תנובה תובעת את ויליפוד על העתקת אריזה של גבינת עמק

תנובה טוענת הן להפרת זכויות הקניין הרוחני שלה, בשל זהות האריזות, והן להטעיית הצרכן, כשהמוצר המשווק על ידי ויליפוד אינו גבינה מגורדת, אלא מוצר על בסיס חלב ושומן צמחי • חברת המזון הגדולה בישראל מבקשת בתביעה צו מניעה ופיצוי כספי של 2.6 מיליון שקל

מנכ"ל תנובה, אייל מליס
מנכ"ל תנובה, אייל מליס

תנובה תובעת את המתחרה ויליפוד על העתקת אריזה של גבינת עמק מגורדת. חברת המזון הגדולה בישראל מבקשת בתביעה צו מניעה ופיצוי כספי של 2.6 מיליון שקל.

בכתב התביעה שהוגש לבית המשפט המחוזי מרכז מפרטת תנובה כי ויליפוד משווקת מוצר מבוסס חלב ושומן צמחי באריזה "המפרה באופן בוטה וחמור את זכויות הקניין הרוחני" שלה באריזה של הגבינה הצהובה המגורדת "עמק" שהיא מייצרת, תוך "גניבת עינו של הציבור, דילול המוניטין של התובעת, הטעיית הצרכן, ועשיית עושר ולא במשפט" על חשבונה.

תנובה טוענת הן להפרת זכויות הקניין הרוחני שלה, בשל זהות האריזות, והן להטעיית הצרכן, כשהמוצר המשווק על ידי ויליפוד אינו גבינה מגורדת, אלא מוצר על בסיס חלב ושומן צמחי.

כמו כן, בתחתית האריזה המפרה מופיעה המילה "ODAM" אשר אינה בעלת כל משמעות מבחינת עולם החלב והגבינות, אך היא דומה וויזואלית ופונטית למילה "EDAM" - סוג גבינה צהובה אשר גבינת העמק של תנובה מבוססת עליה.

האריזות של ויליפוד ותנובה / צילום: מתוך כתב התביעה שהגישה תנובה
 האריזות של ויליפוד ותנובה / צילום: מתוך כתב התביעה שהגישה תנובה

תנובה היא חברת המזון והחלב הגדולה בישראל. נתח השוק של בתחום החלב עומד על 49% משוק החלב הקמעונאי בישראל שהינו בהיקף שנתי של 8.5 מיליארד שקל.

בתביעה מפרטת תנובה את היקפי השקעותיה בפרסום בשנים האחרונות שעמד בכל שנה על עשרות מיליוני דולרים. כך, ב-2019 היקף השקעות תנובה בפרסום עמד על כ-49 מיליון דולר, וב-2018 עמדת על כ-70 מיליון דולר.

תנובה מציינת בתביעה גם את היקף המכירות השנתי שלה של גבינות צהובות תחת המותג עמק. ב-2019 מכרה תנובה גבינות צהובות של המותג בהיקף של 667 מיליון שקל עבור 12.3 אלף טונות.

בתביעה מפרטת תנובה כי לפני הגשת התביעה, ב-18 במאי, שלחה מכתב התראה לויליפוד ובו ציינה את מעשי ההפרה, ודרשה ממנה בין היתר, להפסיק את שיווק האריזה המפרה. ואולם, תנובה מציינת כי "לא היה במגעים בין הצדדים כדי לסיים את הסכסוך ביניהם מחוץ לכותלי בית המשפט.

תנובה שבניהול אייל מליס ובבעלות ברייטפוד הסינית היא חברת המזון הגדולה בישראל והינה חברה פרטית. ויליפוד, חברת המזון הציבורית נחשבת אף היא לאחת מעשרים חברות המזון הגדולות בישראל, והיא מנוהלת בידי עינת פלד-שפירא תחת בעלי השליטה צביקה ויוסי ויליגר.

בויליפוד סרבו להגיב לפניית "גלובס" בנושא.