השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "בקרוב נפרסם תוכנית ליציאה ממשבר הקורונה באמצעות השקעות בסביבה"

השרה להגנת הסביבה הצהירה הערב כי בקרוב יציג משרדה תוכנית "גרין ניו דיל" ישראלית, במטרה ליצר חוסן חברתי-כלכלי באמצעות השקעות בסביבה • "משבר הקורונה, בצד האתגרים שיצר, מהווה הזדמנות יוצאת דופן לקדם צמיחה כלכלית שתומכת בסביבה ובבריאות"

השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ
השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ

השרה להגנת הסביבה שהחלה את תפקידה לפני כשבוע, הצהירה הערב (ד') כי בקרוב יניח המשרד בהנהגתה תוכנית "גרין ניו דיל" ישראלית, שתהווה אסטרטגיית יציאה ממשבר הקורונה ויצירת חוסן חברתי-כלכלי באמצעות השקעות בסביבה. "הסביבה היא אחד המנועים המשמעותיים בתוכנית כלכלית ליציאה ממשבר קורונה", אמרה היום גמליאל, בהמשך לפרסום אסטרטגיית האיחוד האירופי ליציאה ממשבר הקורונה, שבה יש דגש מיוחד לתחום הסביבה כגורם שיאפשר צמיחה כלכלית. "בקרוב נפרסם תוכנית האצה לסביבה ליציאה ממשבר הקורונה, במטרה לשפר את החוסן הכלכלי-חברתי - צעד ראשון בדרך ל'Green Deal ישראלי'".

עוד הוסיפה השרה כי "משבר הקורונה, בצד האתגרים שיצר, מהווה הזדמנות יוצאת דופן לקדם צמיחה כלכלית שתומכת בסביבה ובבריאות, שמכלילה אוכלוסיות מגוונות ושנותנת את המקום הראוי לאיכות החיים והחוסן הקהילתי. בהקשר של שינוי אקלים, המשבר הבריאותי והכלכלי שפקד את אירופה, לא עצר, ואף עודד אותה להמשיך ולקדם מדיניות של הפחתת פליטות גזי חממה לאפס עד 2050 והמשך עמידה במחויבות הבין-לאומית. גם התוכנית של ישראל תשים דגש מיוחד על ההתמודדות עם משבר האקלים, וכן תסמן באופן ברור את העובדה שהשקעות של הממשלה בכלכלה הולכות יד ביד עם רפורמה וחיזוק הטבע והסביבה".

במסגרת התוכנית השאפתנית של האיחוד האירופי אליה מתייחסת גמליאל, הוצגה השבוע שורת יעדים כמו חיזוק ההגנה על שטחים טבעיים ונטיעת שלושה מיליארד עצים. על פי המסמך, עד שנת 2030 אמורים כ-30% מהאזורים היבשתיים ו-30% מהמים הטריטוריאליים של אירופה לקבל מעמד מוגן. לפי הנציבות האירופית, עלויות מימוש התוכנית צפויות להגיע ל-20 מיליארד אירו בשנה. הגרין ניו דיל האירופי עליו הוכרז בחודש ינואר, יעלה למדינות האיחוד טריליון דולר, ויאיץ את השגת יעדי הסכם פריז. מטרתו הינה להפוך את הכלכלה ביבשת לירוקה ובת קיימא ע"י השקעה מסיבית של רבע מתקציב האיחוד בעשור הקרוב, ויישום צעדים דוגמת ביטול תעשיית הפחם - דלק מאובן מזהם המאיץ את משבר האקלים, בידוד תרמי של מבנים, השקעות בטכנולוגיות ירוקות ומיסוי פחמן. היעדים הללו לצד אחרים, יהפכו את אירופה ניטרלית מבחינת פליטת פחמן דו־חמצני עד שנת 2050. 

בתוך כך, היום עברה ועדת הפנים והסביבה של הכנסת לניהולה של ח"כ מיקי חיימוביץ'. כבר ביום שני הקרוב, תקיים הוועדה דיון בנושא "הקורונה והסביבה - ממשבר להזדמנות לשינוי ירוק". לדיון הוזמנו נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד האוצר, משרד הכלכלה , משרד התחבורה, משרד האנרגיה, ומרכז השלטון המקומי, בכדי לזון בהזדמנויות לשינוי בר קיימא במשק ובתחומי החיים השונים כחלק מאסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה.

"שמחתי לקרוא את הודעת השרה גמליאל שמבטאת את הגישה המתקדמת בעולם ובמיוחד באירופה כיום", אומרת יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מיקי חיימוביץ'. "משבר הקורונה טומן בחובו גם הזדמנות עצומה לקידום אסטרטגיות יציאה ירוקות שייטיבו עם הכלכלה, הסביבה והעתיד של כולנו. המשרד להגנת הסביבה יקבל את הבמה המלאה להצגת התכנית כבר בדיון הראשון של הוועדה שיתקיים ביום שני הקרוב ושיוקדש לנושא".