יו"ר חברת החשמל: "נדרוש מתמר להוזיל את הגז ב-35% לפחות"

לאחר הבהרת פומפאו כי ארה"ב לא רואה בעין יפה פעילות סינית בישראל, יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל מצהיר כי החברה לא תמנע מרוכשים סיניים להשתתף בקבוצה שתרכוש תחנת כוח

יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל אינו רואה מניעה שחברה סינית תהיה שותפה ברכישת תחנות הכוח של חברת החשמל. ההודעה באה מספר ימים לאחר שמזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו הגיע לישראל כדי להבהיר לישראל כי ממשל טראמפ אינו רואה בעין יפה את פעילותן של חברות סיניות בארץ ועל פי פרסומים הביא כדוגמה את מכרז מתקן ההתפלה שורק 2, שתוצאותיו פורסמו ביום ג’ ועולה מהן כי הצ’יסון ווטר הסינית הפסידה בו.

לאחר התפתחויות אלה הופך המכרז הענקי שפרסמה חברת החשמל למכירת תחנות הכוח שלה ברמת חובב לסוגיה העיקרית הבאה שבה תיבחן המדיניות כלפי חברות מסין.

אחת המתמודדות שנותרו במכרז היא צ’יינה הרבור, שזכתה בשנה שעברה יחד עם שותפיה הישראליים רפק ומבטח שמיר של איש העסקים מאיר שמיר במכרז דומה (אך קטן ב-50% בהיקפו) שפרסמה חברת החשמל למכירת תחנת הכוח באלון תבור. השותפים זכו לאחר שהציעו עבור התחנה סכום שיא של 1.87 מיליארד שקל, כפול מהשווי שלה בספרים.

מלבד הקבוצה הסינית-ישראלית מתמודדות במכרז על תחנות הכוח ברמת חובב (שהיקפו 3-2 מיליארד שקל) עוד ארבע קבוצות ישראליות (ובהן שיכון ובינוי ואדלטק, קרן תשתיות ישראל ואלייד, OPC שבשליטת עידן עופר וקרן נוי ואלון הריבוע הכחול עם טרנה היוונית).

"בין הקבוצות שהגישו (הצעות למכרז) אין קבוצה שיש בה שליטה סינית", אומר רון-טל. "יש קבוצה אחת שהיא הקבוצה שהייתה באלון תבור, שבה יש לסינים 33% והם לא יכולים לשלוט בחברה ואין להם זכות וטו. זה עומד בכל הכללים של משרד הביטחון ואנחנו לא רואים עם זה בעיה. למרות משבר הקורונה לא דחינו את המכרז ואני מעריך שההצעות שיוגשו יהיו מאוד אגרסיביות".

900 מיליון שקל חיסכון

המחיר הגבוה שחברת החשמל קיבלה על התחנה באלון תבור איפשר לצרכני החשמל ליהנות מהוזלה בתעריף החשמל בכ-900 מיליון שקל - ההפרש שבין המחיר של התחנה בספרים לבין המחיר שהסכימו הסינים והישראלים לשלם. רון-טל מבטיח שזה יהיה המקרה גם ברמת חובב אם ההצעה הזוכה תהיה גבוהה מהשווי של התחנות בספרים).

כיצד צפוי משבר הקורונה להשפיע על תעריף החשמל?
"המשבר לא אמור להשפיע על התעריף, אבל תהליכים אחרים אמורים להמשיך ולהוריד אותו בשנה הבאה. התהליך הכי משמעותי הוא במסגרת החובה שלנו לציבור להוריד את מחיר הגז. חברת החשמל הצליחה לצמצם השנה את היקף הגז שהיא מחויבת לרכוש ממאגר תמר במחיר גבוה ושנוי במחלוקת של 6.4 דולר ליחידת חום. הצמצום אפשר לחברה לרכוש כ-60% מכמות הגז שהיא זקוקה לה ממאגר לוויתן במחיר של 4.79 דולר".

רון-טל מעריך כי החיסכון הכספי הכולל מרכישת הגז מלוויתן היה צפוי להגיע ל-210 מיליון דולר, אלא שאז נוצרה לחברה הזדמנות עסקית טובה יותר. מחירי הגט"ן, או הגז הנוזלי (LNG) בעולם, התרסקו כתוצאה מהירידה העולמית בביקושים לגז, וחברת החשמל רכשה עד היום תשעה מטענים כאלה במחיר ממוצע של כ-3 דולר. בנוסף החברה קרובה לחתום עם שותפי המיעוט בתמר על הסכם חדש לרכישת גז מהמאגר במחיר שיבטא הנחה נוספת של מעל 50 מיליון דולר.

"החיסכון הכולל שלנו ביחס למחיר של הסכם תמר יכול להגיע למיליארד שקל ורק מזה התעריף ב-2021 יכול לרדת בסדר גודל של 3 או 4 אחוז", אומר רון-טל. "במקביל התחלנו בהכנות למכרז לרכישת הגז מ-2021 ונתחיל בימים הקרובים במו"מ עם שותפות תמר לפתיחת המחיר בהסכם מ-2012".

פרסמנו ב"גלובס" שתדרשו הנחה של יותר מ־25%.
"נדרוש מתמר להוריד את מחיר הגז בלא פחות מ-35%. ההסכם נותן לנו שתי תחנות פתיחת מחיר. אחת ב-2021 והשנייה ב-2023".

חברת החשמל גייסה השבוע מיליארד שקל בהנפקה לגופים מוסדיים בריביות של 0.89% (לחוב שקלי) ו-0.75% (לחוב צמוד מדד). "הקדמנו גיוס מתוכנן של סוף השנה לעכשיו כדי לחזק את כריות המזומנים שלנו בנסיבות הקורונה. לאור הריביות הנמוכות גייסנו את כל הסכום כבר בשלב המוסדי ואם נקבל הצעות טובות יותר בשלב הציבורי נקטין את הכמות שנרכוש מהמוסדי. יש לנו כרית ביטחון קבועה של 3 מיליארד שקל ועכשיו עם הגיוס אנחנו על כרית ביטחון מאוד חזקה".

כי אתם מעריכים שתספגו הפסדים במהלך המשבר?
"כי הקדמנו תשלומים לספקים ובמקביל אנחנו נותנים לעסקים קטנים דחייה של עד 60 יום בתשלום חשבונות ואנחנו מוותרים על ריביות".

עוקבים אחרי השותפות

בכמה ירדה צריכת החשמל?
פחות מ-10% בממוצע. היקף הגבייה שלנו נשמר עם כל ההקלות".

מה דעתך על מה שקורה לקבוצת דלק בהקשר של החזקותיה במאגרי הגז - האם נוצרה כאן הזדמנות למדינה להיכנס כשותפה?
"כלקוחות מרכזיים של תמר ולוויתן אנחנו עוקבים באופן שוטף ומנתחים את מצבן של השותפות במאגרים. כל ההחלטות כולל זו לגבי השאלה שעליה רמזת יתקבלו בתיאום עם משרד האנרגיה. אנחנו מעדיפים שהעסקים ימשיכו להתנהל כפי שהם מנוהלים כיום, אבל מצד שני אנחנו לא יכולים להתעלם מכך שמדובר במשאב אסטרטגי. אנחנו חושבים שצריך להבטיח שלא יהיו קונים שיכולים לסכן את הביטחון האנרגטי של ישראל. כרגע אנחנו לא מזהים סיכון כזה.

בעבר טענת שחברת החשמל צריכה להיכנס לבעלות במאגרים.
"זה לא מתאפשר כיום. אני חושב שיש בזה הרבה היגיון מבחינה אסטרטגית. בתחום אחד של הגז הנוזלי ייתכן שנהיה ספקים. אם גופים אחרים במשק ירצו לרכוש גט"ן במחיר מוזל מי שימכור להם את זה - תהיה חברת החשמל".