נתניהו: "אם לא נחזור לשמור על הכללים, לא תהיה ברירה אלא לחזור להגבלות"

הצהרת ראש הממשלה מתקיימת יממה לאחר תדרוך שקיים משרד הבריאות, ובו ניסו להתריע מפני קפיצה בנתוני התחלואה על רקע מה שכינו ״אופוריה״ • נתניהו: "בימים האחרונים, עם הזלזול בשמירה על הכללים, אנחנו מתקרבים לתהום"

בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

בסיומו של סוף שבוע ארוך בו עלתה התחלואה בעיקר בעיר ירושלים כינס נתניהו צוות שרים מצומצם לדון בפתרונות עבור התמודדות עם הגל השני של הקורונה.

להצהרה של ראש הממשלה נתניהו הצטרפו שר החינוך החדש יואב גלנט ושר האוצר החדש ישראל כ״ץ. שר הבריאות יולי אדלשטיין לא היה חלק מן ההצהרה וכך גם אף לא נציג מן השותפים החדשים של הליכוד, סיעת כחול לבן. זאת על אף שרק לפני כמה ימים אישרה הממשלה את הקמת ועדת השרים לענייני קורונה ומחציתה עם שרים מטעם כחול לבן.

בהצהרה אמר נתניהו כי ראה במהלך סוף השבוע את הישראלים בים וצוהלים במסיבות. ״שמעתי אותם אומרים, נגמרה הקורונה, אבל זה לא נכון. המגפה לא מאחורינו. 

״המגפה עדיין כאן, בינינו ובתוכנו. כיבינו את הלהבות הגדולות, אבל הגחלים של המגפה עדיין כאן וכל רוח קטנה מייצרת אש".

נתניהו ציין כי ״כולנו מצווים לחזור ולשמור על הכללים, וזה כולל אותי, את השרים, את הציבור. הכללים הם פשוטים, מסיכות במרחב הציבורי, מרחק אישי של 2 מטר ושטיפת ידיים. אם לא נעשה זאת, לא תהיה ברירה אלא לחזור להגבלות.  אם כן נעשה זאת נוכל להחזיר את המשק, להחזיר את הצמיחה".

"מעתה נעודד פעילות של עסקים המקפידים על הכללים ונפעל נגד אלה שלא מכבדים את הכללים. צריך לזכור, הנגיף הוא קטלני ומתפשט בטור גיאומטרי וגובה קורבנות בחיי אדם. 

"אתמול היה שיא במספר נדבקים בעולם ביום אחד. הנגיף לא מתרשם ממזג האוויר ומאקלים. הוא מכה בעוצמה במדינות חמות, וגם באזור שלנו, באיראן טורקיה ומצרים וגם במדינות קרות, כמו שבדיה. בשבדיה ובלגיה, אלפים מתים מקורונה. לשמחתנו, בישראל זה לא קרה, אנחנו כואבים את מותם של 284 קורבנות הקורונה. לא הגענו למספרים מבעיתים, כי נקטנו צעדים יעילים והם גבו מחיר כבד מן הכלכלה.

"הגענו לקצב הדבקות של בודדים ביום, פתחנו את המשק ואת מערכת החינוך. כאשר הודענו על הסרת ההגבלות אמרנו שזו תהיה פתיחה ניסיונית. המשלתי זאת לניגון באקורדיון, זו שיגרת הקורונה. פותחים כאשר התחלואה נמוכה. ויתכן שצריך לכווץ את האקורדיון בחזרה.

"קבענו את הימים הקרובים כימי מבחן, לראות אם יש שינוי מגמה, שיחייב סגירת מוסדות החינוך. כרגע החלטנו לא לסגור מוסדות חינוך. נעדכן השבוע את תו הסגול, כדי להתאים אותו למציאות ולשגרת הקורונה.

הנחתי את השר לביטחון פנים להגביר את האכיפה של הכללים על ידי המשטרה. עד עכשיו היתה אכיפה מאוד מצומצמת. ביקשתי ממשרד המשפטים לאפשר אכיפה של פקחים עירוניים. שר החינוך יטפל בנושא של שמירת הכללים בבתי הספר.

"אני מבקש מכם, אזרחי ישראל, להקפיד על העיקר, ללא פלפול. שלוש הכללים המרכזיים -מרחק, מסיכות, היגיינה. עד שלא ימצא החיסון, אנחנו במסע ארוך כשלצידנו פעורה תהום. בימים האחרונים, עם הזלזול בשמירה על הכללים, אנחנו מתקרבים לתהום.

"כל אחד צריך לדאוג שהוא לא ידבק ולא ידביק. כולנו ערבים זה לזה. אם נפעל כך נאושש את הכלכלה ונחזיר את מקומות העבודה". 

"התוכנית הזו מטפלת בכך שאנשים לא יהפכו להיות מובטלים כרוניים"

שר האוצר ישראל כ״ץ עלה  לאחר הצהרת ראש הממשלה, והצהיר: ״אנו רוצים להחזיר את המשק לפעילות. אנחנו בעיצומו של מהלך קריטי, על ידי מתן תמריצים להשבת עובדים, היושבים כיום בבית. גיבשנו תכנית חדה ומהירה.

"התכנית אומרת שכל מעסיק קטן או גדול שייקח עובד חזרה לעבודה, יקבל תמריץ של 7,500 שקל, החל מיום ב׳ הקרוב, 1 ביוני. מי שהחזיר במאי, יקבל 3,500 שקל. שני המענקים מותנים בכך שהעובד יועסק לפחות 4 חודשים.

"באשר לחיילים משוחררים, סטודנטים, מועסקים במשרות חלקיות - הורדנו את הרף ל-3,300 בחודש. כלומר, גם מעסיק שייקח עובדים המשתכרים 3,300 ומעלה, יוכל לקבל את המענק. ככל שעסק יעסיק יותר עובדים, כך הוא יקבל מענק גדול יותר. הוא לא יוכל לפטר עובדים ולהעסיק חדשים, כי מדובר על כמות עובדים שצריכה לגדול.

"את התוכנית גיבשנו עם ראש הממשלה, הנגיד והגורמים האחרים. התוכנית תאפשר לקבל מענקים מיידיים, בשיתוף רשות המסים. לכן, הפעם, ההחלטה צמודה לביצוע. חיפשנו שיטה שהיא קלה ליישום וביצוע. יש ביקורת על התוכנית, כמו על כל תוכנית. תמיד יש ביקורת. אבל התוכנית הזו מטפלת בכך שאנשים לא יהפכו להיות מובטלים כרוניים. כי אם אנשים יחזרו לעבודה, המשק יחזור לצמיחה.

"מיד אחר השקת התכנית, יש לי יתרון שעומד לצידי אחד המומחים הגדולים בעולם בכלכלה מדינית, ראש הממשלה נתניהו. אנחנו נגבש ביחד תוכנית כלכלית שתחזיר את ישראל לצמיחה ושגשוג.

בתוך התכנית מוקצים 500 מליון שקל, כדי לאפשר לעסקים שונים לעבור את התקופה. אני החלטתי לפתוח את החלוקה של 500 המיליון - לשימוע הציבור. נפנה לציבור ונזמין אותו ולהשמיע לנו רעיונות, איך לחלק, למי ואיך. שיתוף הציבור הוא חיוני. רק מאמץ משותף יכול להוביל את המדינה חזרה למקום הטבעי שלנו, של מדינה צומחת ומובילה".

"אם יתגלה אירוע, נגיע מיידית למקום וההנחיות יהיו מהירות ובהירות"

״מערכת החינוך שלנו, עם למעלה מ-2 מליון תלמידים ומאה אלף מורים עם הנכס החשוב ביותר, הילדים שלנו, חווה עלייה מדאיגה בשבוע האחרון במקרי התחלואה", פתח ואמר שר החינוך יואב גלנט. "החל מן ה-26 במאי חלה עלייה מדאיגה, איתנו 137 מקרי תחלואה חדשים במערכת החינוך, מתוך 103 בגימנסיה בירושלים. 

"לאחר הערכת מצב, אנחנו עושים פעולות סלקטיביות. מאחר וזו החלטה כבדת משקל, ורוצים לשמור על בריאות התלמידים, אנחנו נוקטים בשורה של צעדים נוספים. אנחנו נמשיך עם הכללים, של שמירת מרחק, מסיכות, והיגיינה. מעבירים את זה לכל המנהלים והמורים. ביום ראשון, יהיה תדרוך בכל הכיתות על מנת להעצים את המסר. כאשר אנחנו היינו ילדים, חינכו את הילדים לשמור על פרחי הבר והילדים חינכו את ההורים. כך נעשה. נסייע למשפחות באמצעות חינוך הילדים.

"בכל בתי הספר ימונו נאמני קורונה, מסגל הוראה או סגל מלווה, והם ידאגו לפיקוח, דיווח ונקיון הולם. הם ישמרו על הקשר עם משרד החינוך ומשרד הבריאות. כמו כן, יוכן צוות משימה מחוזי. אם יתגלה אירוע, נגיע מיידית למקום וההנחיות יהיו מהירות ובהירות. הצוות הזה יממש מידית את התהליכים. הכל מוסכם עם יו״ר השלטון המקומי, שיסייע לנו ברתימת ההורים והמנהלים".