גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבשלום קור נלחם על השפה העברית בכל החזיתות. וזה עוד לפני אלפי המסרונים שהוא מקבל מאיתנו

ד"ר אבשלום קור בשיחה אישית ומקצועית על השורשים שמהם צמח, על הסיבה שלא הצטרף לאקדמיה ללשון עברית, ועל 1,825 מסרונים שהוא מקבל בשנה בנושא השפה העברית ● אוצר מילים, פרויקט מיוחד 

ד"ר אבשלום קור / צילום: איל יצהר
ד"ר אבשלום קור / צילום: איל יצהר

אני: אוהב את מה שאני עושה, כל זה במקביל לעובדה ששליחותי בעולם היא הילדים. סבלני לאחרים ורוצה שאנשים ישמחו.

אוצר מילים: 100 ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם בעברית

משפחה: אני קרוי על שמם של שני הסבים שלי, אברהם ושלום. סבא מצד אבא היה אחד מכ-200 יהודים שעלו בלהבות בבית הכנסת הגדול של ריגה תוך כדי תפילה במהלך מלחמת העולם השנייה. סבתא מרים, שאחותי קרויה על שמה, הייתה פעילה ציונית ועשתה מגבית למען בית"ר, בין היתר להקמתו של בית ז’בוטינסקי בתל אביב. כשהגרמנים אספו יהודים להוצאה להורג ביער, שם הם נרצחו, אבא הלביש את אחיו הצעיר במעיל ארוך כדי שייראה מבוגר יותר, וכך ניצלו. הוא הופרד מאחיו במחנה הריכוז והצליח להימלט יום לפני קעקוע המספר והתחבא עם חבר עד סוף המלחמה. אחיו נאסף על-ידי קצין יהודי אמריקאי בכיר ונלקח לארה"ב.

אבא, שלמה קור, היה בית"רי בנפשו. כילד קטן הוא נבחר לדקלם שיר באוזני ז’בוטינסקי, כשהגיע לבקר בריגה, וז’בוטינסקי נתן לו נשיקה במצח. הוא היה מראשי שארית הפליטה של התנועה על אדמת גרמניה, ומונה לאחראי על הבאת היהודים למולדת. אמא, שרה, אישה חכמה, שממנה קיבלתי את הכישרון לשפות, הייתה אחת מהם. היא נולדה בצ’כיה, שרדה את אושוויץ עם סבתא ואחותה הגדולה, והגיעה לגרמניה כדי לעלות לישראל. אבא ראה אותה בוכה בפתח מפקדת בית"ר ושאל, "מה קרה?". כשענתה שקבעה עם אמא שלה לחגוג את ליל הסדר והיא מאחרת, ענה לה, "יש לך אמא ואת בוכה?", ומאז היא לא הפסיקה לצחוק.

דרכיהם של הוריי הצטלבו שוב בארץ, הם התחתנו והולידו שלושה ילדים. אבא עבד כמורה לעברית ובמשרד הביטחון, עד שגילו שהוא בית"רי ודרשו ממנו להצטרף למפא"י. הוא סירב ומונה על-ידי עזריאל קרליבך למנהל מחלקת המודעות של "מעריב", שהיה אז העיתון המוביל. לימים, היה המשנה ליו"ר רשות השידור.

ילדות: תל אביב, רחוב ארנון, לא רחוק מהמורה שלי לכינור, אחת ממייסדות הפילהרמונית הישראלית, שאצלה למדתי מגיל חמש. ניגנתי כינור עד גיל 18 ובמקביל למדתי פסנתר אצל סבתא של רועי פולקמן ובקונסרבטוריון. אחרי שזכיתי בתחרות הציור של ילדי תל אביב, הוזמנתי על-ידי מוטי עומר להצטרף לחוגי המוזיאון. ההורים לקחו אותי לכל הופעה שהייתה בהיכל התרבות, בשישי הלכנו לבית כנסת, שם התאהבתי בסידור, ובשבתות היינו נוסעים לראות משחקים של בית"ר תל אביב. למדתי לטינית וצרפתית בעירוני ה’, הייתי כתב ב"מעריב לנוער" מגיל 13, ובזכותו של אבא, שהכריח אותי לכתוב כל שבוע, אני כותב כמו שאני נושם. כשחברים שאלו אותי מה אני רוצה להיות, הייתי אומר, "אני רוצה להיות אבא".

לימודים: התגייסתי במסגרת העתודה וסיימתי בהצטיינות יתרה תואר ראשון בלשון עברית ובלשנות שמית. פרופ’ אהרון דותן, מורי הדגול, רצה שאמשיך במסלול ישיר לדוקטורט בלי ללכת לצבא, לא הסכמתי ונשלחתי למפקדת גייסות השריון. המשכתי לתואר שני בלשון עברית, הייתי אסיסטנט בשיעורי היסוד באוניברסיטת תל אביב והתחלתי לעבוד ככתב ועורך חדשות בגל"צ. עד מהרה הייתי עורך משדרי חדשות ולא יכולתי לשער שאהפוך להיות אבשלום קור.

מגן העברית: כשעזבנו את העברית איבדנו את אדמתנו, ורק כשהיא חזרה, זכינו בה מחדש, הכול קודם להרצל. אני חייב להיאבק למען העברית כי היא טעם החיים של העם שלנו, והמלחמה היא יומיומית ובכל החזיתות.

בגיל 64 טסתי לראשונה לארה"ב, כדי לדבר עם מורים לעברית בצפון אמריקה. כשראיתי שם את הילדים היהודים מדברים רק אנגלית, חליתי. אשתי אמרה לי, "אסור לך לראות דברים כאלה, הם מזיקים לבריאותך". על המצבה של אבא שלי חרוט סמל האצ"ל וכתוב "ציוני נלהב". גם אני כזה.

אני זוכר שביום שבו נולד נכדנו אליהו, עברתי על התשדירים בגל"צ כמו שאני עושה כבר שנים רבות. נפל לידיי תשדיר חברת החשמל, שבו שקע ותקע משוחחים ביניהם ואומרים אפליקציה. תיקנתי, יישומון - אפליקציה. התקשרו מחברת החשמל למפקד גל"צ, ירון דקל, ואמרו שלא ישנו דבר, וגל"צ לא תיכלל במסע הפרסום. דקל בא אליי ואמר, "תראה מה אתה עושה". הרמתי טלפון ליפתח רון-טל יו"ר חברת החשמל, ושאלתי, "מה יש לכם נגד העברית?". הוא מיד הבין את כוונתי והיום שקע ותקע אומרים רק יישומון.

זהבה: אשתי הראשונה, אם ששת ילדיי וסבתא ל-24 נכדיי. כל אחד מהילדים קיבל כיוון אחר. מוריה היא אשת תקשורת ומולדת היא מדריכת טיולים. אם היינו קוראים לה פיזיקה, היא בטח הייתה מדענית במכון ויצמן.

נאווה קור בודק: אשתי. הייתה עורכת ומפיקה בערוץ הראשון, ועורכת מוזיקה ב"קול ישראל". אנחנו גרים בהרצליה. יש לי רק מילים טובות לומר על שתיהן, שהרי בלי השותפות אי אפשר לעשות דבר בחיים האלה.

שליחות: הקב"ה ייעד אותי לעשות תפקיד בעולם. הטלפון שלי גלוי וכל יום אני עונה לפחות על חמישה מסרונים לאנשים אלמונים, ששואלים אותי שאלות, שאת חלקן אני מברר באקדמיה ללשון עברית. אני לא עו"ד או רופא שגובה תשלום עבור שירותיי אלה.

יש לי 12 הרצאות שונות, אחת מהן על שמות משפחה של היושבים בקהל, שאותם אני מקבל מראש ממארגני האירוע, ואני מספר את תולדותיהם. עכשיו אני עוזר בהר הרצל. קוראים שם את שמות החללים שנפלו באותו היום ומשתדלים לדייק בהגיית שמות משפחתם. יש לי גם הרצאה על הדמויות שמודפסות על שטרות הכסף, והרצאות סמוך לחגי ישראל. בנוסף, אני מנחה אירועים, חידונים ופסטיבלים.

ראש ממשלה חליפי: לפני השבעת הממשלה התקשר אליי צחי ברוורמן, מזכיר הממשלה, ושאל אותי אם אומרים ראש ממשלה חליפי או חלופי. עניתי לו שאומנם לא הצטרפתי לאקדמיה, כי אין לה שם עברי, אבל אני אוהב ומעריך את אנשיה ואת נשיאה, והיא הסמכות העליונה ושם נקבע שיש לומר "חליפי" וכך יהיה. ביום ההצבעה התקשרה אליי מזכירת הכנסת ואמרה שבחוק נכתב "חלופי" וכדי לשנות זאת היה צורך בשלוש קריאות. הזכרתי לה שזה כבר נעשה כשנחקק חוק הרשות למלחמה בסמים והיה צורך להוסיף את המילה "ישראלית".

חידון התנ"ך 2020: כמנחה החידון, כבר יותר מ-30 שנה אני פוגש את הנוער היהודי שמגיע להשתתף בו וכולם יודעים עד כמה החיבור בינינו חברי וחם. הפעם, בגלל הקורונה, כל אחד היה במדינתו ובביתו וכשהדרכתי אותם ביקשתי שיחייכו, ישמחו, יגידו משפט שלם, הכול באהבה. כשאמרתי "יהדות הגולה" זה נאמר בחיוך ולא בהתרסה. כששמעתי שמשפחת רודרמן נעלבה מהדברים, התקשרתי לשירה רודרמן, הסברתי לה את עמדתי, והיא התנצלה בפניי על המהומה שקמה. נפגעתי כי הם אחים שלי. שליחותי בעולם היא גם להביא לכאן את יהודי הגולה. צר לי שהמתמודדים השנה לא זכו לחוות את חוויית ארץ ישראל.

קורונה: לא הייתי בבידוד ולא נתקפתי בפחד. מה שצריך לקרות, "בידו אפקיד רוחי". שאלו אותי על שם עברי לקורונה ואמרתי, אגב כמו האקדמיה, שזו מגפה זרה של גויים ולכן אין צורך לכנות אותה בשם עברי.

אפליית חיילים בגלי צה"ל: לא הקדשתי לתחקיר על התחנה תשומת לב רבה, כיוון שמדובר על דברים שחלקם קרו בשנות ה-70 עד סוף שנות ה-80 ואינני נובר בעבר. גל"צ זה הבית שלי כבר 40 שנים, ואני לא מדבר נגד הבית שלי, כמו שאחרי שהחליטו שלא אנחה את חידון התנ"ך שנה אחת, חיזרו אחריי עיתונאים ואמרתי שלא אדבר על זה.

תפיסת עתיד: גם אחרי שיצאתי לגמלאות, אני זמין יומם ולילה לשדרנים, לעורכים, לתשדירי הפרסום. אני ממשיך לתת את קורס העברית למתגייסים, גם ממש בימים אלה, אמנם מרחוק, באמצעות מצלמה. אני עובד כל הזמן עם צעירים, שהם בגיל הנכדים שלי, ומוחי אינו משיג את העובדה המוזרה שאני כמעט בן 70. אני יודע שכשאעזוב את העולם הזה בעוד 50 שנה, עשיתי את שלי ואת מה שקיבלתי מהוריי, העברתי לנכדיי.

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי