אורחת חשמלית מעניינת בישראל: חברת הרכב NIO הסינית

כלי רכב חשמליים ראשונים של NIO , עם טווח של 560 קילומטר, נחתו בישראל במסגרת פרויקט הפיתוח של מערכת אוטונומית על ידי מובילאיי

טסלה עדיין מהססת מלהיכנס לשוק הישראלי אבל בינתיים כבר ננעץ כאן דגל, סמלי לפחות, של אחת ממתחרותיה הישירות בשוק הסיני. החודש נחתו בישראל מכוניות חשמליות ראשונות של יצרנית הרכב הסינית NIO (שנסחרת ב-NYSE) במסגרת שלב פיתוח מתקדם בפרויקט המשותף למובילאיי ו- NIO שהוכרז בנובמבר.

על פי אותו פרויקט NIO תייצר ותטמיע בכלי הרכב החשמליים שלה "קיטים" של מערכות לנהיגה ברמת אוטונומיה 4 (נסיעה ללא נהג בנתיבים מוגדרים ותחת מגבלות) שפותחו על ידי מובילאיי. כלי הרכב בעלי רמת האוטונומיה הגבוהה ישמשו בשלב הראשון עבור מוניות-רובוטיות אוטונומיות שמספקות שירותי תחבורה-כשירות (MAAS) אולם הן מיועדות גם עבור לקוחות פרטיים. על פי ההסכם NIO תייצר את הקיטים בייצור סדרתי עבור פרויקטים אחרים ועצמאיים של מובילאיי. ככל הנראה צפויה מובילאיי לפתח עבורו גם מערכת שתאפשר לרכב לנווט ישירות לעמדת טעינה מהירה קרובה כאשר הסוללה מתחילה להתרוקן ולבצע את כל תהליך הטעינה ללא צורך בהתערבות אנושית

כלי הרכב של NIO שנחתו בישראל, ללא תקינה ולמרות מחקר ופיתוח בלבד, הם מהדגם החדש ES8 ששיווקו בסין החל במרץ השנה. הגרסה המתקדמת של הקרוס-אובר הסיני הזה מצוידת בשני מנועים בהספק כולל של יותר מ-500 כ"ס ובסוללה של 100 קילוואט-שעה שמסוגלת להשיג טווח נסיעה רצוף בין טעינות של עד 580 קילומטר (על פי תקן NEDC ). הוא מצויד ברכיבים מערביים רבים ומחירו בסין מתחיל בכ-67 אלף דולר לפני הטבות מס. ככל הידוע זוהי הפעם הראשונה שהרכב מיוצא מחוץ לסין. לאחר ההתקנה הרכב ישמש לצורך נסיעות מבחן ופיתוח בישראל כולל על כבישים ציבוריים. NIO היא אחת המובילות הסיניות במכירות כלי רכב חשמליים ותחילת המכירות בשנה שעברה ועד מאי השנה מכרה כ-39 אלף יחידות, מתוכן כ-6990 השנה, עליה של 38% למרות משבר הקורונה.

עדיין לא ברור האם ומתי תתחיל NIO לייצא כלי רכב גם בתקינה מערבית. במקור הייצוא עבור שווקי הייצור היה אמור להתחיל השנה אולם בינתיים התוכניות נדחו, ככל הנראה לפחות עד 2021. החברה ניהלה מגעים עם מספר גורמים בישראל ישירות או דרך מתווכים אבל ככל הידוע עדיין אין לי דילר רשמי בישראל ותוכניות שיווק קונקרטיות. יצוין כי NIO היא אחת היצרניות הבודדות בעולם שאימצו את טכנולוגיית החלפת הסוללה המהירה שהגתה "בטר פלייס" כאמצעי להארכת טווח בנסיעות ארוכות במיוחד והיא אף מקימה רשת על עמדות החלפת סוללות אוטומטיות ברחבי סין.

יצוין כי בשבוע שעבר שחררה מובילאיי סרטון של נסיעת מבחן של רכב מחקר ופיתוח, שמצויד במערכת אוטונומית מלאה על בסיס מצלמות בלבד. במסגרת המבחן הוא נסע עשרות קילומטרים בתנועה צפופה בלב ירושלים עם תנאי נסיעה מאתגרים שדורשים קבלת החלטות מורכבת.