגבלות על הגשת התגובה על-ידי החברות הנתבעות מקבוצת שלמה ואין חשש לשיבוש הליכי חקירה, הוחלט על המשך בירור הבקשה הייצוגית.

בהמשך, לאחר הליך גישור בפני השופטת (בדימוס) הילה גרסטל, ובטרם הוגשה תגובה מטעם קבוצת שלמה לבקשה הייצוגית, הוגש לבית המשפט הסדר פשרה שסוכם בין הצדדים, ובהמשך (לאחר התנגדויות שונות להסדר המקורי) הוגש הסדר מתוקן ומשופר.

מדובר בהישג משמעותי עבור לקוחות הקבוצה בתקופה הרלוונטית, שמהם נגבו כספים ביתר. בבקשת אישור הייצוגית נטען כי הפער בין הסכום ששילמו החברות בקבוצת שלמה על פרמיית ביטוח החובה ובין הסכום שגבו מהלקוחות כהחזר ההוצאות על ביטוח - עמד על סך של 449 שקל לרכב. לפי חוות-דעת מומחה שצורפה לתביעה, בשנים 2008-2011 נגבה מלקוחות הליסינג התפעולי סכום עודף כולל של כ-126 מיליון שקל. על-פי ההסדר שאושר בפסק הדין, שווי ההטבה שקבוצת שלמה Sixt תעביר חושב לפי 103 כלי רכב כפול שש שנים, כפול 365 ימים בשנה, והוכפל ב-167.5 שקל (מחיר מחירון הליסינג בנובמבר 2017).

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת צילה צפת, ציינה בפסק הדין כי "הסדר פשרה שמכוחו חברי הקבוצה זוכים להטבה אשר סכומה המקסימלי שווה, על-פי התחשיב שערכה הבודקת, לשיעור הנופל בטווח שבין 42% ל-55% מנזקי הקבוצה, אילו התקבלה התביעה במלואה - הוא סביר".

שכר-טרחה וגמול של 5.5 מיליון שקל

עורכי הדין שהגישו את התביעה הייצוגית, עו"ד רנן גרשט, עו"ד שירן גורפיין ועו"ד טלי שלו ממשרד נאור-גרשט ועו"ד שגיא בינתאי, גרפו שכר-טרחה משמעותי בגין ההישג, וכן גמול לתובע, בהיקף של כ-5.5 מיליון שקל. במסגרת ההסדר המליצו הצדדים על גמול בסך של 100 אלף שקל לחברה התובעת, בתוספת מע"מ, ושכר טרחת באי-כוחה בסך של 4.6 מיליון שקל, בצירוף מע"מ (2.3 מיליון שקל לכל אחד משני המשרדים המייצגים בתביעה). שיעור שכר-הטרחה המומלץ עומד על כ-12.1% משווי ההטבה המקסימלי. בית המשפט קבע מתווה שלפיו 76% משכר-הטרחה ישולם תוך 30 יום, והיתרה תלויה במימוש ההטבה בשש השנים הבאות.

בזמן כתיבת פסק הדין, פרצה מגפת הקורונה ועמה המשבר הכלכלי - והשופטת התייחסה גם לכך, וקבעה, בין היתר, כי בעקבות ביקוש רב לרכבים להשכרה בתקופת הקורונה, בכפוף לביקוש וזמינות ניתן יהיה להגדיל בחצי שנה הקרובה את מספר הרכבים עד ל- 150 רכבים שיעמדו לרשות חברי הקבוצה לצורך מימוש ההטבה.

עוד כתבה השופט, כי "ככל שהמשבר הכלכלי בעקבות מגפת הקורונה יגרום לכך שיירד הביקוש, ניתן שיקול-דעת לבודקת להאריך את התקופה המימוש בכפוף להתאמות של צי הרכב עד לשש וחצי שנים". 

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם