גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרקליטות: כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד חיים רביבו וארנון גלעדי בפרשת דוד ביטן

גלעדי חשוד בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט ● רביבו חשוד במתן שוחד לגלעדי בתמורה לקידום פרויקט בנייה ● נזכיר כי בתחילת השנה זומן לשימוע גם ביטן עצמו, החשוד בשוחד ובמרמה והפרת אמונים בתשע פרשיות שונות

חיים רביבו / צילום: מתוך הערוץ הרשמי של ONE
חיים רביבו / צילום: מתוך הערוץ הרשמי של ONE

כדורגלן העבר, חיים רביבו, סגן ראש עיריית ת"א לשעבר, ארנון גלעדי ופעיל הליכוד, יוסף רענן, זומנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום נגדם בפרשת דוד ביטן.

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה היום על דעת המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), לבאי כוחם של גלעדי, כיום חבר מועצת עיריית תל אביב-יפו, לרביבו וכן לרענן כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, במסגרת פרשת ביטן המכונה גם "פרשה 1803".

גלעדי חשוד בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט. רביבו חשוד במתן שוחד לגלעדי בתמורה לקידום פרויקט בנייה, ורענן חשוד בהלבנת הון. נזכיר כי בתחילת השנה זומן לשימוע גם ביטן עצמו, החשוד בשוחד ובמרמה והפרת אמונים בתשע פרשיות שונות.

גלעדי הוא שנים בכיר בעיריית תל אביב-יפו והחל מנובמבר 2003 כיהן כחבר מועצה ולאורך כל התקופה הרלוונטית כיהן בתפקידים בכירים בעירייה - המשנה לראש העיר, חבר בוועדת ההנהלה, חבר בוועדה המקומית לתכנון ובניה תל-אביב וממלא מקום יו"ר הוועדה, וכן חבר בוועדת המשנה לתכנון ובניה תל-אביב.

חבר הכנסת ביטן כיהן החל משנת 1987 ועד למרץ 2015 כחבר מועצה בעיריית ראשון לציון והחל משנת 2005 כיהן גם כסגן ראש העיר. לאורך כל התקופה היה ביטן חבר בוועדה המקומית לתכנון ובניה ראשון לציון והחזיק בתפקידים נוספים שונים בעיריית ראשון לציון, הנוגעים, בין היתר, להליכי תכנון ובניה. החל מה- 21.3.15 כיהן ביטן כחבר כנסת מטעם מפלגת הליכוד והיה חבר בוועדות שונות של הכנסת, ומה- 16.5.16 ועד ל- 20.12.17 כיהן גם כיו"ר הקואליציה.

על פי כתבי החשדות שגיבשה הפרקליטות, גלעדי חשוד במרמה והפרת אמונים ובשוחד בשלוש פרשיות.

מרמה והפרת אמונים בשנים 2015-2017

לדברי הפרקליטות, בין ביטן לבין גלעדי קיימים יחסים קרובים מזה שנים רבות על רקע פעילותם המשותפת בתנועת הליכוד וכן נוכח תפקידיהם המקבילים בשלטון המקומי. ד.ג. הוא יזם נדל"ן, אשר בין השנים 2017-2010 קידם מספר מיזמים בשטח העיר תל אביב. על רקע מערכת יחסי השוחד שנרקמה בין ד.ג. לבין גלעדי ולבין ביטן בשנת 2011, כמתואר במכתב השימוע שנשלח לגלעדי בינואר 20, "במהלך השנים 2017-2015 המשיך גלעדי לפעול במסגרת תפקידו ונענה לבקשותיהם של ביטן וד.ג., לקידום מיזמי נדל"ן בהם מעורב ד.ג. בתחום השיפוט של עיריית תל-אביב, ולהביא לפתרון בעיות שהתעוררו בפרויקטים, תוך שגלעדי מצוי בניגוד עניינים חמור. בגין מעשיו אלו, נשקלת, כאמור, העמדתו לדין של גלעדי, בכפוף לשימוע, בעבירה של מרמה והפרת אמונים".

לקיחת שוחד בשנת 2017

לפי הפרקליטות, בסוף נובמבר 2017, ביקש גלעדי כספים משלושה יזמי נדל"ן שונים אשר להם סייע בקידום הליכים תכנוניים מול גורמי מקצוע בעיריית תל אביב ובוועדות התכנון. "גלעדי הציג בפני אותם גורמים מצג שווא לפיו הכספים נועדו לקידום עמותה הפועלת בדרום תל אביב, לרבות בנושא מאבקם של תושבי שכונות הדרום בשוהים בלתי חוקיים. נושא זה היה חלק מהאג'נדה הפוליטית המוצהרת של גלעדי. בפועל, עמותה זו כלל לא קיימת ולא קיימה כל פעילות".

לפי הפרקליטות, "גלעדי ביקש מיוסף רענן, פעיל ליכוד ותיק אשר בינו לבין גלעדי יחסים קרובים לאורך שנים, לעמוד בקשר עם יזמי הנדל"ן לשם איסוף הכספים בשמו ומטעמו. רענן אסף מיזמי הנדל"ן את הכספים בעבור גלעדי בסכום כולל של 30 אלף שקלים. את הכספים הפקיד רענן בחשבון בנק אשר נפתח עוד בשנת 2013, הנושא את השם "תל אביב שלנו צדק עירוני". חשבון הבנק נוהל בחשאיות וגלעדי לא נרשם כבעליו או כנהנה בו". לפי הנטען, הכספים אשר הופקדו בחשבון הבנק לאורך השנים נועדו לשמש את גלעדי למימון אירועים ופעילויות שונות שמטרתם קידום מועמדותו, מעמדו ותדמיתו הציבורית.

לדברי הפרקליטות, בגין כל אחד מהמקרים נשקלת העמדתו לדין של גלעדי, בכפוף לשימוע, בעבירה של לקיחת שוחד.

לפי כתב החשדות, בין היתר, לקח גלעדי שוחד מכדורגלן העבר חיים רביבו, איש עסקים והבעלים של פרויקט נדל"ן בתל אביב, שנשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירה של מתן שוחד, בהיקף של 10 אלפים שקלים לגלעדי.

עוד על פי כתבי החשדות, טובות ההנאה הכספיות שלקח גלעדי בסך 30 אלף שקלים הן רכוש אשר מקורו בעבירה, וכן רכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון. "גלעדי לקחת את טובות ההנאה הכספיות ובהתאם לסיכום בינו לבין רענן הן הופקדו בחשבון הבנק, תוך שגלעדי ורענן יצרו מצג כוזב לפיו מקורן לגיטימי ותוך שהסתירו את זהות גלעדי כבעל זכויות בחשבון. בגין כך נשקלת העמדתו לדין של גלעדי בעבירות לפי חוק איסור הלבנת הון". בנוסף, נשקלת העמדתו לדין של גלעדי בעבירה של שיבוש מהלכי משפט.

בנוסף, על פי כתבי החשדות, רענן פתח את חשבון הבנק, תוך שהסתיר את העובדה כי הכספים הוחזקו בחשבון ונמשכו ממנו בעבורו ולטובתו של גלעדי, ובכך מסר מידע כוזב בדבר זהות הנהנים בחשבון הבנק. בגין כך נשקלת העמדתו לדין של גלעדי בעבירה לפי חוק איסור הלבנת הון.

בחודש ינואר 2020 הודיעה פרקליטות המדינה על החלטתה להעמיד לדין את חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד) בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים בתשע פרשיות. לפי הזימון לשימוע מיוחסים לביטן תקבולי שוחד בסך 992 אלף שקל בין השנים 2011 ל-2017. המלצות המשטרה ייחסו לו 12 פרשות שונות, אולם היועמ"ש החליט להסיר שלוש מהן.

תיק החקירה, שכונה "פרשה 1803", נחקר ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 של משטרת ישראל בשיתוף עם רשות המיסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, וטופל על-ידי עורכי הדין אתי בן-דור, יעל שניידר, רוי גורדון, מיכל גזית ועדי אפלבוים-גרוזמן מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

התיק עוסק בעבירות שחיתות שלטונית והלבנת הון שנעברו לכאורה ע"י דוד ביטן ואחרים במסגרת שורה ארוכה של פרשיות, משנת 2011 ועד למועד פרוץ החקירה הגלויה בתחילת דצמבר 2017. בתחילת התקופה האמורה שימש ביטן, כאמור, במגוון תפקידים בכירים בעיריית ראשון-לציון, בהם סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה. החל ממרץ 2015 הוא כיהן כחבר כנסת והחזיק בתפקידים פרלמנטריים נוספים, ובחלק מהתקופה אף שימש יו"ר הקואליציה.

ההחלטה להאשים את ביטן כפופה לשימוע שיערוך לו היועמ"ש אביחי מנדלבליט. הליך השימוע אמור היה להיערך לאחר חג הפסח, באמצע אפריל. ואולם, הוא נדחה בשל מגיפת הקורונה. יודגש כי עם זימונו של ביטן לשימוע, מסרו סנגוריו, עוה"ד ודרור מתתיהו כי: "ח"כ ביטן מעולם לא קיבל כספים או טובות הנאה בעד פעולות הקשורות בתפקידו כעובד ציבור. כל ההחלטות שקיבל בעת שכיהן בתפקידים ציבוריים היו ענייניות והן התקבלו על בסיס שיקול דעת מקצועי, כשלנגד עיניו טובת הציבור והיא בלבד. לאחר שתיחשפנה הראיות והטענות כבדות המשקל שבאמתחתנו, יתפזר הערפל ותיחשף תמונה שונה בתכלית מזו המשתקפת מכתב החשדות".

עוה"ד דרור מתתיהו, שרון כהנא ואפרים דמרי, המייצגים את ח"כ ביטן, מסרו: "אין לח״כ ביטן כל קשר לחשדות המתוארים בידיעה והם אף אינם מופיעים בכתב החשדות שנמסר לו על ידי הפרקליטות לקראת השימוע בעניינו. ח״כ ביטן מעולם לא קיבל כספים או טובות הנאה בעד פעולות הקשורות בתפקידו כעובד ציבור. כל ההחלטות שקיבל ח״כ ביטן היו החלטות ענייניות, שהתקבלו אך ורק על בסיס שיקול שעת מקצועי, כשלנגד עיניו טובת הציבור והיא בלבד".

עו״ד דפנה וינברג המייצגת את ארנון גלעדי מסרה כי "ארנון הוא שליח ציבור מסור למעלה משלושה עשורים המקדיש את כל מרצו למען האוכלוסיות המוחלשות ביותר
בת״א-יפו ומעולם לא לקח פרוטה לכיסו. הפעילות הציבורית של גלעדי לאורך השנים נעשתה על-פי החוק וביושרה ציבורית. אנחנו כמובן נלמד את הטענות ונספק להם תשובות בהליך השימוע.ארנון גלעדי ימשיך בשליחותו הציבורית ויוסיף לתרום למען תושבי ת״א יפו גם בשנים הבאות".

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד החשודים רביבו, גלעדי, רענן וכן נגד ח"כ ביטן עודם בעיצומם. הם מכחישים את המיוחס להם ושמורה להם חזקת החפות.

עוד כתבות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?