שוק ההון | סיקור שוטף

הבורסה בת"א ננעלה בירידות חדות; פתאל צנחה בכ-8%

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.03 מיליארד שקל • מדד הבנקים צנח בכ-2.3% • בסיכום חמשת חודשי המסחר הראשונים של 2020 מציגה הבורסה ירידה של כ-15% • אודיוקודס השלימה זינוק של יותר מ-100% מאמצע חודש מרץ האחרון

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

גל שני? האם לא מוקדם מדי להתכונן לתרחיש השלילי? וגם: איך ישפיעו המהומות בארה"ב על המירוץ של טראמפ לנשיאות? | דוח השווקים היומי עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי

 

15:55

יום המסחר הראשון לשבוע זה, והאחרון לחודש מאי, התנהל בבורסת תל אביב בירידות שערים משמעותיות. זאת, על רקע חששות מהתפרצות גל נוסף של מגפת הקורונה ואחרי שאת שבוע המסחר הקודם, שהיה קצר מהרגיל ובשל חג שבועות כלל ארבעה ימי מסחר בלבד, סיכמה הבורסה בעלייה של כ-1%.

בסיכום חמשת חודשי המסחר הראשונים של 2020 מציגה הבורסה ירידה של כ-15%, בהשפעות התפרצות וירוס הקורונה, שגרר אותה לירידות חדות בחודשים פברואר ומרץ, אף כי לאחריהן הציגה התאוששות שקיזזה חלק ניכר מהן.

בצד השלילי של מדד ת"א-35, מנייתה החבוטה של פתאל החזקות  צנחה היום. ברקע למסחר, מחזיקי האג"ח של החברה צפויים לדון בימים הקרובים בהצעת החברה המשופרת עבורם, תמורת ויתור זמני של חלק מאמות המידה שבהן נדרשת החברה לעמוד. עוד בלטו בירידות כמה מניות חברות נדל"ן, ובהן מליסרון, מבנה  ואמות ,  שנחלשו ב-4%-7%.

בצד החיובי היום התחזקו המניות הדואליות של אורמת , לייבפרסון ונייס.
עוד בין הדואליות, מניית קומפיוגן קפצה בכ-12%, כשברקע הודעתה של החברה על תחילת טיפול בחולה בתרופה שהיא מפתחת, ומניית אודיוקודס טיפסה בכ-6% במחזור מסחר ער.

עוד במסחר היום, מניית פלרם קפצה בכ-15%, על רקע החלטת החברה לממש אופציית רכישה ופרסום דוחות הרבעון הראשון שלה ל-2020, ומניית בבילון זינקה בכ-18%, על רקע השלמת שתי עסקאות לרכישת מניות בחברות בתחום טכנולוגיית המידע. חברת עלבד עדכנה על מכירת פעילות, ומנייתה טיפסה בכ-8%. 

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה היום מגמה שלילית, ואילו במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה יציבות. 

14:40

מתמתנות הירידות בבורסה ומדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-1.3% לאחר שירד בכ-2% קודם לכן על רקע חששות מהתפרצות גל שני של מגפת הקורונה.

מחזור המסחר מסתכם בכ-810 מיליון שקל. 

13:13

מחריפות הירידות בבורסה בתל אביב בהובלת מניות הבנקים. מדד ת"א 35 מאבד 2%, ת"א 90 יורד ב-1.3% ומדד הבנקים צונח ב-3% בהובלת דיסקונט שצונחת ביותר מ-4%.

מנייתה של פתאל החזקות  צונחת ביותר מ-7%, מנגד אודיוקודס  בולטת בעליות. לאומי צונחת ב-2.7% במחזור הגבוה בבורסה. 

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו בכ-620 מיליון שקל.

11:50

מתחזקות הירידות בבורסה בהובלת מניות הבנקים. מניות לאומי  ודיסקונט  בולטות בירידות חדות.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מציינים בסקירתם השבועית כי " שוק הנדל"ן למגורים בארה"ב מתאושש ; המכירות של בתים חדשים בארה"ב עלו באפריל, לאחר שרשמו שפל גדול בחודש מרץ. העלייה באפריל, למרות הסגר הנרחב בארה"ב, משקפת גם את התרומה של ירידת ריבית המשכנתאות".

בפמן ורזניק מתייחסים בהרחבה למדיניות ההרחבה הכמותית האמריקאית : "ההתפתחויות הדרמטיות מצד המדיניות הכלכלית בארה"ב כללו מספר מרכיבים יוצאי דופן: מגמה של הרחבה תקציבית אדירה, שעדיין לא הגיעה לכדי מיצוי; הפחתה מהירה של ריבית הפד לאפס; תכנית רכישות על ידי הפד בהיקף חסר תקדים מבחינת סוגי הנכסים הנרכשים והיקפי הרכישות; פעולות נוספות על ידי הפד לשיפור תנאי האשראי לסקטור הפרטי. מהלך ההרחבה הכמותית הנוכחי גדול ומהיר יותר מכל התוכניות ההיסטוריות של ה- QE האמריקני ומאז ה-13 במרץ 2020, הפד כבר רכש אג"ח ממשלת ארה"ב בהיקף של 1.6 טריליון דולר".

"עם זאת, רכישות QE בהיקף חסר תקדים זה, לא רק שלא הביאו לצמצום שיפוע העקום, אלא שהעקום הלך ונהיה תלול. ניתוח של פרקי QE קודמים מלמד ששיפוע העקום של 2-10 שנים לפדיון היה צריך לרדת במידה משמעותית לנוכח היקף הרכישות בסבב הנוכחי על ידי הפד. מדוע מבנה עקום התשואות מתנהג אחרת הפעם מאשר באירועי QE קודמים? ראשית, הפעם מדובר בגירעונות תקציביים עצומים בהיקפם שלא נראו בעבר. כלומר, בעוד שתוכנית ה- QE המתמשכת הנוכחית היא חסרת תקדים בהיקפה, גם ההרחבות הפיסקליות חסרות תקדים . ארה"ב עשויה להגיע לגירעון של כ- 4.6 טריליון דולר השנה, יותר מ-20% תוצר, המחייב גידול עצום בהיצע אגירות החוב הממשלתיות האמריקאיות. בהתבסס על זה, היקפי הגיוס של ממשלת ארה"ב נטו (הנפקת האוצר בניכוי קניות הפד) צפויים לעלות במידה ניכרת בהמשך השנה. יתרה מזאת, האוצר האמריקאי הפתיע את השוק בכך שכלל היקף הנפקה משמעותי לטווח הארוך כבר בהנפקות חודש מאי ובכלל זה היקף גדול של הנפקות באג"ח ל-10 ול-30 שנים וכן חידוש הנפקת איגרות החוב ל-20 שנים."

10:30

המסחר בבורסה בתל אביב עבר לירידות לאחר פתיחה מעורבת בהובלת מניות הבנקים. פועלים יורדת ב-2.1%, מזרחי טפחות ב-2.7%, דיסקונט מאבדת 2.5% ולאומי יורדת ב-1.4%.

מדד ת"א 35 מאבד 0.7%, ת"א 90 מאבד כ-1% מערכו.

רני צים  דיווחה על תוצאות הרבעון לפיהן ה-NOI הסתכם ב-9.6 מיליון שקל, והרווח ב-3 מיליון שקל. בחברה כותבים כי סך הפגיעה הצפויה בהכנסות הקבוצה ממרכזי המסחר החל מחודש מרץ ועד חודש יוני כתוצאה ממשבר הקורונה ומההקלות (כולל הנחה לשוכרים) נאמדת ב-3.3 מיליון שקל.

מדוחות אטראו שוקי הון  עולה כי בית ההשקעות ילן לפידות רשם גידול בהכנסות בשיעור של 2.6%, לסך של 144.8 מיליון שקל, ובכלל זה הפסד "מנכסים פיננסים בשווי הוגן" בסך של 4.5 מיליון שקל לעומת הכנסות של 2.1 מיליון שקל בשורה זו ברבעון המקביל אשתקד.  

אודיוקודס קופצת בכ-5% ומשלימה זינוק של יותר מ-100% מאמצע חודש מרץ האחרון.

10:00

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בעליות, וזאת בהמשך לנעילה החיובית ביום המסחר האחרון בוול סטריט. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.2% בפתיחה, מדד ת"א 90 עולה ב-0.4% ומנגד מדד הבנקים יורד בכ-0.8%.

מניית על בד  ממשיכה במומנטום החיובי ומזנקת בכ-8%, מנגד מנייתה של פתאל החזקות  צונחת בכ-6% בצל החשש מהחזרת המגבלות על המשק בצל הקורונה.

נייס  בולטת בעלייה של 2.5%, אלביט מערכות  עולה בשיעור דומה, אודיוקודס  מזנקת בכ-4%.

ארד  דיווחה הבוקר על תוצאותיה הכספיות לרבעון ולפיהן ההכנסות הסתכמו בכ-62.5 מיליון דולר, גידול של כ-13% לעומת רבעון מקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ב-6.2 מיליון דולר, גידול של כ 9% לעומת אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ברבעון (כולל השפעת תקן IFRS16) הסתכם ל-4.5 מיליון דולר בהשוואה ל-4.4 מיליון דולר אשתקד.

07:00

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בצל החשש מהתפשטות מחודשת של נגיף הקורונה, כשברקע עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2020 מגיעה לישורת האחרונה.

בסוף השבוע האחרון בוול סטריט המדדים סיימו יום מסחר תנודתי בעליות. מדד S&P 500 הוסיף 0.5% לערכו, והשלים עלייה של 4.5% בחודש מאי, אם כי מתחילת השנה המדד רשם תשואה שלילית של 5.8% בצל משבר הקורונה. מדד הנאסד"ק קפץ ב-1.3% ביום שישי האחרון והשלים זינוק של 6.75% בחודש מאי, ומתחילת השנה עלה כ-6% למרות המשבר. 

באירופה מדד הדאקס הגרמני איבד ביום שישי האחרון 1.65%, הקאק ירד בשיעור דומה ומדד הפוטסי צנח ב-2.3%. 

בקרב המניות הדואליות אלביט מערכות חוזרת עם פער ארביטרז' חיובי של כ-1%, נייס עם פער חיובי של כ-3%, אודיוקודס עם פער חיובי של 2.2%, טבע עם פער חיובי של 0.85%, טאואר עם פער שלילי 2.3%, לייבפרסון עם פער חיובי של כ-3%, אורמת עם פער חיובי של 4.2%, וקמהדע חוזרת עם פער חיובי של 9%.

ביום המסחר האחרון בבורסה המקומית מדד ת"א 35 איבד 0.7%, ת"א 90 ירד ב-0.88%, מדד SME60 צנח ב-1.7% ומדד הנדל"ן ירד בשיעור זהה.