הביטקוין שכח ממשבר הקורונה: עלה בעוד 10% בחודש מאי

שוק המטבעות הדיגיטליים הגיע בסוף מאי לשווי כולל של 268 מיליארד דולר, לאחד עלייה חודשית של 9.4% • ביטקוין שמר על הדומיננטיות בשוק גם לאחר חציית תגמול הבלוק לכורים • טלגרם נאלצה להיפרד מפרויקט הבלוקצ'יין שלה

קריפטו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריפטו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שוק המטבעות הדיגיטליים עבר חודש חיובי למדי, שבמרכזו עמד אירוע החצייה השלישי בתולדות הביטקוין. בסיכום חודש מאי, גדל שוויו הכולל של השוק ב-9.4% ועלה לכ-268 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מתחילת השנה הוסיף שוק הקריפטו, המונה יותר מ-5,500 סוגי מטבעות דיגיטליים, כ-77 מיליארד דולר לשוויו - ובכך השלים צמיחה של 40% בחמישה חודשים.

לאחר חודשיים דרמטיים, שכללו נפילה חודשית של 25% במחיר הביטקוין במרץ, ואחריה זינוק חודשי של יותר מ-30% באפריל, נראה כי המטבע הדיגיטלי המוביל שם מאחוריו את משבר הקורונה, לפחות לעת עתה. בחודש מאי השלים הביטקוין עלייה חודשית של 9.7%, ובסופו של יום ראשון השבוע, שהיה יומו האחרון של החודש, נסחר ברמה של 9,513 דולר. היום (יום ב') בשעות הבוקר נסחר הביטקוין ללא שינוי משמעותי, במחיר של כ-9,550 דולר. בחמשת החודשים הראשונים של 2020 עלה מחיר הביטקוין ב-32%.

בעקבות חציית הביטקוין ב-11 במאי, פחתו תגמולי הבלוק, שמהם נהנים כורי הביטקוין, מ-12.5 ביטקוין ל-6.25 ביטקוין לבלוק - וכך בארבע השנים הקרובות, עד לחצייה הבאה, קצב הייצור של מטבעות ביטקוין חדשים יהיה 6.25 ביטקוין בכל כ-10 דקות.

עלייה חודשית של 13% לאת'ריום

בחודש החולף שמר הביטקוין על הדומיננטיות שלו בשוק הקריפטו, וסיים את מאי עם נתח של כ-65% משוויו הכולל של השוק. את'ר (ETH), המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שמר על מעמדו כמטבע השני בגודלו בשוק הקריפטו, לאחר שהשלים בחודש מאי עלייה של 13%. מחירי המטבעות בסופו של מאי משקפים לביטקוין שווי שוק של 175 מיליארד דולר, ואילו לאת'ר שווי שוק של כ-26 מיליארד דולר.

סיכום חודש מאי בשוק המטבעות הדיגיטליים
 סיכום חודש מאי בשוק המטבעות הדיגיטליים

על המקום השלישי בגודלו בשוק הקריפטו שמר בחודש החולף המטבע XRP של פלטפורמת הבלוקצ'יין ריפל. מחירו של XRP נותר בסוף מאי נמוך מ-0.21 דולר, אחרי ירידה חודשית של כ-2%, כשהוא משקף למטבע של ריפל שווי שוק של 9.1 מיליארד דולר.

למרות התחזקותו של שוק המטבעות הדיגיטליים בחודשיים האחרונים, הוא נותר שנוי במחלוקת בקרב משקיעים מוסדיים. בשבוע שעבר דיווחנו באתר "גלובס" על עמדה שלילית בנוגע להשקעה במטבעות דיגיטליים, שהציג בנק ההשקעות גולדמן זאקס בפני לקוחותיו. "אנו לא ממליצים על ביטקוין על בסיס טקטי או אסטרטגי לתיקי ההשקעות של לקוחותינו", כתבו כלכלני גולדמן זאקס בדוח של הבנק. לדבריהם, "מטבעות קריפטו, ובהם ביטקוין, אינם אפיק השקעה (asset class). הם אינם מייצרים תזרים מזומנים או רווחים, והם אינם מספקים יתרונות עקביים של פיזור השקעות".

עמדתם של כלכלני גולדמן זאקס הפוכה לזו שהציגה בחודש שעבר חברת ניהול קרנות הגידור האמריקאית טיודור אינווסטמנט. בתחילת מאי הכריז פול טיודור ג׳ונס, מייסד ומנכ"ל החברה, כי הוא מהמר על השקעה בביטקוין כגידור נגד אינפלציה. לעומתו, בגולדמן זאקס סבורים כי "אין כל עדות לכך שמטבעות קריפטו מהווים גידור בפני אינפלציה. בעוד קרנות גידור עשויות למצוא עניין במטבעות קריפטו בגלל התנודתיות הגבוהה שלהם, כוח המשיכה הזה לבדו אינו מייצר רציונל השקעות בר-קיימא".

טלגרם נוטשת, פייסבוק מחדשת

ב-22 במאי נסתם הגולל על פרויקט הבלוקצ'יין TON של חברת הטכנולוגיה טלגרם, שלאפליקציית המסרים המיידים שלה יש כיום יותר מ-400 מיליון משתמשים בחודש. בית המשפט בניו יורק קיבל את בקשת החברה למשוך את הערעור שהגישה על החלטתו לאסור על הנפקת המטבע הדיגיטלי gram.

עשרה ימים קודם לכן הכריז פאבל דורוב, מייסד טלגרם, כי החברה לא תמשיך עם פרויקט הבלוקצ'יין שלה, שנתיים אחרי שגייסה לצורך מימונו סכום עתק של 1.7 מיליארד דולר. על פי ההסכם של טלגרם עם המשקיעים בפרויקט TON, מכיוון שהשקת המטבע הדיגיטלי לא תצא לפועל, הם זכאים להחזר של 72% מהשקעתם.

בשבוע שעבר הודיע ענקית הרשתות החברתיות פייסבוק על מיתוג מחדש לחברת הבלוקצ'יין שלה. במסגרת המהלך שינתה קליברה, חברה בת של פייסבוק, את שמה לנובי (novi). המהלך הזה נעשה כחודש וחצי לאחר שפייסבוק הכריזה על שינויים מהותיים במתווה של פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, שאותו היא מובילה, על רקע מאמציו של הפרויקט לזכות ב"ברכת הדרך" מרגולטורים בעולם. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.