הממשלה החליטה שלא להקים מטה דיור חדש; המטה הנוכחי יועבר על עובדיו למשרד השיכון

בראשו יעמוד ככל הנראה מנכ"ל המשרד המיועד, יאיר פינס

יאיר פינס / צילום: איל יצהר, גלובס
יאיר פינס / צילום: איל יצהר, גלובס

פרק נוסף בניתוץ ארגז הכלים של כחלון נחתם היום, שעה שהממשלה אישרה את העברת מטה הדיור, רמ"י ו"דירה להשכיר" לרשות משרד השיכון. ההערכה הן, כי לא ימונה מחליף לראש מטה הדיור היוצא, זאב בילסקי, וכי מטה הדיור הבא יהיה כפוף ישירות למנכ"ל משרד השיכון, יאיר פינס גם כך, סמכויות מטה הדיור החדש יהיו מקוצצות, יחסית למטה הדיור בימי כחלון, ולפיכך החלק המשמעותי בהחלטה, הוא העברת רמ"י לרשות המשרד.

על פי ההחלטה, רמ"י תועבר למשרד השיכון ממשרד האוצר, ושר הבינוי והשיכון החדש יעקב ליצמן יכהן כיו"ר מועצת רשות מקרקעי ישראל; כמו כן תועבר חברת "דירה להשכיר" לסמכות שר הבינוי והשיכון, אשר יהיה אחראי גם על הבנייה להשכרה ארוכת טווח.

כאמור, מטה הדיור הקיים לא יפורק ויוקם מחדש, אלא יועבר על 12 עובדיו למשרד השיכון, ואולם ממעמד של גוף כמעט כל יכול, שמשפיע על גופי התכנון והבנייה השונים, הוא יעבר למעמד של גוף מוגבל, שכרגע לא ברור בדיוק מה תהיה פעילותו. זאת, לנוכח הקמת "מטה התכנון" במשרד הפנים, שיגבש את מדיניות התכנון עבור שר הפנים אריה דרעי, וידאג ליישומה על ידי מינהל התכנון והמועצה הארצית לתכנון ולבנייה. עד כה, מטה הדיור אחז גם בסמכויות אלה.

שר הבינוי והשיכון ח"כ יעקב ליצמן מסר, כי הוא מברך על ההחלטה הממשלתית להעביר את רשות מקרקעי ישראל, מטה הדיור, ודירה להשכיר, לאחריות משרד הבינוי והשיכון. "בכך נוכל להאיץ את פתרונות הדיור בישראל, תוך ריכוז ותיאום כל גורמי הנדל"ן, באיתור ופיתוח שטחים לבנייה למגורים, לתעשייה ולחקלאות, בצורה מקצועית ונכונה. העברת מטה הדיור כחלק ממשרד הבינוי והשיכון תעניק את הכלים הנכונים הדרושים למימוש מדיניות אחידה ונכונה בנושא מקרקעין, בנייה ודיור", אמר השר.