חודש קטלני באתרי הבנייה: חמישה עובדים נהרגו בתאונות עבודה

מתחילת 2020 נרשמה ירידה מעודדת במספר תאונות העבודה הקטלניות באתרי עבודה בישראל • מנגד בחודש מאי נהרגו חמישה פועלים, אחד מהם נהרג היום כתוצאה מנפילה מפיגום במג'דל שמס

זירת התאונה בגבעת שמואל / צילום: איחוד הצלה
זירת התאונה בגבעת שמואל / צילום: איחוד הצלה

אשרף אסעד איוב, בן 47 ממג'דל שמס, הוא הפועל שנהרג הבוקר (א') בתאונת עבודה באתר בנייה בכפרו שברמת הגולן. לדברי מינהל הבטיחות, התאונה התרחשה לאחר שהוא נפל מפיגום בגובה כעשרה מטרים בעת שעבד במקום. כחלק מהחקירה שנפתחה לבירור נסיבות התאונה, נחקרת האפשרות שרכיב שמורכב על הפיגום בשם 'אזן היד' - המיועד למנוע נפילה - היה קשור בחוט שזור בלבד. עוד לדברי מינהל הבטיחות, האתר לא היה רשום כאתר בנייה, בניגוד לחוק, ולא היה במקום מנהל עבודה. בכך מגיע לחמישה מספר ההרוגים של עובדים באתרי בנייה מתחילת חודש מאי.

ביום הראשון של החודש מת מפצעיו פועל בשם סאמי דאבש, שנפצע אנושות יום קודם בעבודות בנייה בבי ת פרטי בהוד השרון. בשבועיים שלאחר מכן נהרגו שלושה פועלים נוספים. איוון גורגוק, אזרח מולדובה כבן 30, נהרג כתוצאה מנפילה מגובה באתר בביצוע חברת אשטרום באור עקיבא. היזמית באתר היא שיכון ובינוי. כעבור ארבעה ימים נהרג עובד זר בן 47 מסין בשם לְיוֹ פַה צ'ין, לאחר שנמחץ בין במת הרמה לבין מרפסת, באתר בנייה ברחוב צ'לנוב בתל אביב בביצוע חברת תדהר. כעבור שלושה ימים נהרג תושב חולון, ששמו לא נמסר לפרסום, בנפילה מגובה באתר של חברת שתית בגבעת שמואל. בשנה שעברה נהרגו בחודש מאי תשעה עובדים באתרי בנייה -ארבעה מהם באסון המנוף ביבנה.

מיקום התאונה במג'דל שמס / צילום: מינהל הבטיחות
 מיקום התאונה במג'דל שמס / צילום: מינהל הבטיחות

מתחילת 2020 נרשמה ירידה במספר התאונות, בהשוואה לשנה שעברה. עם זאת יצוין כי בשטח חלה האטה בפעילות אתרי הבנייה בשל משבר הקורונה. הענף אמנם הוגדר כענף חיוני והעבודה בו לא הופסקה בתקופת הקורונה. אלא שלפי נתוני התאחדות הקבלנים נרשמה מתחילת השנה ירידה של כ-30% בהיקף העבודה באתרים, ויתכן כי הירידה במספר התאונות קשורה לירידה בהיקף הפעילות באתרי הבנייה.

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה: "שמונה עובדים קיפחו את חייהם באתרי הבנייה בחודשיים האחרונים, וזאת על אף שהיקף הפעילות באתרים מצומצם מהרגיל; בעת שהקשב הציבורי נתון כולו למשבר הקורונה, ניכר ריפיון אכיפתי בהתנהלות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, אשר נמנע זו עת ארוכה מהטלת סנקציות בגין הפרות בטיחות מצד חברות קבלניות רשלניות. - מתן קנסות, הג שת כתבי אישום או ייזום הליכי משמעת אצל רשם הקבלנים.

"הקבוצה פונה לשר העבודה החדש איציק שמולי, בבקשה שיוביל את הרפורמה המקיפה והיסודית בהתנהלות הפיקוח על בטיחות העובדים בישראל".

ממינהל הבטיחות נמסר בתגובה: "מדובר באתר בנייה שלא דווח למינהל הבטיחות, שפעל ללא כל אישור וללא כל מינוי של מבצע בנייה ומנהל עבודה. באתר מצאנו כי בוצעה העמדה של פיגומים באופן לא תקני ומסוכן. מינהל הבטיחות פנה לרשות המקומית ודיווח למשטרת ישראל.

"המקרה הנ״ל שהסתיים במוות של פועל נוסף מוכיח שוב כי תרבות הבנייה בישראל דורשת שינוי עמוק, ולכן מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ימשיך באכיפה בלתי מתפשרת ויפעיל את כלל הכלים העומדים לרשותו בשיתוף הרגולטורים הרלוונטיים".

עוד מסרו מהמינהל כי בינואר-מאי 2020 נהרגו 12 עובדים בענף הבנייה, וזאת בהשוואה ל-21 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בירידה של 42%. בסך הכל מספר ההרוגים בתאונות עבודה ירד מ-40 ל-16 בכלל ענפי המשק - ירידה של 60%.