בעלי הבארבי נגד המדינה: "אם אתה רוצה לתת - תיתן, אם לא אז אל תציע"

שאול מזרחי, בעלי מועדון הבארבי בתל אביב, שובת רעב מול בית ראש הממשלה במחאה על כך שלא קיבל סיוע ממשלתי בשל מגפת הקורונה • "לא יעלה על הדעת שמהמדינה מציעה מתווה כדי לדפוק את האזרח"

שאול מזרחי, בעלי מועדון הבארבי / צילום: מתוך יוטיוב
שאול מזרחי, בעלי מועדון הבארבי / צילום: מתוך יוטיוב

"אני תמיד אומר, אם אתה רוצה לתת - תיתן, אם לא אז אל תציע. וזה מה שקרה. אנחנו לא באנו וביקשנו דבר מהמדינה, היא זו שהציעה והיא זו שלא נותנת ונדמה שהיא רק מנסה להשפיל ולמרוח אותנו", אומר שאול מזרחי, בעלי מועדון הבארבי בתל אביב. זה היום השני שבו מזרחי שובת רעב מול בית ראש הממשלה בירושלים במחאה על כך שלא קיבל פיצויים לאורך כל התקופה בה נשא בהפסדי ענק, ובדומה לו גם עסקים רבים בענף התרבות. בבארבי מועסקים כ-20 עובדים שהוצאו לחל"ת. 

"תדמייני מחזור של 6-7 מיליון שקל שיורד לטמיון", אומר מזרחי ל"גלובס". למזרחי יש בטן מלאה על התנהלות המדינה. "תחשבי על כמות האמנים שמופיעים 25 ימים בחודש והפקות בינלאומיות שנמחקו. היו לנו 6 מופעים בינלאומיים שבוטלו, וזו אחת המכות הכואבות. אלו כרטיסים יקרים יותר בגלל עלויות ההפקה והחזרנו לאלפי הקונים את כל הכסף. הקהל לא צריך לסבול. במופעים ישראלים אפשר לתמרן ולתת כרטיס למופע עתידי. אבל ההפקות הבינלאומיות הן השקעות ענק עם מקדמות כמויות גדולות של פרסומים, וזה משהו שלא יחזור וזה כסף שירד לטמיון".

הסיוע מהמדינה כאמור הוא סלע המחלוקת מבחינת מזרחי. "אטימות מוחלטת, לא ראינו אגורה שחוקה. זה כמו ניסיון בלתי מובן לשחק לנו ברגש. המתווה הראשון ניתן בכתב חרטומים, שאיש לא הבין מה רוצים וכמה כסף אפשר לקבל ואכן הרוב לא קיבל. המתווה השני לא מגיע כי לא הגשנו מאזני 2019. למתווה השלישי, שהוא המשמעותי עבורנו, מילאנו טפסים ב-13 למאי, וציפיתי שהנה נקבל את מה שמגיע לנו, בהתאם לזה זיכיתי 250 אלף שקל על החזרים למופעים הבינלאומיים, ואז הגיע סוף החודש ולא קורה כלום. הסכום למענק הוא עד 400 אלף שקל. היום אחרי שיחות עם הרו"ח שלנו הבנו שעבור מענקים בסכומים האלה מקימים ועדה מיוחדת שתבדוק חמש שנים אחורה כל בקשה. מישהו מנסה להביך אותנו ולהשפיל אותנו ולנסות לדפוק אותנו ולמשוך את זה. לעסקים עם מחזורים של 400 מיליון שקל לא הקימו ועדות כאלה. זה הפרדוכס הכי גדול. נתניהו אמר שהוא ייתן פה כמו באמריקה, אבל יש שני אמריקה, זו שבאה לעסקים עם הרבה כסף במיידי ויש את אמריקה של היום עם הפרעות בגלל השוטר שעם הברך הרג אזרח שחור. המדינה פה שמה עלינו שתי ברכיים וחונקת אותנו כמה שיותר, אז זו האמריקה של נתניהו".

"למה למשוך אותנו באף?"

"קחי את יוון, מדינה שאין לה הרבה כסף", ממשיך מזרחי, "באה לבעלי העסקים ואמרה הפסדתם הרבה כסף, קבלו 800 אירו לעסק כדי שלא לפטר עובדים דבר ראשון ואז נבין מה קורה ועד אז קחו מתווה של 25% הנחה במסים לחמש שנים הבאות, זה ראש מדינה שייבחר עוד שנים".

מזרחי מתייחס להבטחות שמנותקות מהמתרחש במציאות לטענתו. "יש סכומי עתק שמפוזרים לחלל האוויר אבל הפער בין הסכומים ובין מה שניתן במציאות הוא עצום. זה כסף שאין לך ואת בונה עליו. יש פה בעיה, מכשול אחרי מכשול. אני פונה מפה ללא משוא פנים לשר האוצר ישראל כ"ץ ואומר, 'אם אתה לא רוצה לתת, תגיד שאתה לא מעוניין, יש בית משפט ואני אתבע את המדינה ואין לי ספק שאני אזכה'. לא ביקשנו דבר, המדינה היא שבא והציעה, פרשה מתווה ואמרה - מגיע לכם. הצעת? לפחות תעמוד במילה שלך".

על המחאה הפרטית שלו אומר מזרחי, "אני נשאר פה. 50% נעשה, יש לי עוד 50%. אני מחכה לתשובות וזה לא רק לי, זה לקהילה שלמה. מה קורה עם עסקים שיש להם מחזורים של יותר מ-20 מיליון שקל, מישהו נתן להם מתווה? אני עסק קטן לעומתם. אני מדבר על חברות הגברה. יש 250 חברות שמדממות. יש מאות אמנים, תאורנים, טכנאים אנשים 'אפורים' שעושים סאונד ב-1,300 שקל, שביומן שלהם היו עשרה תאריכים והכל נמחק. גם הם חלק מהתעשייה שלנו. לא יעלה על הדעת שמהמדינה מציעה מתווה כדי לדפוק את האזרח. למה לגרום לי למבוכה ולהשפלה. למה למשוך אותנו באף?". 

מזרחי מצפה ל-17 ביוני, אז צפוי הבארבי להיפתח עם הופעות כפולות של דודו טסה ונצ'י נצ ומרסדס בנד. "היה לנו שיח מדהים עם שר התרבות חילי טרופר. הוא רותם את עצמו אלינו מתוך מגמה של היתכנות כלכלית לחזרה לשגרה", אומר מזרחי. "אם היינו פותחים במתווה שהציעו בהיכלי התרבות לשמירה על מרווח בקהל, שם זה היה מגיע ל-500 איש בקהל ואצלנו זה היה 150-200 איש, לזה לא היה היתכנות כלכלית. לא חיכינו 3 חודשים בכדי להגיע להכנסה של מעות. נאמר לנו שנוכל לפתוח עם 75% מהקהל שזה אומר עד 500 איש לכל היותר בישיבה מסודרת ועם קפסולות חכמות, בנינו מופעי 360 מעלות אנחנו ערוכים לזה, נתחיל ממשהו. במועדונים דומים בווינה ובצ'כיה פתחו הופעות ל-300 איש בישיבה, אנחנו נהיה טיפה יותר ואם נטעה נתקן תוך כדי תנועה. אנחנו מקבלים חיבוק מטורף מהציבור. אנחנו לא מבקשים שום תרומות או טובות אלא לחזור לעבודה שלנו. אנחנו יודעים לפרנס את עצמנו כמו שצריך".