תפנית בוול סטריט: בעקבות דברי טראמפ המסחר ננעל בעליות; נאסד"ק זינק ב-1.3%

נשיא ארה"ב נשא הערב דברים כאשר הוא מציב אצבע מאשימה כלפי סין • למרות הצהרותיו התוקפניות כלפי סין, טראמפ לא הכריז על שינוי בשלב 1 בהסכם הסחר עם סין שהושג מוקדם יותר השנה • הנפט מתאושש עם תוספת של כ-5%

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

תפנית במסחר בוול סטריט בסמוך לנעילת המסחר. אחרי יום הפכפך ותנודתי במיוחד במדדים המובילים. יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי בבורסות לניירות ערך בניו יורק ננעל בעליות שערים. מדד הנאסד"ק טיפס היום ב-1.3%, כ-150 נקודות בלבד מהשיא, S&P 500 הוסיף 0.5% והדאו ג'ונס ננעל ביציבות עם תנודתיות שלילית. הסיבה לאנחת הרווחה בקרב המשקיעים הגיעה לאחר שטראמפ, נכון לעת הזו, לא הכריז על ביטול הסכם הסחר עם סין. 

כמו כן, מחיר הנפט גם הוא משנה כיוון כאשר מטפס בכ-5% עם מחיר של כ-35 דולר לחבית.

21:50

נשיא ארה"ב נשא הערב דברים כאשר הוא מציב אצבע מאשימה כלפי סין בשלושה נושאים: מדיניות הסחר של המדינה הקומוניסטית, הדרך שבה התנהלה בכל הקשור להתפשטות נגיף הקורונה ודריסת המעמד האוטונומי של הונג קונג. 

באשר  להונג קונג, טראמפ ציין כי ארה"ב לא תתייחס אליה כאל אוטונומיה עצמאית בכל הקשור לסחר ולמודיעין. טראמפ הוסיף כי הנחה את מחלקת המדינה להגביר את הפיקוח על הונג קונג. 

בסמוך לדברי הנשיא, המדדים המובילים בוול סטריט עברו להיסחר בעליות שערים. הדאו ג'ונס נסחר כעת ביציבות והמדדים S&P 500 ונאסד"ק עולים ב-0.35% וב-1% בהתאמה. שינוי המגמה בשווקים הפינסיים הגיע ככל הנראה לאור זה שהנשיא לא ביטל את שלב 1 בהסכם הסחר עם סין שהושג מוקדם יותר השנה.

19:30

בורסות אירופה ננעלו בירידות שערים חדות. הפוטסי הבריטי נפל בכ-2.3%, מדד הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי איבדו אחד אחד כ-1.6%. 

18:50

נגיד הבנק הפדרלי ג'רום פאוול אמר כי ארגונו קרוב להוציא לפועל את תוכנית ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים. 

תוכנית ההלוואות, "Main Street Lending Program", שעליה הכריז הפד בחודש שעבר מיועדת לעסקים עם בהיקף של עד 15 אלף עובדים. "אנחנו נמצאים ימים ספורים כדי להוציא לפועל את Main Street", אמר פאוול בשיחה עם כלכלנים מאוניברסיטת פרינסטון. לגבי היקף ההלוואות, שינועו בטווח של החל מעשרת אלפים דולר ועד ל-100 מיליון דולר, ציין הנגיד כי הפד יהיה פתוח לגמישות בשינוי היקף ההלוואות בכל אחד מהקצוות. 

דבריו של הנגיד מגיעים כשהמסחר בוול סטריט ממשיך לשנות מגמות בתדירות גבוהה. בעוד שמדד הנאסד"ק מוסיף כעת 0.2%, הדאו ג'ונס מאבד 0.8% ומדד S&P 500 יורד ב-0.4%. 

17:30

וול סטריט עברה לטריטוריה אדומה כאשר מדד דאו ג'ונס מוביל עם ירידות של חצי אחוז. מדד VIX  המכונה גם "מדד הפחד" מטפס כעת בכ-4% וזאת על רקע התזזיתיות בבורסות ניו יורק.

16:30

יום המסחר האחרון בבורסות לניירות ערך בניו יורק נפתח בירידות שערים. כך, מדד הדאו ג'ונס מאבד 0.5%, S&P 500 יורד ב-0.3% והנאסד"ק נסחר ביציבות עם תנודתיות חיובית. 

ענקיות המדיה החברתית טוויטר ופייסבוק מקבלות היום תשומת לב מיוחדת וזאת על רקע איומיו של נשיא ארה"ב כי יחיל הגבלות על הרשתות החברתיות מחשש לפגיעה בחופש הביטוי. מניית טוויטר  מאבדת 1.85% ומניית פייסבוק  יורדת ב-0.15%. 

הזהב עולה כעת ב-0.8%, כאשר מחירו לאונקיה עומד כעת על 1,744 דולר. בחודש האחרון מחיר הזהב עלה בכ-2.5%.

מחיר הנפט מסוג WTI (החוזים לחודש יוני) יורד כעת ב-2.2% ומחירו עומד על כ-33 דולר לחבית. 

16:00

הנשיא טראמפ פרסם לפני זמן קצר שורה של ציוצים שייתכן וישפיעו על הסנטימנט של הסוחרים עם פתיחת המסחר בוול סטריט. הציוצים מתייחסים הן לענקית המדיה החברתית טוויטר והן לעימות המתחדש עם סין. 

15:45

החוזים בוול סטריט מאותתים לפתיחה מעורבת כאשר המדדים דאו ג'ונס ו-S&P 500 מאותתים לירידות של כחצי אחוז ואילו הנאסד"ק יציב כעת עם תנודתיות שלילית.

יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי צפוי להיפתח על רקע נתוני מאקרו שפורסמו היום המעידים על אפשרות לשינוי בהרגלי הצריכה של האמריקאים.

לפי משרד המסחר בארה"ב, שיעור החסכונות הפרטיים של האמריקאים בחודש אפריל הרקיע שחקים כאשר הוא עמד על 33%. נתון זה, אשר מודד את שיעור חיסכון האמריקאים מסך ההכנסה הפנויה שלהם, הינו חריג ביותר בכלכלה האמריקאית שלמעשה לא הגיעה לשיעור כה גבוה מאז החלו המדידות בשנות ה-60 של המאה הקודמת.

נתון זה מצטרף לנתון נוסף שפרסם משרד המסחר כי הצריכה הפרטית של האמריקאים התכווצה בחודש אפריל ב-13.6%. 

13:50

התמתנו הירידות בבורסות אירופה בצל המתיחות ביחסי ארה"ב-סין. 

בורסת לונדון יורדת בכ-1%, בורסת גרמניה יורדת בכ-0.8%, פריז רושמת ירידות של 0.6%, בורסת מילאנו יורדת ב-0.19%.

צרפת אמורה להיכנס לשלב השני בהקלות לאחר הסגר שכפתה התפשטות מגפת הקורונה. המסעדות, הברים ובתי הקפה אמורים להיפתח מחדש ב-2 ביוני. בבריטניה, יותרו התכנסויות של עד שישה אנשים בגנים ובפארקים הציבוריים, זאת החל מיום שני, בתנאי שנשמר מרחק של 2 מטר זה מזה.

11:00

בורסות אירופה רושמות הבוקר ירידות, זאת על רקע ההסלמה ביחסים בין ארה"ב לסין, והשווקים נסוגו מההתאוששות שנרשמה במהלך הימים האחרונים. המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת.

ה-Stoxx 600 יורד ב -1.2%, בהובלת מניות הרכב שצנחו ב 2.7%. כל המגזרים והבורסות הגדולות נמצאות בטריטוריה שלילית.

בורסת לונדון יורדת בלמעלה מ-1%, בורסת גרמניה יורדת בכ-1.7%, פריז רושמת ירידות של 1.4%, בורסת מילאנו יורדת ב-0.9%.

הקרב בין הרשת החברתית טוויטר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגיע אמש והבוקר לשיאו. לאחר שטוויטר סימנה ציוץ של טראמפ כחשוד בפייק ניוז, מיהר הנשיא האמריקאי לחתום על צו נשיאותי שמטרתו פגיעה בהגנות מהן נהנות רשתות חברתיות ופלטפורמות אונליין נוספות. 

הצו הנשיאותי קובע כי הרשתות החברתיות יצטרכו לקחת אחריות על פגיעה בחופש הביטוי של המשתמשים, אם הם נעשים בלי הסבר מספק לכך. טראמפ אמר כי "הצעד הזה נועד להגן על חופש הביטוי מפני אחד האיומים הגדולים הנשקפים לו בהיסטוריה האמריקאית. קומץ של רשתות חברתיות מונופוליסטיות שולטת על כל התקשורת הציבורית והפרטית בארה"ב. היה להם כוח לא מפוקח לצנזר, להגביל, לערוך, לעצב, לשנות, כמעט כל צורת תקשורת בין אזרחים פרטיים לציבור גדול". עם זאת, לא בטוח כלל שלצו הנשיאותי יש את הסמכות לבצע את מה שטראמפ רוצה, ויכול להיות שהוא לא יעבור במבחן בית המשפט.

טוויטר החליטה להשיב מלחמה, והבוקר חסמו את האפשרות לשתף (ריטוויט) או לעשות לייק לציוץ נוסף של טראמפ, בטענה שהוא מפר את כללי הרשת החברתית בנושא "האדרת האלימות". הציוץ מוסתר, וניתן לראות אותו רק אם לוחצים עליו במיוחד אחרי שקוראים שהציוץ מפר את הכללים של טוויטר. 

אמש התהפכה המגמה בוול סטריט חצי שעה לפני נעילת המסחר: המדדים העיקריים נצבעו אדום לאחר יום מסחר שהתאפיין בעליות שהגיעו בשיאן לעלייה של כ-1% במדד הנאסד"ק, זאת בעקבות הודעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי יקיים מחר מסיבת עיתונאים בנוגע לסין וליחסים בין שתי המעצמות.

ההודעה הגיעה על רקע אישור חוק הביטחון של הונג קונג בפרלמנט הסיני.
אמש דיווח מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו לקונגרס כי הונג אינה אוטונומית מסין יותר. מהלך זה יכול לסכן את יחסי הסחר החיוביים בין ארה"ב לאזור הגיאוגרפי המיוחד בשליטת סין, מאחר שכעת מצופה מהממשל האמריקאי לנהוג בהונג קונג כפי שהוא נוהג בסין.