"לצלוח את התקופה": עיריית ת"א מקימה מרכז גישור לשוכרי הדירות

המרכז הוקם במטרה לסייע לאזרחים בבעיות כמו סכסוכים משפטיים, עיכובים בתשלום שכירות ותביעות פינוי • חולדאי: "מקווה שמרכז הגישור יסייע לפחות לחלק מהתושבים לצלוח את התקופה הקרובה, בהסכמה ומתוך סולידריות של בעלי הבתים"

רון חולדאי / צילום: שלומי יוסף
רון חולדאי / צילום: שלומי יוסף

משבר הקורונה יצר זעזוע בשוק השכירות בישראל וחשף את פגיעותם של שוכרים, עצמאים או שכירים שהוצאו לחל"ת ואיבדו את מקור פרנסתם. המשבר חמור במיוחד בעיר תל אביב-יפו, שבה מגיע שיעור שוכרי הדירות לכ-50% ממשקי הבית.

מצב זה מביא לריבוי סכסוכים משפטיים, עיכובים בתשלום שכירות ותביעות פינוי. היום פורסם כי עיריית תל אביב-יפו, במשותף עם לשכת עורכי הדין, מקימה מרכז גישור לשוכרים ומשכירים. במרכז יוענקו שירותי גישור ויישוב סכסוכים על ידי עורכי דין מומחים. השירותים יינתנו ללא תשלום במרכזי הצעירים ברחבי העיר.

אוהד מזרחי, שהקים יחד עם דפני ליף ושותפים נוספים את "ועד שוכרי הדירות", מספר שמגזר שוכרי הדירות נמצא במצוקה מתמדת: "באופן כללי ובתקופת הקורונה בפרט, התעצמה תחושת חוסר הוודאות של שוכרי הדירות. הדבר הכי בסיסי, המקום שבו הם שמים את הראש בסוף היום, הפך ללא וודאי. אין פיקוח על השוק, אין שיח על האיכות של הנכסים, בעל בית יכול להעלות את שכר הדירה מתי שבא לו.

"כשמקורות ההכנסה שלנו נפגעו התעצם חוסר הוודאות מאד. נשאלת השאלה איפה אנחנו שמים את הראש. זה לא שאלה מצחיקה והפתרון הוא לא שניקח הלוואה או שנגור עם שותפים".

מה הציפיות שלכם?

"בגדול, האפשרויות להיטיב עם מצב שוכרי הדירות הן מאד מגוונות. הן יכולות לבוא לידי ביטוי בהקפאה של שכ"ד, בסובסידיה מצד הממשלה, בתמיכה כלכלית וגם משפטית. כל האפשרויות הנפלאות האלה לא קיימות כשהממשלה לא מתייחסת לשליש מהציבור במדינת ישראל".

יש לציין שבמקומות אחרים בעולם נעשו, עוד במהלך חודש מרץ, מהלכים משמעותיים ביוזמת רשויות מדינה וערים, שנועדו להקל ולהגן על מגזר שוכרי הדירות. כך, למשל, מושל קליפורניה גווין ניוסם הוציא צו שמורה על דחיית פירעון חובות (moratorium) של 60 יום למשלמי שכ"ד בנכסים למגורים. מושל ניו יורק, אנדרו קומו, הודיע על דחיית פירעון חובות של 90 יום למשלמי שכ"ד הן למטרות מגורים ועסקים, והן למשלמי משכנתאות פרטיים.

באנגליה, התקבלו החלטות האוסרות על פינוי בעלי עסקים מסחריים שלא יוכלו לעמוד בתשלום שכר הדירה וגם, שבעל בית או משכיר למטרת מגורים לא יוכל לפנות את השוכר לתקופה של שלושה חודשים. הרשויות אף אסרו על הרעת תנאים מצד המשכירים.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, מסר כי "בעיצומו של משבר הקורונה קראתי לממשלת ישראל לייצר רשת ביטחון לשוכרים בטרם אלפים ימצאו את עצמם ברחוב - ואולם לצערי הרב, קריאתי לא נענתה. אני מקווה שמרכז הגישור יסייע לפחות לחלק מתושבים אלו לצלוח את התקופה הקרובה, בהסכמה ומתוך סולידריות של בעלי הבתים".

עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין: ״בתקופה זו של משבר בריאותי וכלכלי מתמשך, שפגע קשות בכל חלקי האוכלוסייה במדינת ישראל, ראוי ומתבקש לקחת חלק פעיל במאמצים למנוע כאוס חברתי שעלול לגרום לאלפי שוכרים ומשפחות למצוא את עצמם ללא קורת גג. לשכת עורכי הדין, ואני כמי שעומד בראשה ביחד עם ממלא מקומי ויו"ר מועצת עיריית תל אביב-יפו עו״ד ליאור שפירא, נשמח להעמיד את שירותנו למען שוכרי ומשכירי הדירות ולפעול יחד עם עיריית תל אביב-יפו למציאת פתרון הולם והוגן למשבר".