מחאת חופש הביטוי נגד צוקרברג ופייסבוק: התפטרויות, ביטול שותפויות ושביתה וירטואלית

הפוסט של נשיא ארה"ב שבו ספק איים ספק הזהיר כי "מעשי ביזה יובילו לירי" ממשיך להסעיר את עובדי פייסבוק שמחריפים את המחאה נגד צוקרברג • במקביל הודיעו שותפים של החברה על הפסקת ההתקשרות עמה, במחאה על אי נקיטת העמדה מצדה נגד התבטאויותיו של הנשיא

מארק צוקרברג צילום: רויטרס, Aaron Bernstein
מארק צוקרברג צילום: רויטרס, Aaron Bernstein

התקוממות העובדים בפייסבוק על רקע עמדת החברה בנוגע למדיניות חופש הביטוי שלה, ובפרט האופן שבו היא מיישמת אותה כלפי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ממשיכה לתפוס תאוצה. העובדים החריפו את המחאה שהחלה בסוף השבוע האחרון בעקבות פוסט התגובה של מנכ"ל החברה מארק צוקרברג לציוץ של טראמפ, ציוץ שהזהיר "ברגע שמתחילה הביזה, מתחיל הירי".

בעוד שטוויטר בחרה בצעד חריג ביותר לסמן את הציוץ כבעייתי ולהגביל את הגישה אליו, בחר צוקרברג לדבוק במדיניות החברה עליה הוכרז לפני כמה חודשים, ובמסגרתה היא לא תפעיל את מנגנון בדיקת העובדות שלה, ולא תסמן פוסטים של פוליטיקאים כבעלי תוכן בעייתי.

העובדים לא נשארו אדישים, וכך גם שותפיה העסקיים של פייסבוק. ביממה האחרונה, אל העובדים שהביעו את מחאתם באופן גלוי במערכות הפנימיות של החברה ולאחר מכן בטוויטר, התווספו עובדים נוספים שאף הודיעו כי יעזבו את החברה במחאה על אי נקיטת העמדה שלה נגד התבטאויותיו של הנשיא, ושותפים עסקיים של החברה הודיעו על ביטול של שותפויות עמה.

אורן פרנק, מנכ"ל חברת Talkspace, הודיע שביטל שותפות עסקית עם פייסבוק בשווי של שש ספרות, כך לפי דיווח ב-CNBC. פרנק צייץ על ההחלטה לסגת מהעסקה וכתב כי "לא נתמוך בפלטפורמה שמעודדת אלימות, גזענות ושקרים". חברת Talkspace מפעילה פלטפורמה למפגשים טיפוליים אונליין. לפי הדיווח, שיתוף הפעולה סבב סביב פיתוח תכנים של בריאות הנפש עבור הפלטפורמה של פייסבוק, והיה אמור גם לאפשר לפייסבוק להציע מפגשי טיפול חינמיים לקהלים מסויימים.

עוד דווח ב-CNBC כי נשיא ארגון "Color of Change" (צבע של שינוי), שותף תוכן נוסף של פייסבוק, הפסיק גם הוא את השותפות עם החברה לאחר ששוחח ביום שני עם צוקרברג ועם סמנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג. מדובר בארגון הפועל למען צדק גזעי בארה"ב, שעסק בבדיקות עובדות הקשורות לנושאי זכויות האזרח בפלטפורמה.

לפ הדיווחים, אלה הדברים שאמר: "אם אזרחים רגילים עשויים להימחק מאתרי מדיה חברתית בשל הצתת אלימות, צריך להיות לנו סטנדרט עבור האיש החזק בעולם שההטרדות והמתקפות שלו יכולות להוביל לרמות האלימות הקשות שאנו מכירים".

לפי דיווחים של כתבי הניו יורק טיימס, מייק אייזק ושירה פרנקל, מהנדסים נוספים בפייסבוק הודיעו במהלך היומיים האחרונים על התפטרות, זאת בעקבות אי ההסכמות עם צוקרברג והנהלת פייסבוק. לפי הפרסומים בחשבונות הטוויטר שלהם, כמה מעובדי פייסבוק שיתפו את חבריהם לעבודה בהחלטתם להתפטר בקבוצת פייסבוק פרטית.

התפטרות פומבית בולטת הגיעה ממהנדס בפייסבוק בשם טימות'י אבני (Timothy Aveni), שפרסם אתמול בפוסטים בפייסבוק ובלינקדאין על התפטרותו. "אני לא יכול לעמוד לצד הסירוב המתמשך של פייסבוק לפעול בנוגע למסרים צרי האופקים של הנשיא שמטרתם להקצין את הציבור האמריקאי. אני מפחד על המדינה שלי ואני מסתכל על החברה שלי לא עושה דבר כדי לאתגר את הסטטוס קוו שהולך ונהיה מסוכן יותר ויותר", כתב.

אי הסכמה פומבית עם התנהלותו של צוקרברג

הצעדים הללו מצד שותפים ועובדים מגיעים לאחר מחאות שונות של עובדי פייסבוק בימים האחרונים. ביום ב' מאות מעובדי פייסבוק ארגנו שביתה וירטואלית (הביטוי שבו משתמשים בהקשר זה הוא walkout, עזיבה פתאומית בכעס, במחאה או במסגרת שביתה.י"י, א"ב), וסירבו לעבוד לאורך היום. במסגרת השביתה, הם הוסיפו הודעה אוטומטית לפרופילים הדיגיטליים שלהם לפיה הם מחוץ למשרד במחאה על התנהלות החברה. לפי ה"ניו יורק טיימס", קבוצות עובדים אחרות ארגנו עצומות שעברו באופן פנימי בקרב עובדי פייסבוק, שקראו לצוקרברג לשנות את עמדתו.

בנוסף, מספר עובדי פייסבוק הביעו אי הסכמה פומבית עם התנהלותו של צוקרברג לאורך השבוע האחרון, ופרסמו פוסטים וציוצים ברשתות החברתיות כדי להביע מחאה על התנהלות החברה. בין המוחים היו מהנדסים, מעצבים וגם בכירים כמו מנהל עיצוב המוצר של פיד החדשות (ניוז פיד) של פייסבוק - אחד ממוצרי הדגל של החברה, שכתב שהוא לא מסכים עם מארק צוקרברג ו"יעשה הכל כדי לגרום לו לשנות את עמדתו". חלק גדול מהעובדים טענו כי הפוסט מפר את כללי הקהילה של פייסבוק שמורים על מחיקת תכנים שמעודדים אלימות.

מול כל אלה, צוקרברג בחר להמשיך להגן על עמדתו שלא להתערב ולא להסיר את הפוסט של טראמפ. לפי דיווחים בתקשורת בארה"ב, בשיחה שערך עם עובדי החברה אמש, אמר שזו הייתה "החלטה קשה", אך המשיך לעמוד מאחוריה. בשיחה הוא אמר שחשב על ההחלטה באופן יסודי, וכי הפוסט לא מפר את כללי הקהילה של פייסבוק.

בנוסף, הוא סיפר לעובדים כי לאחר שקיבל את ההחלטה הוא קיבל ביום שישי האחרון שיחת טלפון מטראמפ. צוקרברג סיפר שניצל את ההזדמנות לומר לטראמפ שהרגיש כי הפוסט שלו היה "מסית ופוגעני".

בנוסף למחאות של עובדי החברה ושותפיה, גם ארגוני זכויות אזרח הוציאו הודעות גינוי למדיניות פייסבוק, לאחר שיחה שהתקיימה בין צוקרברג וסנדברג לבין הארגונים. ביום ב' התקיימה גם מחאה מחוץ לביתו של צוקרברג בפאלו אלטו, והמפגינים המשיכו לאחר מכן גם להפגין מחוץ למטה החברה במנולו פארק.