שר הבריאות אדלשטיין: אנחנו עוד לא במקום של החזרת הסגר. נרחיב את הבדיקות גם למי שלא מגלה תסמינים

שר הבריאות יולי אדלשטיין מודיע הערב על שינוי במדיניות הבדיקות, שתורחב גם לאסימפטומטיים, ששהו במגע עם חולה מאומת

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: משרד הבריאות
שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: משרד הבריאות

שר הבריאות יולי אדלשטיין מודיע הערב (א') על שינוי במדיניות הבדיקות, שתורחב גם לאסימפטומטיים, ששהו במגע עם חולה מאומת; "עד עכשיו ביצענו בדיקות באופן נקודתי, ועכשיו נרחיב את הבדיקות גם לאנשים אסימפטומטיים, בכל הארץ. אנשים ללא תסמינים שהיו במגע קרוב עם חולה, בין אם בבתי ספר, בהסעות או במגע אחר - דוגמת מסגרות רווחה או מחלקות סיעודיות, ואנשים שלפי שיקול הדעת של הרופא המטפל מוצא לנכון לשלוח אותם לבדיקה, וכלל האוכלוסיות המיוחדות בהתאם להנחיות המשרד, יוכלו לעבור בדיקת קורונה. זאת, בנוסף לכל אדם ששהה במגע הדוק עם חולה מאומת ומגלה תסמינים".

אדלשטיין הבהיר כי לא מדובר בסקר כללי באוכלוסייה, אלא במדיניות מרחיבה לאור הגידול במספר החולים בימים האחרונים. "אנחנו נעשה בדיקות לאלו שלדעתנו צריכים לעבור בדיקה. בנוסף, במשרד הבריאות לא מתכוונים לשנות את כללי הבידוד. מי שנדרש בבידוד, יישאר בבידוד גם אם יעבור בדיקה ותוצאותיה יהיו שליליות. הסימפטומים מתפתחים אצל כל אחד בקצב שונה. ייתכן שמישהו נבדק ויפתח סימפטומים רק לאחר מספר ימים. גם שתי בדיקות שליליות - לא משחררות מבידוד. אני מבקש מהאוכלוסייה לשתף פעולה", אמר אדלשטיין.

כדי לנהל את הרחבת מדיניות הבדיקות, מנהל השר פגישות עם פורום קופות החולים, במטרה להחדיר לשטח את הצורך בביצוע הבדיקות, לאחר שלדבריו "שמענו את הטענות לפיהן לא כל אחד מאלו שרצו להיבדק קיבלו בדיקות". עוד הדגיש השר את חשיבות הירתמות הציבור ואמר: "לא נוכל לעשות שום דבר, גם עם ההנחיות המדויקות ביותר והעבודה המקצועית הכי טובה, ללא שיתוף פעולה של כלל האוכלוסייה. אני מבקש מכם אישית, לשתף פעולה. לא ללמוד את כל הנהלים והאותיות הקטנות - מבקש שתשימו מסכה, תשמרו על מרחק והיגיינה. אלו דברים מאוד פשוטים שכל ילד יודע איך לעשות, וזה יכול לעזור לנו מאוד".

"אני מבקש מהציבור: לכו להיבדק. אנחנו לא מזהים שיתוף פעולה מספק, למרות שיש לנו את האפשרות לבצע אלפי בדיקות ביום. נעשה כל מאמץ להחדיר לשטח את הצורך בביצוע הבדיקות ללא מכשולים מיותרים. יכול להיות שבימים הראשונים תהיינה תלונות, אבל נתגבר על זה. לא ייתכן שמבצעים כ-3000 בדיקות ביום, כאשר היכולת שלנו הרבה יותר גבוהה מזה".

ההחלטה מתקבלת לאחר שבמשך מספר ימים עולה מספר החולים היומי בהתמדה, ולאור התפרצות משמעותית בבית הספר הגימנסיה העברית בירושלים. על פי עדכון שפרסם אחר הצהריים משרד החינוך, מספר התלמידים ועובדי ההוראה שנדבקו בנגיף הקורונה הגיע ל-134 - המהווים 8.7% מכלל תלמידי ומורי התיכון. לאור הדברים, כל בית הספר ייכנס לבידוד. "זה לא סוד שאירוע ההידבקות בבית הספר בירושלים מאוד מדאיג אותנו, המספרים מדאיגים בשל עצמם, אבל המסקנה שעולה היא שמדובר בסימפטום למשהו רחב יותר, המתרחש בעוד מספר בתי ספר. אנחנו רואים את נתוני הבדיקות היום, המשתנים באופן רציף, אבל מתוך יותר מ-2800 בדיקות שבוצעו אותרו כבר כ-53 חולים חדשים", אמר אדלשטיין. "אני חוזר ואומר: מאוד נחמד לדבר על מספרים נמוכים, אבל צריך להבין שבאופן יציב היינו מקבלים חצי אחוז מהנבדקים כחיוביים, והיום מדובר ב-1.6%. הנתונים האלו מדאיגים".

האם העליה מקרבת את ישראל לסגר חוזר? לכך, נקבעו שלושה קריטריונים, הנוגעים לקצב ההכפלה, עלייה במספר החולים ועלייה במספר המונשמים. על כך, אומר השר: "אנחנו ברוך השם לא במקום של הפרמטרים שיחזירו את מדיניות הסגר. אנחנו רוצים לראות את האנשים עובדים, מבלים, ואת התלמידים מגיעים לבתי הספר. כולכם ראיתם מה שהלך ברחבי הארץ במהלך סוף השבוע הארוך, לא הייתה הקפדה על הכללים. אם אנחנו לא רוצים לחצות את הקווים ולהגיע למצב של סגירות, זה חשוב מצידנו להרחיב את הבדיקות, ומצד הציבור לשתף פעולה".

לשאלה כיצד תתמודד המערכת עם מעסיקים שיפטרו עובדים שנדרשים בבדידוד, ענה השר: "כולם מבינים שאם אנשים יחששו להיבדק כי הם חוששים לפרנסתם, זו תהיה סכנה למשק. אנחנו צריכים לייצר מקסימום של שיתוף פעולה. לא נתקלנו במקרים כאלו. אנחנו צריכים להסתגל למצב שבו הנגיף איתנו, וללמוד לחיות איתו".

נכון להיום, מבוצעות בדיקות מועטות, אך לדברי השר, "אנחנו יכולים לבצע 15 אלף בדיקות ביום, נכון להיום. אנחנו מעודדים את קופות החולים לבצע בדיקות".