טראמפ הודיע כי ארה״ב מסיימת את יחסיה עם ארגון הבריאות העולמי

בשנתיים האחרונות ארה״ב העבירה כ-900 מיליון דולר לארגון אלא שמערכת היחסים בין הארגון לנשיא טראמפ התערערו לאחר שהוא טען כי הארגון הינו פרו-סיני ולא פעל נכון לחיסול נגיף הקורונה, תוך הסתרת הסיבות להתפרצות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס - Yuri Gripas
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס - Yuri Gripas

הנשיא דונלד טראמפ הודיע הערב (ו') במסיבת עיתונאים כי ארה״ב תסיים את יחסיה עם ארגון הבריאות העולמי.

״סין שולטת באופן מלא בארגון למרות שהיא משלמת רק 40 מיליון דולר לשנה בהשוואה למה שארה״ב משלמת - בערך 450 מיליון דולר לשנה״, הסביר טראמפ את המהלך במסיבת העיתונאים. ״הגדרנו לפרטים את הרפורמה שאמורה לקרות בארגון אך הם סירבו לפעול״.

״בגלל שהם סירבו לבצע את הרפורמות שכל כך נדרשות בארגון, אנחנו מסיימים היום את מערכת היחסים שלנו עם ארגון הבריאות העולמי״, הצהיר נשיא ארה"ב במסיבת העיתונאים מהבית הלבן. 

טראמפ הוסיף כי הכסף שעבר עד כה לארגון יעבור לארגוני בריאות אחרים בעולם.

טראמפ, שהעדיף תחילה להכחיש את התפרצות הקורונה וחומרתה, מנהל מזה כחודשיים מאבק פומבי נגד ארגון הבריאות העולמי, לו תרמה בשנים 2018־2019 מדינתו 893 מיליון דולר. כבר בראשית אפריל, החליט הנשיא להקפיא סיוע של כ-500 מיליון דולרים לארגון הבריאות העולמי, בעיצומה של מגפה כלל עולמית, בעודו טוען כי הארגון מסייע לסין להסתיר את אחריותה למגפה המשתוללת ברחבי העולם. לפי טראמפ, ארגון הבריאות העולמי לא בחן את דיווחי סין לגבי הנגיף, ומכיוון שזו לא דיווחה באופן אמין, הארגון קידם את המידע הכוזב שמסרה סין על נגיף הקורונה, דבר שהוביל לאחר מכן להתפרצות משמעותית יותר שלו בכל העולם, ובכך קידם למעשה הארגון "דיסאינפורמציה" סינית על מגפת הקורונה. עוד טען טראמפ כי הארגון הינו "בובה של סין". לפני כשבועיים, איים הנשיא כי מדינתו תממן את ארגון הבריאות העולמי בכ-10% מהסכום אותו שילמה עד כה, ובכך תרומתה לארגון תשתווה לתרומתה של סין. הערב, כאמור, במקביל להצהרתו בנוגע לסין, טראמפ מודיע כי החליט שארה"ב תקפיא את קשריה עם ארגון הבריאות העולמי, ותהפוך את ההקפאה הזמנית לקבועה - באם הארגון לא ישנה דרכיו.