עובדי חדשות 13: רשת משלבת תכנים מסחריים בחדשות בניגוד לחוק

ל"גלובס" נודע כי ועד העובדים וארגון העיתונאים התריעו בפני מנכ"ל הרשות השנייה כי רשת עוברת על החוק ומקדמת תוכניות כמו האח הגדול, הישרדות וגידי ואהרוני במסגרת שידורי החדשות • גורמים בהנהלת רשת: "אם חלילה רשת תקרוס, ועד העובדים יישא באחריות מוסרית למעשיו המופקרים"

אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13
אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13

עובדי חדשות 13 לא לוקחים שבויים ומעבירים את המלחמה ברשת למגרש הרגולטורי, באופן שיכול לסכן את הערוץ באופן ממשי: ל"גלובס" נודע כי ועד העובדים וארגון העיתונאים פנו במכתב למנכ"ל הרשות השנייה ניר שוויקי, בו הם מתריעים כי רשת עוברת על החוק ועושה שימוש יום-יומי בכוחה כבעלים של חדשות 13, כדי לקדם את תוכניותיה במסגרת שידורי החדשות.

במכתב מצוינות מספר כתבות ששובצו במהדורות החדשות וקידמו לכאורה תכניות של רשת כמו האח הגדול, הישרדות וגידי ואהרוני.

"אלה דוגמאות מעטות בלבד", נכתב במכתב. "חברת החדשות מקדמת באופן קבוע את תוכניות רשת בהן האח הגדול, הישרדות, אהרוני וגידי, קידום משדר התרמות של רשת ועוד. קידום תוכניות רשת במסגרת שידורי החדשות נוגדים הן את רוח הרישיונות, והן את הסעיפים הרלוונטיים".

העובדים טוענים כי הרישיונות לשידורי טלוויזיה וחדשות מדגישים את הצורך לבדל בין הערוץ המסחרי לבין שידורי החדשות ותוכניות האקטואליה שמופקות וערוכות על ידי חברת החדשות - זאת על מנת לא לבלבל את הציבור. "מתנאי הרישיון עולה בבירור הדרישה לשידורי חדשות שעומדים בסטנדרטים של אתיקה עיתונאית על כל מרכיביה ומורכבותה".

במכתב מפורטים מספר סעיפים בתנאי הרישיון של רשת, האוסרים שילוב של תוכן מסחרי בשידורי החדשות. למשל, סעיף 27.4 בו נקבע "בעל הרישיון לא יעשה כל פעולה שיש בה כדי לקדם בשידורי החדשות, במישרין או בעקיפין, את תכניותיו".

אנשי הוועד והעיתונאים מזכירים כי הרישיון מאפשר למועצה או למנכ"ל לקבוע מה הסעד ההולם להפרה כזו, כאשר במקרה ומדובר בהפרה מהותית ישנה האפשרות לשלילת רישיונו של הערוץ.

ועד העובדים וארגון העיתונאים מבקשים מהרשות השנייה שתיתן חוות דעתה המשפטית בשאלה האם מותר לעיתונאים להשתתף בקידום שידורים מסחריים, או לאפשר ניצול הבמה של מהדורות החדשות המרכזיות לקידום תכנים מסחריים. "עיתונאי חדשות 13 חוששים שבכך הם חושפים את עצמם לטענות בשל הפרת תנאי הרישיון והפרת כללי האתיקה העיתונאית", כך נכתב במכתב.

עוד מבקשים ועד העובדים וארגון העיתונאים לדעת "כיצד מתכוונת הנהלת הרשות לפעול לנוכח ההפרות החוזרות ונשנות של תנאי הרישיון, הפרות שפוגעות בעצמאות חברת החדשות ובחופש העיתונות".

גורמים בהנהלת רשת מסרו כי ״רשת פועלת על פי חוק בלבד. ועד העובדים יצא מדעתו. אם חלילה רשת תקרוס, ועד העובדים יישא באחריות מוסרית למעשיו המופקרים שנועדו להפיל את הבית על יושביו״.